یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

تارا رستم‌زاد: اگر به هر دری می‌زنید تا وزن کم کنید و موفق نمی‌شوید، شاید وقتش رسیده باشد که نگاه دوباره‌ای به برنامه غذایی‌تان بیندازید.

بخور و بسوزان

اندام شما نتيجه تغذيه شماست و كمي تغيير در شيوه تغذيه‌تان، مي‌تواند به سلامتي بيشتر و تناسب اندام مطلوب‌تر منجر شود. براي ايجاد اين تغييرات نيازي به انقلاب خوراكي نيست. كافي‌است يك صبحانه جديد را امتحان كنيد، ناهارتان را با برنجي متفاوت بخوريد يا حتي چند ماده غذايي جديد را جايگزين ميان‌وعده‌هاي پركالري هر روزتان كنيد. سميرا تاجديني، كارشناس ارشد تغذيه از خوراكي‌هاي سالمي برايمان مي‌گويد كه خيلي‌ها آنها را فراموش كرده‌اند. اين خوراكي‌ها اگرچه تنها مشتي از خروار خوراكي‌هاي فراموش شده تناسب‌اندام هستند، اما مصرف مداومشان مي‌تواند تغييرات مهمي در سلامتي
شما ايجاد كند.

  • سلطان غله‌ها

جو دوسر، برگ برنده كساني است كه قصد لاغري دارند. اين غله كه كمتر در برنامه غذايي ما جا دارد، به‌دليل پروتئين و انرژي كافي، در برنامه غذايي ورزشكاران جاي مي‌گيرد. اگر جو دو سر را در وعده صبحانه بخوريد، سوخت‌وساز بدنتان را بالا مي‌برد، براي مدتي طولاني شما را سير نگه‌مي‌دارد و به سوختن چربي‌هاي تازه بدن، به‌ويژه چربي‌‌هاي شكمي كمك مي‌كند.

با اين حساب مي‌بينيد بي‌دليل نيست كه به جو دو سر لقب سلطان غلات را داده‌اند. اما اين دانه‌هاي خوراكي خواص بسيار بيشتري دارند. جو دو سر، جذب قندها را كاهش مي‌دهد، كلسترول خون را كنترل مي‌كند و سرشار از فيبر است كه به بهبود گوارش شما و پيشگيري از سرطان روده بزرگ كمك مي‌كند.

نكته مهم اين است كه جو دو سر را نبايد با جو اشتباه بگيريد. اين دو دانه، تفاوت‌هاي ساختاري و ژنتيك با هم دارند و حتي شكل اوليه‌شان هم در زمان كشت متفاوت است، هر چند ممكن است محصولي كه در بازار مي‌بينيد، شباهت زيادي به جو داشته باشد. بد نيست بدانيد كه بهترين جو دو سر ايران، اين روزها در اصفهان كشت مي‌شود.

  • اين گلابي‌هاي زشت

اگر مي‌دانستيد آووكادو چه تأثير شگفت‌انگيزي در تناسب اندام شما دارد، خيلي زود آن را در برنامه غذايي‌تان جاي مي‌داديد. آووكادو كه به آن گلابي تمساح هم مي‌گويد، اگرچه ميوه‌اي پركالري و چرب است، اما خاصيت سيركنندگي زيادي دارد، پروتئين گياهي آن بالاست و به تنظيم سوخت‌وساز بدن شما كمك مي‌كند. هر 3 اين خاصيت‌ها در كنار هم، معني لاغري بيشتر و حفظ تناسب اندام مي‌دهند. خاصيت آووكادو اما فقط به كم كردن وزن محدود نمي‌شود. آووكادو منبع خوب ويتامين‌هاي A، D، C، E، B6، B12، K و اسيد فوليك، پتاسيم، رتينول و بتاكاروتن است و اگر به‌خاطر رژيم‌هاي غيراصولي دچار بحران ويتامين شده‌ايد، اين ميوه مي‌تواند به دادتان برسد. براي آنكه با اطمينان بيشتري آووكادو را در برنامه غذايي‌تان جاي دهيد، بد نيست بدانيد كه اين ميوه، براي هضم غذا مفيد است، روده‌ها را پاكسازي مي‌كند، سرشار از چربي‌هاي اشباع نشده و مفيد براي قلب است و مصرف روزانه آن در وعده صبحانه يا ميان‌وعده، به سلامت كبد كمك مي‌كند. اين ميوه، شايد محصولي خارجي به‌نظر برسد اما بايد بدانيد كه آووكادو از دهه 40در ايران كشت مي‌شود؛ هرچند محدود. اما خبر خوب اينكه مدتي است كشت آووكادو در مناطق شمالي كشور توسعه پيدا كرده و مي‌توانيم اميدوار باشيم كه هم قيمت اين ميوه پايين بيايد و هم مشتري‌هايش بيشتر شوند.

  • برنج پر خاصيت

برنج قهوه‌اي يكي ديگر از خوراكي‌هايي است كه نسبت به آن كم لطفي مي‌كنيم؛ محصولي كه اتفاقا نوع مرغوب آن از شاليزارهاي شمال و جنوب كشور خودمان برداشت مي‌شود اما از آنجا كه مشتري زيادي ندارد، راهي شاليكوبي‌ها مي‌شود تا بعد از سفيدشدن سر سفره‌ها قرار گيرد. برنج قهوه‌اي در واقع برنجي است كه فرايندهاي تصفيه روي آن انجام گرفته اما بخشي از پوسته آن خارج نشده است؛ پوسته‌اي كه از قضا سرشار از فيبر است و شاخص گلايسمي پايين‌تري دارد؛ يعني كربوهيدرات آن به سرعت جذب بدن نمي‌شود و ديرتر به چربي تبديل خواهد شد. به همين دليل است كه برنج قهوه‌اي يك برنج رژيمي به‌حساب مي‌آيد كه بهتر است جايگزين برنج سفيد شود. اين برنج 3 برابر بيشتر از برنج سفيد فيبر دارد كه باعث بالا رفتن متابوليسم شده و چربي سوزي را تسريع مي‌كند. برنج قهوه‌اي همچنين خاصيت سير كنندگي زيادي دارد و ويتامين‌هاي گروه ب در آن بيشتر است. بد نيست بدانيد محققان مي‌گويند مصرف 2بار برنج قهوه‌اي در هفته از خطر پيشرفت ديابت پيشگيري مي‌كند و با مصرف 50گرم برنج قهوه‌اي در روز، مي‌توان 2تا 16درصد از خطر ابتلا به ديابت نوع كم كرد.

  • دانه‌هاي چربي‌سوز

شايد سن و سالتان اجازه ندهد كه به ياد بياوريد، اما لااقل براي پدران و مادران ما، دانه سويا يكي از تنقلات خوشمزه و پرطرفدار به شمار مي‌رفت كه گاهي محبوبيتش پاي آن را به ظرف آجيل هم باز مي‌كرد؛ دانه‌هاي ريزي كه امروز به‌عنوان يكي از بهترين خوراكي‌هاي تناسب اندام معرفي مي‌شود اما كمتر كسي آن را مي‌شناسد. سويا پروتئيني‌ترين غله‌اي است كه مي‌توانيد پيدا كنيد. پروتئين سويا نزديك به 2 برابر پروتئين سفيده تخم مرغ است، با اين تفاوت كه مضرات پروتئين حيواني را ندارد. با اين حساب، عجيب نيست اگر ورزشكاراني را ببينيد كه خوردن دانه‌هاي سويا را در برنامه روزانه‌شان جاي داده‌اند. دانه‌هاي سويا همچنين تأثير خوبي بر كاهش وزن دارند. به جز اثر پروتئين بر چربي سوزي، اين دانه‌ها به‌دليل افزايش حجم در معده شما، باعث سيري زودرس مي‌شوند و مي‌توانند يك ميان وعده مفيد و كم كالري به‌حساب بيايند. سويا فيبر زيادي دارد كه به بهبود گوارش شما كمك مي‌كند. بنابراين اگر به‌دليل گرفتن رژيم‌هاي غيراصولي دچار يبوست و مشكلات دفع هستيد، اگر استرس وضعيت گوارشي‌تان را به هم ريخته، سويا يك غله مناسب براي شما به‌حساب مي‌آيد. سويا كلسترول، فشار خون، قند خون و علايم آلرژي را كاهش مي‌دهد و داراي تركيباتي است كه ساختار چربي‌ها را در هم مي‌شكند و باعث لاغري مي‌شود. البته افرادي كه دچار كم خوني، اختلالات تيروئيد، مشكلات سيستم ايمني و قلبي هستند، بايد سويا را با احتياط مصرف كنند.

کد خبر 330861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha