یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

با رسیدن نرخ تورم به کمتر از ۱۲درصد در پایان سال ۱۳۹۴، دولت و بانک مرکزی باردیگر آماده کاهش سود سپرده‌های مردم نزد شبکه بانکی می‌شوند.

بانک

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي در نخستين اظهارنظرش در سال جديد گفت: از نظر بانك مركزي شرايط موجود هنوز مطلوب نيست، زيرا نرخ تورم به حدود ۱۲‌درصد تقليل يافته و بنابراين نرخ سود بالاي ۱۸‌درصد چندان قابل‌قبول نيست و بايد باز هم كاهش يابد. اين اظهارنظر در حالي بيان مي‌شود كه شوراي پول و اعتبار 27بهمن‌ماه به كاهش 2درصدي نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات بانكي رأي داد و بانك مركزي هم بانك‌ها را ملزم كرد تا از ابتداي اسفند‌ماه‌94 نرخ سود خود را كاهش دهند. به گزارش همشهري، هرچند بانك‌ها قول داده‌اند تا نرخ سود بانكي را كاهش دهند اما مشاهدات خبرنگار همشهري نشان مي‌دهد كه نه‌تنها برخي مؤسسات اعتباري و بانك‌ها به شيوه‌هاي مختلف اقدام به پرداخت سود بيشتر به سپرده‌هاي كلان مي‌كنند كه خبري از كاهش سود تسهيلات بانكي هم نيست.

به گزارش همشهري، رئيس‌كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه اين بانك در تلاش است كه با استفاده از ابزارهاي غيردستوري براي كاهش نرخ سود بانكي استفاده كند، افزود: قطعا در سال‌۹۵ به اين هدف دست مي‌يابيم و پيش‌بيني مي‌شود كه نرخ سود در سال‌جاري به دامنه قابل‌قبول خود كه همان حوالي نرخ تورم است، كاهش يابد. به گزارش مهر سيف يكي از برنامه‌هاي مهم بانك مركزي در سال‌۹۵ را متعادل كردن نرخ سود بانكي اعلام كرد و گفت: در سال گذشته بانك مركزي به بازار بين بانكي ورود كرد كه اين كار باعث شد كه نرخ سود در اين بازار از ۲۹‌درصد به ۱۷‌درصد كاهش يابد.

وي به همراهي بانك‌ها با بانك مركزي در كاهش نرخ سود بانكي اشاره و تصريح كرد: نرخ سود تسهيلات هم به تبع كاهش نرخ سود سپرده‌ها پايين آمده است، به‌طوري كه نرخ سود بانكي كه در گذشته 27-26درصد بود به ۱۸‌درصد تقليل يافته و اين نرخ در بانك‌ها جاافتاده است. البته رئيس‌كل بانك مركزي روز شنبه اين هفته در ديدار نوروزي با بانكداران با بيان اينكه نرخ سود مناسب در يك اقتصاد سالم با فاصله اندكي از نرخ تورم قرار دارد، خاطرنشان كرد: روند كاهشي نرخ تورم ادامه دارد، بنابراين نرخ سود بانكي نمي‌تواند فاصله زيادي با اين نرخ داشته باشد و شبكه بانكي بايد در اين زمينه اراده كرده و در اين مسير و در زمان مناسب، پيشقدم باشد.

  • از كاهش شبه‌دستوري تا مقاومت بانك‌ها

كاهش سود بانكي از ابتداي اسفندماه سال گذشته آنهم پس از اظهارنظر حسن روحاني، رئيس‌جمهور در مجمع عمومي بانك مركزي مبني بر پايين آوردن غيردستوري سود بانكي با استفاده مناسب از ابزارهاي اقتصادي، البته شائبه شبه‌دستوري‌بودن تصميم شوراي پول و اعتبار را تقويت كرد، چرا كه پس از اظهارنظر رئيس‌جمهور، بانك‌ها به جاي كاهش رقابتي سود بانكي، به توافق رسيدند تا سود سپرده‌ها را 2درصد كم كنند.

اين توافق غيرالزام‌آور البته با استقبال بانك مركزي همراه شد و در نهايت شوراي پول و اعتبار به كاهش همزمان نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات بانكي رأي داد. رئيس‌جمهور 24بهمن‌ماه پارسال طي سخنراني در بانك مركزي ضرورت كاهش سود بانكي را مورد تأكيد قرار داد و اظهار كرد: وقتي دولتي تورم را مهار و تك‌رقمي مي‌كند، سود بانكي بالا نادرست است و به اقتصاد لطمه مي‌زند. رئيس‌جمهور در عين حال اظهار كرد كه اقتصاد با دستور درست نمي‌شود و بايد با ابزار اقتصادي، سود بانكي تسهيلات و سپرده‌ها را كاهش داد.

  • 2وعده آقاي رئيس‌كل

رئيس‌كل بانك مركزي با اعلام اينكه در نيمه دوم امسال موضوع «يكسان‌سازي نرخ ارز» را اجرايي مي‌كنيم، از تورم تك رقمي در سال‌۹۵ خبر داد. البته سكاندار بانك مركزي زمان يكسان‌سازي نرخ ارز را نيمه دوم امسال اعلام كرده است، درحالي‌كه اسحاق جهانگيري، نهم فروردين‌ماه امسال در نخستين جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي از بانك مركزي خواسته بود تا برنامه‌اش براي يكسان‌سازي نرخ ارز را به اين ستاد اعلام كند.

رئيس‌كل بانك مركزي همچنين با تأكيد بر اينكه هيچ بانك غيرتحريمي وجود ندارد كه سوئيفت آن باز نشده باشد، گفت: به جز يكي دو بانك كه در تحريم بودند، همه بانك‌هاي ما به سوئيفت متصل هستند. وي افزود: هر كسي كه به برقراري سوئيفت ترديد دارد، مي‌تواند يك بانك را انتخاب كند. روابط عمومي بانك مركزي وي را آنجا مي‌برد و اتاق سوئيفت را نشان مي‌دهد.

کد خبر 329379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha