یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم سعیدنژاد: ظروف پلاستیکی به دلایل مختلف از محبوبیت تقریبا بالایی برخوردارند. مواردی مثل سبک و نشکن بودن، عایق حرارتی و الکتریکی خوب بودن، نفوذ نکردن قارچ و کپک درون‌شان، ارزان و مقرون به‌صرفه بودن و تنوع طرح و رنگ‌هایشان باعث شده در همه خانه‌ها پیدا شوند.

ظروف پلاستیکی

  البته نبايد اين نكته را فراموش كرد كه مواد شيميايي به‌كار رفته در ظروف پلاستيكي براي سلامتي مضر هستند و نبايد زياد در تماس با مواد غذايي اسيدي، شور يا چرب قرار بگيرند يا براي حرارت دادن غذا و سرو غذاي گرم استفاده شوند. پلاستيك‌ سال‌هاي سال در طبيعت به همان شكل اوليه باقي مي‌ماند و تجزيه نمي‌شود. پس سعي كنيد در ميزان خريد و دور انداختن ظروف پلاستيكي اين نكته را فراموش نكنيد. به هر حال با تمام اين حرف‌ها امروزه ظروف پلاستيكي با طرح‌ها و كارايي‌هاي بسيار متنوع در بازار موجودند و طرفداران زيادي هم دارند. سري به بازار پلاستيكي‌هاي رنگارنگ زديم تا سر از چند و چونشان دربياوريم.

  • گزينه‌هاي بازار ظروف پلاستيكي

اگر سري به بازار بزنيد با انواع و اقسام ظروف و وسايل پلاستيكي مخصوص خانه و آشپزخانه برخورد خواهيد كرد؛ جنس‌هاي پلاستيكي ايراني و خارجي با برندهاي مختلف و البته گاه پلاستيكي‌هاي بي‌نام و نشان و ارزان قيمت. از بي‌نام و نشان‌ها كه بگذريم، برندهاي داخلي معتبر زيادي دست به‌كار توليد ظروف آشپزخانه و لوازم خانگي پلاستيكي با كيفيت خوب و طرح و رنگ‌هاي متنوع و شاد شده‌اند. بعضي از آنها از ظروف زيبا و كاربردي و بهداشتي توليد مي‌كنند كه حتي ضمانت‌نامه‌هاي چند‌ساله دارند. پلاستيكي‌هاي خانگي بازار به چند دسته كلي تقسيم مي‌شوند. يك دسته لوازم خانگي هستند كه شامل انواع كشو و طبقه براي وسايل مختلف، انواع لوازم مخصوص سرويس‌هاي بهداشتي مثل لگن و صندلي حمام، فرچه و سطل زباله دستشويي، جارو و خاك‌انداز، گيره لباس، گلدان، جالباسي و وسايلي از اين دست مي‌شوند. دسته دوم لوازم خاص مسافرتي مثل قمقمه، ليوان‌هاي سفري و ست ظروف مسافرتي مي‌شوند. ست ظروف مسافرتي معمولا شامل بشقاب، پيش‌دستي، كاسه، قاشق، چنگال، كارد، ليوان، رنده و ظروف در‌دار براي نگهداري مواد غذايي مي‌شود و در انواع 4، 6و 8نفره توليد مي‌شود. بزرگ‌ترين دسته پلاستيكي‌ها هم شامل ظروف و ابزار آشپزخانه است كه خود به چند زير دسته تقسيم مي‌شود. ظروف نگهداري و بسته بندي مواد غذايي در يخچال و فريزر، ابزارآلات آشپزخانه مثل آبميوه‌گيري، رنده، تخته گوشت، كفگير و ملاقه. ظروفي مثل انواع آبكش، لگن، كاسه، سبد، پارچ و ليوان، جاي نان و سبزي و ميوه، جاقاشقي و... هم‌دسته بعدي را تشكيل مي‌دهند. دسته آخر هم مربوط به ظروف مخصوص نگهداري مواد غذايي خشك مثل برنج، قند، شكر، چاي و انواع حبوبات و ادويه‌جات مي‌شود البته بعضي از برندها هم پك‌هايي به اسم سرويس جهيزيه يا عروس آماده كرده‌اند كه شامل مجموعه‌اي از لوازم و ظروف مورد نياز در آشپزخانه مي‌شود. هر كدام از دسته‌ها و زير دسته‌ها هم شامل تعداد زيادي از مدل‌ها مي‌شوند.

  • نكات خريد و نگهداري

موقع خريد ظروف پلاستيكي و زمان استفاده بهتر است نكات زير را درنظر داشته باشيد:

فقط ظروف پلاستيكي استانداردي را بخريد كه نام و نشان تجاري معتبر و علامت استاندارد دارند. در كف يا بدنه ظروف بايد عنوان شركت توليد‌كننده وجود داشته باشد. هرگز به سراغ پلاستيك‌هاي بي‌نام و نشان ارزان قيمت نرويد كه نه كيفيت مناسبي دارند و نه از نظر بهداشتي تأييد شده هستند. استفاده از مواداوليه بهداشتي و فرايند توليد استاندارد، مهم‌ترين عامل در سلامت اين ظروف است.

ظروفي را انتخاب كنيد كه قابليت انعطاف‌پذيري مناسبي داشته باشند و زيادي خشك و سفت نباشند، چون در اثر استفاده، فرم اصلي خود را حفظ خواهند كرد.

اگر براي نگهداري يا فريز كردن مواد غذايي دنبال خريد ظروف پلاستيكي بهداشتي هستيد بايد حتما ظروفي را تهيه كنيد كه مخصوص اين كار هستند. در كف يا پشت اين ظروف، شكل يك قاشق و چنگال كوچك يا عبارت food grade وجود دارد. بعضي از ظروف پليمري خاص هم مخصوص غذاهاي گرم و حتي استفاده در مايكروفر هستند كه علامت مخصوص روي آنها درج شده است. بعضي از ظروف هم تحمل دماي منفي 20درجه تا مثبت 120درجه را دارند و براي يخچال، فريزر و گرم كردن غذا در مايكروفر هم به‌كار مي‌روند. حتما قبل از خريد، از داشتن اين ويژگي‌هاي ظرف مورد نظر مطمئن شويد.

اگر خيلي اهل استفاده از ماشين ظرفشويي هستيد دنبال ظروف پلاستيكي‌اي باشيد كه قابليت شست‌وشو در ماشين را دارند، وگرنه ظروف معمولي خيلي زود در اثر شست‌وشو در ماشين خش‌دار و دفرمه مي‌شوند.

براي نگهداري طولاني مدت مواد غذايي و سبزي و ميوه در يخچال هم بهتر است ظروف پلاستيكي درداري بخريد كه دور درشان نوار سيليكون دارند و با 2 يا 4 قفل در اطراف ظرف بسته مي‌شوند. اينطوري تبادل هوا انجام نمي‌شود و مواد غذايي مدت بيشتري در برابر باكتري‌هاي هوازي مقاومت مي‌كنند.

موقع خريد دقت كنيد كه ظروف پلاستيكي كاملا صاف و صيقلي و شفاف باشند و هيچ ناخالصي يا تكه‌هاي اضافه‌اي در گوشه و كنارشان به چشم نخورد يا كدر و مات نباشند. اين يكي از موارد نشان‌دهنده كيفيت و سلامت ظروف است.

حتما دقت كنيد كه ظروف هيچ‌گونه شكاف، ترك يا خراشي روي بدنه خود نداشته باشند. چون محل تجمع ميكروب‌ها خواهند بود.

كيفيت و نوع ماده استفاده شده در ظروف پلاستيكي، دما و نوع ماده غذايي و زمان تماس ماده غذايي با ظرف از مواردي است كه بايد موقع استفاده از ظروف پلاستيكي مورد توجه قرار داد.

هنگام شست‌وشوي ظروف پلاستيكي سعي كنيد از ابزار شست‌وشوي زبر كه باعث خط انداختن روي سطح آنها مي‌شود خودداري كنيد. همچنين براي طول عمر بيشتر و سلامت ظروف، از مواد شوينده خيلي قوي براي شست‌وشو استفاده نكنيد.

اگر ظروف پلاستيكي دچار خراش و شكستگي شدند بهتر است ديگر براي مواد غذايي از آنها استفاده نكنيد چون محل تجمع انواع ميكروب و باكتري خواهند شد. اگر هم ظروف در اثر استفاده يا حرارت يا تغيير دما، تغيير شكل يا رنگ دادند باز هم بايد آنها را دور انداخت چون مواد شيميايي‌اي آزاد مي‌كنند كه مي‌توانند سرطان‌زا باشند.

کد خبر 333909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha