سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: چی بپزم؟! از بنیادی‌ترین سؤالات خانم‌های سراسر جهان است و اغلب پاسخش را به‌سختی می‌یابند.

چـالش خرید کمتر

 اگر شما هم به‌دنبال هربار سؤال چي بپزم، راهي سوپر محله‌تان مي‌شويد مطلب امروز ما را با دقت بخوانيد. توجه كنيد در اينجا از فرمول‌هاي جادويي صحبت نمي‌كنيم بلكه تنها از شما مي‌خواهيم كمي عميق‌تر به برنامه‌هاي خانه و خانه‌داري خود نگاه كنيد و بيشتر حواس‌تان به داشته‌هايتان باشد! نكته تستي همين است!

  • هر روز خريد نكنيد

خيلي از خانم‌ها اول تصميم مي‌گيرندچي بپزند بعد مي‌روند سراغ تهيه و خريد مواداوليه آن غذا. ما به شما پيشنهاد مي‌دهيم مدتي با خودتان تمرين و خود را پايبند كنيد كه فقط اجازه داريد از مواد غذايي موجود در خانه براي تهيه انواع غذاها استفاده كنيد. بدون اينكه براي تهيه آن غذا مجبور باشيد چيزي بخريد.

  • با برنامه خريد كنيد

سعي كنيد هنگامي كه به نتيجه رسيديد و غذاي خاصي را انتخاب كرديد، يك‌بار مواد غذايي موجود در خانه را به ياد بياوريد و با توجه به كسري‌هايي كه داريد خريدها را انجام بدهيد. در غيراين‌صورت اگر هر روز مواد غذايي همان روز را بخريد شما مي‌مانيد و وسايل اوليه‌اي كه خرد خرد از شب‌هاي گذشته باقي مانده و به تاريخ انقضايشان نزديك مي‌شوند يا مواد فريزري كه‌ماه‌هاست در گوشه فريزر منجمد شده‌اند و شما آنها را فراموش كرده‌ايد.

  • تخته برنامه‌ريزي

يك تخته وايت‌برد تهيه كنيد و روي آن يك فهرست غذايي براي هر روزتان درنظر بگيريد. سعي كنيد برنامه‌تان را جوري بنويسيد كه تمامي مواد غذايي مفيد را در مدت زمان يك هفته شامل شود. مثلا يك شب در هفته را به غذاهايي اختصاص بدهيد كه با نان خورده مي‌شوند و چند شب ديگر را به غذاهاي حاوي گوشت سفيد. در اين ميان از سبزي‌ها، ماست، لبنيات و... غافل نشويد. حالا با اين روش مي‌توانيد خيلي راحت به سؤال چي بپزم پاسخ دهيد و آخر هر هفته وسايل مورد نياز هفته بعد را خريد كنيد تا مجبور به خريد روزانه مواد غذايي نباشيد.

  • محتويات داخل فريزر

يك بار تمام فريزر‌تان را خالي كنيد. بعد از تميز كردن آن، مواد داخلي فريزر را دسته‌بندي كنيد و هر قسمت از آن را به يك دسته از مواد اختصاص دهيد. موجودي فريزر به همراه مكاني كه بسته‌بندي‌ها در داخل فضاي فريزر قرار گرفته‌اند را روي برگه يادداشت كوچكي بنويسيد و روي در آن نصب كنيد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد به اين شكل به حافظه‌تان آدرس بدهيد: سبزي كوكو، داخل درب فريزر انتهاي سمت چپ. همين كار را براي كابينت‌هايي كه مواد غذايي مانند برنج و حبوبات را در آنها جاي داده‌ايد مي‌توانيد تكرار كنيد. حواس‌تان باشد با تمام شدن هركدام از مواد روي نام آن خطي بكشيد و يادآوري كنيد كه فقط اين قسمت از جدول احتياج به خريد مجدد دارد.

  • خريد، مطابق با واقعيت

بعضي از افراد خريد را يك تفريح مي‌دانند؛ حتي خريد مواد غذايي را. متأسفانه در جريان همين خريدهاي تفريح گونه هم بسياري از مواد غذايي تكراري وارد خانه مي‌شوند. سعي كنيد با توجه به كسري‌هايي كه از روي مواد داخل خانه تهيه كرده‌ايد خريد كنيد و از مقابل مواد غذايي وسوسه‌كننده و تبليغات چشمگير عبور كنيد. از اين به بعد به پس انداز كردن پول‌تان فكر كنيد نه روي هم چيدن چند نوع مواد غذايي يكسان در يخچال و فريزر و كابينت‌ها.

  • دو‌ماه يك‌بار به فروشگاه برويد

فروشگاه‌هاي بزرگ و زنجيره‌اي خيلي وقت‌ها تخفيف‌هاي خوبي براي مواد غذايي‌شان درنظر مي‌گيرند كه وسوسه‌كننده است اما ممكن است شما به اين نوع ماده غذايي تخفيف خورده احتياجي نداشته باشيد. براي جلوگيري از همين تخفيف‌هاي اغوا‌كننده بازه‌هاي زماني مشخصي را تعريف كنيد و به اين فروشگاه‌ها برويد. با توجه به اينكه مي‌دانيد چه محصولاتي را احتياج داريد مستقيما به سراغ همان قسمت از فروشگاه برويد و از گشتن بي‌هدف ميان ستون‌هاي مواد غذايي و وسايل منزل بپرهيزيد.

  • مارك‌دار نخريد

بازي برندها و مارك‌ها به مواد غذايي هم نفوذ كرده‌ و جاي خودشان را ميان مشتريان‌شان پيدا كرده‌اند. در اين ميان شما هزينه‌اي را صرفا براي نام آن برند و در موارد خارجي هزينه‌اي را براي جابه‌جايي آن از كشور توليد‌كننده تا رسيدن به ايران، پرداخت مي‌كنيد. بنابراين بهتر است ابتدا به جيب خودتان فكر كنيد تا پركردن جيب‌هاي نظام‌سرمايه‌داري.

کد خبر 334142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha