دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: برای نگهداری از موادغذایی‌ای که مخصوص فصلی خاص هستند شما ۲ راه پیش‌رو دارید؛ یکی کنسروکردن مواد غذایی و دیگری فریز کردن آنها.

نخودفرنگی

 اما مزيت فريزكردن مواد نسبت به كنسرو كردن آنها، اين است كه اين مواد را هر وقت از فريزر خارج كنيد تازه و طبيعي هستند و مواد مغذي بيشتري را نسبت به كنسروكردن در خود ذخيره مي‌كنند. نكته مثبت ديگر فريزكردن مواد اين است كه شما براي اين كار نياز به وسيله خاصي نداريد و با يك بسته كيسه فريزر كارتان راه مي‌افتد. خانم‌هاي خانه معمولا در 2 فصل اقدام به ذخيره‌سازي مواد غذايي مي‌كنند؛ يكي بهار و يكي پاييز. اما بهتر است قبل از شروع عمليات فريزكردن موادغذايي، نكات نگهداري آن را بلد باشيد؛ اينكه چطور بسته‌بندي‌شان كنيد و چه مدت مي‌توانيد آنها را درون فريزر نگهداري كنيد تا ارزش غذايي‌شان از دست نرود.

  • نخود از نوع فرنگي

نخودفرنگي را مي‌توانيد در گونه‌هاي مختلف در سبزي‌فروشي‌ها پيدا و با شناخت انواع خوب آن، به‌راحتي نخود‌هاي درشت‌ را انتخاب كنيد. هنگام خريد نخود سبز با يك نگاه كلي خواهيد فهميد كه درون اين پوسته‌ها چه مي‌گذرد. توجه داشته باشيد كه ظاهر پوست نخود بايد سبزرنگ و بدون هرگونه زردي و لكه باشد؛ حتي از خريد نخودهاي لكه‌دار و كپك‌زده كه ارزان‌تر نيز هستند خودداري كنيد. اگر نخودفرنگي را به‌صورت پوست‌كنده‌شده تهيه مي‌كنيد حواستان باشد نخودهاي لزج را خريداري نكنيد. لزج بودن اين نخودها نشان از كهنه بودن آنها دارد. حداكثر زماني كه براي خريد نخود سبز داريد اواخر ارديبهشت يا اواسط خرداد است. اگر مي‌خواهيد سالاد الويه‌هايتان بدون نخود‌فرنگي نمانند پس زودتر دست بجنبانيد. نخودفرنگي را از بازار ميوه و تره‌بار مي‌توانيد به قيمت هر كيلو 2هزار و 600 تومان و بسته‌هاي يك كيلويي آن را 2هزار و 800تومان خريداري كنيد.

  • يار هميشگي پلو و ماهي

باقلا در 2 نوع تازه و خشك شده موجود است كه بهتر است از نوع تازه كه در اين فصل به وفور يافت مي‌شود استفاده كنيد. براي خريد باقلاي مرغوب به چند نكته بايد توجه كرد. باقلاي خوب و تازه، رنگ سبز بدون زردي دارد. دقت داشته باشيد بين دانه و پوست فضاي خالي وجود نداشته باشد. پوست دانه نيز بايستي كاملا سبز باشد. هر ‌قدر رنگ‌ باقلا‌، زرد يا قهوه‌اي متمايل باشد كيفيت آن پايين‌تر است. نرم بودن باقلا نشان‌دهنده كهنه بودن آن است. درست است كه پوست‌گيري باقلاي نرم راحت‌تر از باقلاي سفت است ولي اين سفتي نشان‌دهنده كيفيت بالاي آن است. براي خريد باقلاي سبز نيز نهايتا تا اواخر خرداد فرصت داريد. براي خريد هر كيلو باقلاي درجه يك از بازار ميوه و تره‌بار در اين ايام بايد حدود 10هزار تومان هزينه كنيد.

  • لوبياي قيطاني

نكات خريد باقلا و نخود فرنگي در مورد لوبيا سبز نيز صدق مي‌كند؛ يعني پوست آن نبايد زرد باشد و هيچ چروك و لكه‌اي روي سطح لوبيا وجود نداشته باشد. لوبياي تازه را اگر از وسط خم كنيد مي‌شكند. لوبياهاي كوچولو و پژمرده را خريداري نكنيد. لوبياهاي پوست نازك و نرم، زيادي رسيده‌اند. اگر از عاشقان لوبياپلو هستيد هر كيلو لوبياي قيطاني درجه يك را مي‌توانيد از بازار ميوه و تره‌بار به قيمت 2هزار و 500 تومان و بسته‌بندي‌هاي يك كيلويي آن را به قيمت 2هزار و 600 تومان خريداري كنيد. البته براي خريد لوبيا سبز تا اواخر مرداد‌ماه فرصت داريد.

  • عاليجناب ريواس

از خانواده كنگر است و غير از شكل ظاهري، در خواص شبيه هم هستند. اما برخلاف كنگر، ريواس را مي‌توانيد به‌صورت خام مصرف كنيد كه اتفاقا هم خوشمزه‌تر است و هم خواص بيشتري دارد. اما اگر طرفدار خورش ريواس هستيد تا يك هفته ديگر براي خريد و فريزكردنش فرصت داريد. هر كيلو ريواس درجه يك را 2هزار و 500 تومان و نوع بسته‌بندي آن را كيلويي 2هزار و 700تومان مي‌توانيد خريداري كنيد. البته اين، قيمت ريواس سبز است و ريواس صورتي كمي گران‌تر است. قيمت هر كيلو ريواس صورتي درجه يك 4هزار و 700تومان و بسته‌هاي يك كيلويي آن 5هزار تومان است. فرق اين دو نيز در خواص آن است. شما براي درست كردن خورش ريواس حداقل بايد يك كيلو ريواس استفاده كنيد. البته خيلي راحت با 3-2 ساعت كوهنوردي مي‌توانيد خودتان ريواس را از مناطق كوهستاني و مرطوب بچينيد، اينطوري هم ورزش كرده و هم به اقتصاد خانواده كمك كرده‌ايد.

  • كنگر بخوريد اما...

كنگر يك نوع گياه كوهي و بومي مناطق غربي و كوهستاني كشور است كه زمان رويش آن بسته به ميزان رطوبت محلي كه در آن كنگر رشد مي‌كند، از اواخر فروردين تا اوايل تابستان است اما كنگر آبدار كه به درد درست كردن خورش كنگر بخورد اواسط بهار عمل مي‌آيد. پس اگر قصد فريزكردن كنگر داريد سعي كنيد آن را تا اواخر ارديبهشت خريداري كنيد تا كنگر خوب و تازه گيرتان بيايد چون يك لايه‌ خار، سطح اين گياه را پوشانده و تشخيص تازه بودن آن برايتان مشكل خواهد بود. نكته ديگر اينكه هنگام خريد اين گياه ساقه آن را با ناخن‌‌تان كمي فشار دهيد تا از تازه بودن آن مطمئن شويد. اگر اهل كوه و كوهنوردي هستيد اين روزها بهترين زمان براي چيدن كنگر است اما اگر اهل كوهنوردي نيستيد مي‌توانيد بسته به نيازتان هر كيلو كنگر درجه يك پاك‌كرده را 4هزار و 300تومان و نوع پاك نكرده آن را 3هزار تومان خريداري كنيد. اما يادتان باشد وقتي شما يك كيلو كنگر پاك‌نكرده مي‌خريد حدود نصف آن  دور ريختني است و به دردتان نمي‌خورد. بنابراين يك‌بار درست كردن خورش كنگر كه نياز به يك كيلو ونيم تا 2كيلو كنگر دارد حدود 8هزار تومان برايتان هزينه دارد. حالا حساب كنيد قرار است چندبار در سال اين خورش را درست كنيد و هزينه فريز كردنش چقدر مي‌شود؟ اين نكته يادتان باشد كه كنگر را هميشه با آب و نمك كمي بجوشانيد و بعد آب آن را خالي كرده و پس از سردشدن فريز كنيد.

کد خبر 334009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha