شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ساخت پوست الکترونیکی فوق‌باریکی شده‌اند که می‌تواند پس از چسبیدن به پوست بدن میزان اکسیژن خون انسان را محاسبه کند.

پوست الکترونیکی

براساس گزارش BBC، محققان ژاپني مي‌گويند هدف از ساخت اين پوست كنترل ميزان اكسيژن موجود در اندام‌ها حين انجام جراحي است. 

آزمايش روي داوطلبان مختلف نشان مي‌دهد اين پوست مصنوعي محاسبات قابل قبولي از ميزان اكسيژن موجود در خون افراد را در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد. اين پوست حاوي قطعال ريزالكترونيكي است كه زماني كه با پوست بدن انسان اتصال برقرار مي‌كنند، به رنگ‌هاي آبي، سرخ و سبز ديده مي‌شوند.

دانشمندان در دانشگاه توكيو درتلاشند تا اين پوست را به شكلي ارتقا دهند كه بتواند ارقام و حروف را به نمايش درآورد تا بتوان از آن به عنوان ابزار كنترل‌كننده سلامت استفاده كرد.

دانشمندان در مطالعات جديد خود توجه زيادي نسبت به الكترونيك‌هاي پوشيدني معطوف داشته‌اند و البته جذاب‌ترين بخش اين مطالعات كاربري پزشكي و سلامتي از اين پوشيدني‌ها است، مانند لنزهاي طبي كه ميزان قند خون را نمايش مي‌دهند يا عينك‌هاي هوشمند.

به گفته محققان دانشگاه توكيو، اين پوست الكترونيكي جديد مي‌تواند به سادگي و با اتصال به سر انگشت ميزان تمركز اكسيژن در خون را محاسبه كند. بر همين اساس مي‌توان از حسگرهاي نوري قابل‌انعطاف براي اتصال مستقيم به يك عضو و بررسي ميزان اكسيژن درون آن در حين و پس از جراحي استفاده كرد.

کد خبر 330726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha