احتمال کاهش نرخ سود بانکی از ابتدای سال آینده قوت گرفت. عبدالناصر همتی؛ رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی دیروز در حالی از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۸درصد به ۱۶درصد خبر داد که شائبه دستوری‌شدن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی با انتقادهایی همراه شده است.

بانک

24بهمن‌ماه حسن روحاني، رئيس‌جمهور در مجمع عمومي بانك مركزي خواستار كاهش نرخ سود بانكي با ابزارهاي مناسب اقتصادي و به شيوه غير دستوري شده بود. عصر همان روز با اين اظهارنظر بانك‌هاي دولتي و خصوصي توافق كردند تا نرخ سود سپرده‌هاي مردم را 2درصد كم كنند كه بانك مركزي با اين پيشنهاد موافقت كرد متعاقباً شوراي پول و اعتبار ضمن تصويب توافق بانكداران به كاهش 2درصدي نرخ سود وام بانك‌ها هم رأي داد. اين تصميم در حالي اجرايي شده كه برخي گزارش‌ها از تخلف برخي بانك‌ها در جذب سپرده‌هاي مردم با نرخ سود بالاتر در قالب گواهي سپرده حكايت دارد. مديرعامل بانك ملي ضمن تأييد اين گزارش‌ها از انتقاد بانكداران نسبت به جذب سپرده در قالب گواهي سپرده از تصميم بانك مركزي براي برخورد با اين تخلفات خبر داد.

ديروز رئيس شوراي هماهنگي بانك‌ها گفت: تلاش سيستم بانكي اين است كه نرخ سود سپرده بانكي اوايل سال آينده به 16درصد كاهش يابد. وي در ادامه با تأكيد براينكه امسال با وجود همه مشكلات تلاش شد نرخ‌ها به نفع توليد تعديل شود، گفت: در يكي دو مرحله نرخ سود را كاهش داديم اما با مقاومت بانك‌هاي خصوصي و مؤسسه‌ها كار سخت شد اما در نهايت نرخ به 18درصد كاهش يافت. همتي درباره چرايي اجرا نشدن نرخ سود جديد توسط برخي بانك‌ها، گفت: آنها با اندكي مقاومت مجبورند نرخ‌هاي سود را اجرا كنند؛ اين موضوع در ايران بايد از طريق توسعه نامتوازن پيش رود، مقداري تحمل كنيد به‌طور حتم بعد از عيد نرخ‌ها تعديل و به نرخ نزولي پيش مي‌رود.

مديرعامل بانك ملي با اشاره به برخي استدلال‌ها مبني بر اينكه چرا نرخ سود را دستوري كاهش مي‌دهيد، افزود: نرخ سود با فراهم شدن برخي زمينه‌هاي لازم به‌تازگي كاهش يافت، اما بايد به اين مسئله توجه شود كه برخي از اين استدلال‌ها درست نيست، زيرا نمي‌توانيم اجازه دهيم با نرخ‌هاي بالاي موجود، شبكه بانكي به سمت نابودي برود. برخي دوست دارند نرخ‌هاي سود بالا باشد تا سودهاي بالاتري را دريافت كنند اما اين به نفع بانك‌ها نيست.

  • سوئيفت باز است، ال‌سي دلاري بسته

اين مقام ارشد بانكي درخصوص آخرين وضعيت سوئيفت و گشايش اعتبارات اسنادي (ال‌سي) هم افزود: براي گردش دلاري، خزانه‌داري آمريكا بايد موافقت كند تا اين مشكل رفع شود؛ مشكلي كه از پيش از تحريم‌ها وجود داشته است. به گفته وي، هم‌اكنون مشكل گردش يورو و بقيه ارزها رفع شده و ال.سي با اين ارزها بازگشايي مي‌شود.

مديرعامل بانك ملي درباره سوئيفت نيز گفت: هيچ مشكلي درخصوص سوئيفت نداريم و پيام رسان آن باز شده است؛ اما بايد درنظر داشت كه بازگشايي اينگونه نيست كه جريان پول در كشور راه بيفتد زيرا گشايش ال.سي به ضمانت نياز دارد.
همتي درباره تعداد ال.سي‌هاي باز شده توسط بانك ملي نيز گفت: از يك‌ماه گذشته تاكنون (سه هفته) 660مورد ال.سي در بانك ملي بازگشايي شده كه البته رقم‌هاي آن از 20هزار تا 50هزار بوده است ضمن اينكه با 40بانك روابط كارگزاري برقرار كرده‌ايم. وي تأكيد كرد: هيچ كدام از ال.سي‌هايي توسط بانك ملي گشايش يافته، دلاري نبوده است.

وي با بيان اينكه كار سوئيفت پيام‌رساني است، تصريح كرد: مشكل اصلي يورو و بقيه ارزها بود كه اكنون اين مشكل حل شده است و مي‌توان نقل و انتقال انجام داد.همتي در پاسخ به پرسشي مبني براينكه گفته مي‌شود نقل و انتقال ارز به داخل همچنان بسته است و فعالان اتاق بازرگاني بارها به اين موضوع اشاره مي‌كنند، گفت: پول داخل كشور مي‌آيد و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد اما بانك‌هاي خارجي به‌تدريج فاينانس و ريفاينانس را انجام خواهند داد.مديرعامل بانك ملي اضافه كرد: نمي‌توانيم با عالي‌ترين بانك‌هاي دنيا روابط گرم داشته باشيم زيرا بايد مقررات و ضوابط خود را اصلاح كنيم.

کد خبر 327824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha