یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: یکی از مسائلی که شاید همیشه هنگام خرید طلا با آن مواجه هستیم، زمان مناسب خرید آن است.

خرید طلا

در این زمینه باید گفت در واقع هنگامی که تصمیم می‌گیرید طلا بخرید مناسب‌ترین زمان است و نباید خود را بیش از حد درگیر این مسئله کنید زیرا نوسانات قیمت در این بازار زیاد است و تشخیص آن حتی برای کهنه‌کارهای این حرفه هم آسان نیست.

موقع خريد تنها كافي است در جريان قيمت و نوسان آن در همان روز باشيد. توجه كنيد كه بالا و پايين‌شدن قيمت طلا به‌ويژه در مواردي كه قطعه مورد نظر قيمت نسبتا بالايي مثلا ۴ تا ۵‌ميليون تومان داشته ‌باشد تنها ممكن است ۲درصد تغيير كند كه تفاوت چنداني نخواهد داشت.

نكته‌اي كه حتما بايد هنگام خريد آن را درنظر بگيريد بحث فاكتور خريد است. اين برگه بايد حاوي مواردي مانند وزن دقيق قطعه خريداري شده و نام خريدار باشد. دقت كنيد كه حتي اگر تصميم داريد آن را هديه بدهيد، بهتر است فاكتور خريد را نيز به نام آن شخص دريافت كنيدكه هنگام فروش دچار مشكل نشود. علاوه بر اينها فاكتور بايد داراي مهر و امضاي مغازه‌دار، آدرس دقيق آن و سربرگ باشد. اگر قطعه‌اي كه مي‌خريد حاوي جواهر است، نام سنگ و وزن آن بايد در فاكتور قيد شود. توجه كنيد كه امروزه اكثرا از ترازوهاي ديجيتال براي وزن‌كردن طلا استفاده مي‌شود، اين ترازوها به قدري حساس هستند كه حتي وزن هوايي كه بالاي صفحه آن‌ در حال حركت است را محاسبه مي‌كنند، براي جلوگيري از اشتباه، مغازه‌دار بايد حتما درپوشي را روي آن قرار دهد. همه مي‌دانيم كه طلاي خالص، طلاي ۲۴عيار است اما طلاي استاندارد مصنوعات زينتي در ايران ۱۸ عيار دارد، به اين دليل خريد و فروش طلاهاي خارجي در كشور ممنوع است. بايد بدانيد كه اجرت ساخت طلا براساس كيفيت، نوع سختي و ظرافت آن متفاوت است.

در مواردي كه يك قطعه جواهربه‌صورت تك توسط جواهرساز و نه به‌صورت كارخانه‌اي ساخته شود، اين اجرت بالاتر نيز مي‌رود. علاوه بر اين، ماليات بر ارزش افزوده نيز به قيمت قطعه مورد نظرتان اضافه مي‌شود. لازم به ذكر است كه به‌طور كلي 4‌سنگ اصلي در جواهر‌سازي‌ استفاده مي‌شود كه شامل الماس، زمرد، ياقوت قرمز و كبود است كه جزو سنگ‌هاي قيمتي هستند. توجه كنيد كه قيمت الماس و اكثر اين سنگ‌ها براساس استاندارهاي موجود در دنيا كه با توجه به نوع برش و رنگ آنهاست تعيين مي‌شود كه آگاهي از آنها هنگام خريد خالي از لطف نيست.

کد خبر 329283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha