وزیر امور خارجه مصر تصریح کرد: ایران یک قدرت تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه است و باید به این کشور که خطری برای منطقه نیست، احترام گذاشت.

احمد ابوالغیط در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط که مهر خبر آن را منتشر کرد، در پاسخ به این پرسش که مصر چگونه به موضوع خطر ایران در منطقه و همچنین هلال شیعی در خاورمیانه می‌نگرد، گفت: ما در مصر به ایران به عنوان یک خطر نمی‌نگریم، زیرا ایران یک قدرت اسلامی تاثیرگذار در خاورمیانه است و باید به این تاثیر احترام بگذاریم و در نتیجه باید با آن با مساوات تعامل کرد و البته مصر هم کشور تأثیرگذار و قدرتمندی است و این آغاز و نقطه بسیار مهمی به شمار می‌رود.

وی افزود: ما از حق ایران در پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دفاع می‌کنیم و بر ضرورت دوری از هرگونه مقابله نظامی با ایران تاکید داریم و البته ایران هم باید به نصیحت‌های دوستان خود که به صلح امیدوارند، گوش دهد.

سخنان زیباری

در همین حال، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با سی‌ان‌ان از ایران خواست به آتش درگیری با غرب در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش دامن نزند، چراکه این درگیری‌ها به تشدید تنش‌های بین‌المللی منجر می‌شود.

وی در این گفتگو از ایران خواسته است از اشتباهات گذشته صدام در زمینه تسلیحات کشتار جمعی درس بگیرد.

اما حسن‌ کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد نیز در گفتگو با ایسنا گفت که بعید می‌داند زیباری چنین سخنانی را بیان کرده باشد، چرا که موضع عراق همواره حمایت از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران بوده است.

کد خبر 32943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز