سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: هوا که رو به گرمی می‌رود، تب ورزش شنا داغ می‌شود، اما چیزی که ممکن است کمی برای شنا کردن مرددمان کند هزینه بلیت و وسایل مورد نیاز آن است.

شنا

 سؤال‌هاي كليدي اين است: «هزينه‌هاي خريد اين لوازم چقدر است؟ چه نكاتي را بايد براي خريد و ثبت‌نام در كلاس‌هاي آموزشي رعايت كرد؟» با كمي پرس‌و‌جو، شما را در جريان جزئيات گذاشته‌ايم. بازار، پيشنهادهاي زيادي براي شما دارد اما بايد براساس شرايط و نيازي كه داريد، برخي وسايل را خريد كنيد.

  • لباس

چيزي كه در خريد لباس شنا براي مصارف عادي اهميت زيادي دارد جنس پارچه آن است. برخي از اين پارچه‌ها ضد‌كلر هستند و از جذب كلر و پوسيدگي لباس شنا به مرور زمان، جلوگيري مي‌كنند. اين جنس معمولا درصد كمتري آب جذب مي‌كند و اين خود باعث سبك‌تر شدن و مقاومت بيشتر لباس مي‌شود. هرقدر هم طراحي و زيبايي لباس شنا براي شما مهم‌ باشد بهتر است از جنس و راحتي آن غافل نشويد زيرا در آن صورت مجبور هستيد هر چند وقت يك‌بار يك لباس شناي جديد بخريد.

قيمت لباس شنا با كيفيت قابل‌قبول در بازار از ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان است. اين رقم در مواردي، براي لباس‌هاي شناي بچگانه بيشتر مي‌شود، علت آن هم اين است كه به‌دليل حساسيت پوست آنها معمولا از جنس‌هاي بهتري براي توليد لباس شنا استفاده مي‌كنند. مي‌توانيد يك لباس شناي بچگانه مخصوص ۳ تا ۵ سال را با جنس نسبتا خوب ۱۵ هزار تومان بخريد.

  • عينك

عينك شنا مهم است، نه فقط براي آنكه بتوانيد زير آب، چشم‌هايتان را به‌راحتي باز نگه‌داريد! براي آنكه املاح آب و كلر موجود در استخر حين شنا به چشم شما آسيب نزند. جنس شيشه يا لنز در عينك شنا هم مانند عينك‌هاي آفتابي بسيار مهم است. از فروشنده‌ها بخواهيد عينك‌هايي كه در مقابل خط و خش مقاوم‌تر هستند و شفافيت بيشتري دارند را در اختيار شما بگذارند. توجه كنيد كه در بازار 2نوع لنز موجود است؛ عادي و جيوه‌اي. اگر مي‌خواهيد در استخر‌هاي سرپوشيده شنا كنيد نوع عادي براي شما مناسب است اما نوع جيوه‌اي از چشم‌هاي شما در مقابل آفتاب هم محافظت مي‌كند و البته گران‌تر است.

نكته ديگر در خريد، جنس واشرهايي است كه دور تا دور فريم عينك را مي‌پوشاند، نوع باكيفيت‌تر اين واشرها از سيليكون است و قدرت مكش آن باعث جلوگيري از نفوذ آب در عينك مي‌شود. توجه كنيد كه حتما لازم است عينك را روي صورت خود امتحان كنيد تا اندازه آن دقيق باشد. علاوه بر اينها نوع بند‌هاي عينك نيز در قيمت آن مؤثر است. بعضي از بند‌ها را بايد براي هر دوطرف عينك به‌صورت دستي تنظيم كنيد اما بعضي ديگر به محض قرار دادن عينك روي صورت‌تان به‌طور اتوماتيك تنظيم مي‌شوند.

قيمت يك عينك با كيفيت خوب از ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان است كه البته قيمت انواع حرفه‌اي آن از ۸۰ هزار تومان به بالاست. اگر قيمت يك عينك عادي با كيفيت نسبتا خوب ۱۵ هزار تومان باشد، قيمت نوع جيوه‌اي آن به ۳۵ هزار تومان مي‌رسد.

  • گوش‌گير و دماغ‌گير

براي كساني كه در مقابل آلودگي آب مقاومت كمتري دارند توصيه مي‌شوند. نوع سيليكوني اين وسايل نرم‌تر است و در عين حال بهتر عمل مي‌كند. دماغ‌گيرهايي را كه به شكل يك نعل اسب هستند بخريد چون هنگام استفاده، نسبت به بقيه راحت‌ترند. در مورد گوش‌گير هم بايد بگوييم اگر به ورود آب به گوش‌هاي‌تان حساس هستيد يا سابقه عفونت گوش داريد حتما بايد اين وسيله را تهيه كنيد. بين گوش‌گيرهاي موجود در بازار نوع حلزوني آنها محبوب‌تر است و راحت‌تر در گوش جاي مي‌گيرد. توجه كنيد جنس گوش‌گيري كه مي‌خريد از نوع سيليكوني يا ژله‌اي باشد.

اين دو وسيله از بقيه وسايل شنا ارزان‌تر هستند و با مبلغي حدود ۴ تا ۸ هزار تومان مي‌توانيد يك پكيج كه حاوي يك جفت گوش‌گير و يك دماغ‌گير است بخريد.

  • كلاه

توجه كنيد جنس كلاه طوري باشد كه كمترين ميزان آب را به‌خود جذب كند. قديم‌ترها اگر براي خريد كلاه شنا به بازار سر مي‌زديد بيشتر با نوع پارچه‌اي آن مواجه مي‌شديد كه آب به آن نفوذ مي‌كرد اما امروز نوع سيليكوني در بازار كلاه‌هاي شنا حرف اول را مي‌زند. شايد با خود بگوييد نوع پارچه‌اي روي سرتان راحت‌تر است و فشار كمتري را هنگام شنا به سر وارد مي‌كند اما بدانيد كه اگر اندازه نوع سيليكوني را درست انتخاب كنيد، اين مسئله قابل حل است. البته نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه گاهي فروشندگان به اشتباه كلاه‌هاي لاتكسي را به جاي سيليكوني به شما مي‌فروشند. نوع لاتكس كه از پلاستيكي مقاوم ساخته مي‌شود انعطاف‌پذيري كمتري نسبت به نوع سيليكوني دارد و البته ارزان‌تر است. گاهي نوع لاتكسي باعث حساسيت‌هاي پوستي مي‌شود كه در آن صورت چاره كار كلاه سيليكوني است.

اگر كلاه لاتكسي حدود ۸ هزار تومان باشد، براي نوع سيليكوني قيمت كلاه به ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان مي‌رسد.

  • وسايل كمك آموزشي شنا

يكي از وسايل بازوبند است. قيمت يك جفت بازوبند بسته به كيفيت آن از ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان و جليقه بادي از حدود ۲۲‌تا ۵۰هزار تومان است. تخته شنا وسيله ديگري است كه براي حفظ تعادل و قوي‌تر شدن عضلات پا به كار مي‌رود و معمولا به بزرگسالان توصيه مي‌شود. اگر گشتي در مراكز فروش محصولات مورد نياز شنا بزنيد مي‌توانيد آن را با قيمت ۶ تا ۱۲ هزار تومان پيدا كنيد.

  • هزينه آموزش شنا چند؟

در اين كلاس‌ها معمولا طي 2/5 ماه مي‌توانيد اين ورزش را بياموزيد. به‌طور كلي ميانگين هزينه كلاس‌هاي آموزشي گروهي در طول مدت ذكر شده، بين ۱۸۰تا ۲۳۰ هزار تومان است. اگر هم شنا بلد هستيد اما تصميم داريد طي يك دوره آن را كمي قوي‌تر كنيد يا شنايي خاص را بهتر ياد بگيريد مي‌توانيد از كلاس‌هاي ۱۲ جلسه‌اي مخصوص اين نوع آموزش استفاده كنيد، هزينه اين كلاس حدودا ۱۰۰ هزار تومان است.

کد خبر 335536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha