سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: شیرآلات از گذشته تا حال تغییرات زیادی داشته‌اند، عمده‌ترین تغییر شیرهای امروزی نیز قابلیت تنظیم و کاهش مصرف آب است.

شیرآلات

 اما شكل ظاهري شيرآلات نيز دچار تغيير و تحولاتي فراواني شده و از آن شكل پروانه‌اي كه اگر سفت مي‌شد ديگر باز كردنش كار آساني نبود و در بيشتر مواقع در اثر سفت‌شدگي بيش از اندازه هرز مي‌شد، فاصله زيادي گرفته است. حالا شيرهاي متنوعي به بازار آمده كه علاوه بر اينكه زيبايي دكوراسيون را دوچندان و درعين حال ارزش طراحي و فضاي داخلي را بالا مي‌برند، كاهنده مصرف آب نيز هستند. اگر سري به بازار شيرآلات بزنيد با توجه به تنوع گسترده‌اي كه در بازار وجود دارد احتمالا بين اين همه محصول، با شكل ظاهري و قيمت‌هاي مختلف، همچنين تنوع در كشورهاي سازنده اين محصولات دچار سردرگمي خواهيد شد. درحالي‌كه اگر از همان اول تكليف‌تان مشخص باشد كه دنبال چه جنسي مي‌گرديد و با استفاده از راهكارهاي مناسب خريد كنيد نه‌تنها خريدي اقتصادي داشته‌ايد بلكه در آينده بابت پولي كه براي خريد شيرآلات هزينه كرده‌ايد پشيمان نخواهيد شد.

  • شيرهاي اهرمي

اين نوع شيرها در 2 نوع ايستاده و ديواري در بازار يافت مي‌شود. در اين نوع شير از كارتريج به جاي مغزي استفاده مي‌شود. كارتريج‌ها هم در 2 نوع پلاستيكي و سراميكي عرضه مي‌شوند كه البته نوع سراميكي آن مرغوب‌تر است. برخي از شيرهاي اهرمي داراي چراغ‌هاي LED هستند كه بيشتر جنبه تزئيني دارد. كاربرد اين چراغ‌ها نيز در نشان دادن گرم يا سرد بودن دماي آب است. اين چراغ‌ها انرژي خود را از فشار آب مي‌گيرند و نياز به برق يا باتري ندارند. تمام بخش‌هاي اين شير كه در معرض مستقيم آب است بايد مواد آبكاري آن علاوه بر دوام در مقابل كلر و آهك، مقاوم هم باشد. نكته مهم ديگر فيلتر داخلي اين شيرهاست كه بايد كيفيت خوبي داشته باشد، زيرا عمر مطلوب يك شير مربوط به قسمت مغزي آن است. اگر قصد خريد شيرآلات براي ظرفشويي را داريد حتما به اين نكته توجه داشته باشيد كه شيرهاي ظرفشويي بايد بلند و حاوي قطعات مخصوص مانند سري و شلنگ متحرك باشند. شيرهاي ايستاده بيشتر براي آشپزخانه استفاده مي‌شوند. البته اگر اين نوع شيرها با دكوراسيون و تزئينات آشپزخانه‌تان جور درنمي‌آيد، مي‌توانيد از نوع ديواري آن استفاده كنيد. در مدل‌هاي ديواري با توجه به اينكه محل خروج آب با ارتفاعي زياد نسبت به سينك ظرفشويي نصب مي‌شوند، معمولا مورد استقبال قرار نمي‌گيرند مگر در مواردي خاص. پس به‌طور كلي نوع ايستاده معمولا در روشويي و سينك ظرفشويي استفاده مي‌شود و نوع ديواري در حمام و توالت مورد استفاده است. با توجه به بازاري كه برندهاي خارجي براي خود درست كرده‌اند شايد اين دست شيرآلات گاهي تا 15ميليون تومان نيز به فروش برسند. اما قيمت‌هاي معمول يك برند خوب ايراني براي شيرهاي تكي از 88هزار تومان تا 550هزار تومان است و براي سرويس كامل از 200هزار تومان شروع و تا يك‌ميليون و 100هزار تومان نيز مي‌سد.

  • شيرهاي چشمي

اين نوع شيرآلات با نور مادون قرمز كار مي‌كند. كافي‌است دستتان را در ميدان ديد سنسورهاي اين شير قرار دهيد تا شروع به‌كار كند. قابليت استفاده همزمان از برق و باتري را دارند. خوبي اين قابليت نيز در اين است كه درصورت قطع‌شدن جريان برق مي‌توانيد از باتري استفاده كنيد. جالب است بدانيد درصورتي كه يك جسم ثابت مقابل سنسور قرار بگيرد جريان آب پس از 45ثانيه قطع مي‌شود. اين نوع شيرها به‌خودي خود نقش بسيار مؤثري در كاهش مصرف آب دارند اما اگر مي‌خواهيد بيشتر از اين مقدار صرفه‌جويي كنيد مي‌توانيد از سردوشي‌هايي كه آب و هوا را با هم تركيب كرده و جريان آب را به‌صورت حباب بيرون مي‌ريزند استفاده كنيد. با همين روش گاهي تا 50درصد در مصرف آب صرفه‌جويي مي‌شود. شيرآلات الكترونيكي هر 24ساعت يك‌بار به‌صورت اتوماتيك آب اضافي در شيلنگ‌ها را تخليه كرده و به اين ترتيب ميكروب‌زدايي صورت مي‌گيرد. اگر چه مي‌توان گفت شيرآلات چشمي بهترين انتخاب‌اند اما از نظر اقتصادي با يك مشكل اساسي روبه‌رو هستند و آن اينكه قيمت آنها در مقايسه با ساير شيرآلات بسيار گران است. قيمت اين شيرها از 425هزار تومان شروع مي‌شود و تا 690هزار‌تومان و بالاتر نيز مي‌رسند.

  • شيرهاي پدالي

شيرهاي پدالي با استفاده از فشار پا شروع به‌كار مي‌كنند، به همين دليل نيز هميشه قسمت پدال آن كثيف و خاك‌آلود است و همين مسئله آن را از حالت بهداشتي خارج مي‌كند. شيرهاي پدالي به‌دليل اصطكاك فيزيكي ايجاد شده در فنر، به مرور زمان از حالت عادي خارج شده و آب مرتبا چكه مي‌كند، از طرفي نيز هنگام استفاده، به‌دليل اينكه از فشار پا استفاده مي‌شود و پا كاملا روي پدال قرار مي‌گيرد، فشار آب هميشه زياد بوده و هيچ‌گونه صرفه جويي انجام نمي‌گيرد. قيمت اين نوع از شيرها از 150هزار تومان شروع مي‌شود.

اين شيرآلات براي استفاده در اماكن و فضاهاي عمومي مناسب هستند. چون براي استفاده از جريان آب نياز به تماس با شير نيست و همين موضوع مانع انتقال بيماري‌هاي واگيردار عفوني و پوستي در اماكن عمومي مي‌شود و به‌خاطر سرعت قطع آب، در ميزان مصرف آب و حتي انرژي نيز صرفه‌جويي مي‌شود.

  • شير پيسوار

اين شيرها در مسير اتصال لوله‌هاي آب سرد و گرم به شيرهاي مخلوط قرار مي‌گيرند تا درصورت خرابي شيرمخلوط بتوان جريان آب را توسط شيرهاي پيسوار قطع كرد. اين نوع شيرها معمولا از جنس برنج يا پلاستيك فشرده ساخته مي‌شوند. اصلا گران نيستند. با چيزي حدود 5الي 6هزار تومان مي‌توانيد يك دانه شير پيسوار ساده و معمولي خريداري كنيد.

  • نكته

نكته مهم در انتخاب شيرآلات كيفيت آبكاري شير است چرا كه بقيه موارد قابل‌تعمير است. براي آبكاري از فلزاتي مانند برنج، برنز، مس و استيل استفاده مي‌شود كه معمول‌ترين آن استيل است اما بهترين نوع آبكاري موجود در بازار آبكاري معروف به PVD است كه در برابر زنگ‌زدگي، ساييدگي و خوردگي مقاوم است.

  • خدمات پس از فروش

شايد فكر كنيد شيرآلات با آن ساختمان ساده‌اي كه دارد ديگر نيازي به خدمات پس از فروش ندارد. اما با توجه به گسترش و تنوع اين محصولات، كم‌كم وقت آن رسيده كه براي انتخاب و خريد شيرآلات به گزينه خدمات پس از فروش نيز توجه داشته باشيم؛ زيرا نه‌تنها لعاب و روكش و جنس مغزي اين لوازم بايد از كيفيت خوبي برخوردار باشند بلكه در دسترس بودن قطعات جهت تعمير اين شيرآلات نيز بسيار مهم است. پس بهترين كار اين است كه قبل از اينكه دست به جيب شويد از گارانتي و خدمات پس از فروش مدل مطلوب‌تان مطمئن شويد. راستش اگر بخواهيد سرسري انتخاب و خريد كنيد، شايد شيري كه خريداري كرده‌ايد چند‌ماه بيشتر برايتان كار نكند و به دردسر تعويض كل شير بيفتيد.

  • ايراني بخريم

اصلي‌ترين عامل انتخاب مشتريان در اين بازار پر رنگ و لعاب، طرح و برند‌هاي مختلف است كه همين مسئله پاي كشورهاي مختلفي مثل ايتاليا، آلمان، آمريكا، تركيه، چين و هند را در اين صنعت به ميان آورده است. اما واقعا در بازار كشورمان خيلي نمي‌شود به نام و نشان اين كشورها دل بست؛ چون بازار شيرآلات نيز مانند خيلي از كالاهاي ديگر در اختيار كشور چين است. به همين دليل خيلي راحت مي‌توانيد جنس ايراني را تشخيص داده و خريداري كنيد. البته در چند سال اخير ما در صنعت توليد شيرآلات پيشرفت‌ چشمگيري داشته‌ايم، طوري كه برندهاي ايراني به رقيبي جدي براي شيرآلات خارجي تبديل شده‌اند.

  • نگهداري

هيچ‌گاه براي تميز كردن شيرآلات از جوهر نمك يا پاك‌كننده‌هاي قوي استفاده نكنيد. زيرا بخار اين شوينده‌ها رنگ شيرآلات را از بين مي‌برد و در خوش‌بينانه‌ترين حالت كدرشان مي‌كند. سركه (ترجيحا سفيد) يكي از مواد طبيعي است كه مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. بسياري از افراد باتجربه محلول سركه و آب را بهترين تميز‌كننده و براق‌كننده شير آلات مي‌دانند. براي پاك كردن اين رسوبات يك حوله كاغذي را كاملا به سركه آغشته كنيد. اما از آنجا كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است براي جلوگيري از جرم گرفتن شيرآلات، آنها را در پايان هر روز با حوله كاملا خشك كنيد.

کد خبر 329529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha