سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

احتمال کاهش دوباره نرخ سود بانکی در حالی قوت گرفته که آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود سپرده و وام بانکی با برخی تخلفات در حال اجراست.

بانک

همشهري روز شنبه در گزارشي از عهد‌شكني پنهاني برخي بانك‌ها در كاهش ندادن نرخ سود وام بانكي با شيوه‌هاي مختلف خبر داده بود و حالا ايسنا گزارش داده است كه برخي از بانك‌ها هم وام بانكي را با سود 22درصد پرداخت مي‌كنند اما با توجه به اينكه 20درصد وام پرداختي را به‌عنوان وثيقه نزد خود نگه مي‌دارند، در نهايت تسهيلات با سود حدود 26درصد براي مشتري تمام مي‌شود. افزون بر اينكه برخي گزارش‌ها حكايت از آن دارد كه تعدادي از بانك‌ها و مؤسسات اعتباري به جاي 10درصد، 18درصد به سپرده‌هاي روزشمار سود سپرده پرداخت مي‌كنند.

مطابق مصوبه ‌ بهمن ماه شوراي پول و اعتبار نرخ سود سپرده يكساله بانكي از 20 به 18درصد و نرخ سود روزشمار هم 10درصد تعيين شد. نرخ سود وام بانكي هم از 24 به 22درصد كاهش پيدا كرد. اما درحال حاضر وام بانكي با سود 22درصد در دسترس نيست.

به گزارش ايسنا، گرچه در روزهاي ابتدايي كاهش نرخ سود بانكي اين دستورالعمل تا حدود زيادي بين تمامي بانك‌ها اجرايي شد ولي بررسي‌هاي ميداني در سال جديد نشان مي‌دهد كه با وجود پرداخت نرخ سود 18درصد سالانه كه تقريبا بين تمامي بانك‌ها و مؤسسات مشترك است و حداقل براي مشتريان عادي اجرايي مي‌شود، سود روزشمار در بين برخي بانك‌ها مرزي نداشته و حتي تا 18درصد قابل پرداخت است. از سوي ديگر، با وجود ممنوعيت باز شدن حساب‌هاي صندوق سرمايه‌گذاري در بانك‌ها بعد از تصويب نرخ‌هاي سود جديد، بازهم برخي نسبت به باز كردن اين حساب اقدام مي‌كنند كه سود حدود 22درصد را براي مشتري به همراه دارد.

  • لغو مجوز پرداخت سود بيشتر

خبرنگار همشهري، كسب اطلاع كرد كه بانك مركزي مجوزهاي قبلي مبني بر پرداخت سود بيشتر به سپرده‌گذاري در قالب افتتاح حساب‌هاي خاص برخي بانك‌ها و يا سپرده‌گذاري از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را متوقف كرده و به بانك‌ها تذكر داده است تا ديگر حساب جديد با مجوزهاي قبلي باز نشود. اين در حالي است كه برخي از مؤسسات اعتباري همچنان به سپرده‌هاي كلان سودي حتي بالاتر از 24درصد هم مي‌دهند.

  • پرداخت وام به شرط سپرده

اين گزارش مي‌افزايد درحالي‌كه بانك مركزي قبلا به بانك‌ها و مؤسسات اعتباري دستور داده بود تا دست از مشروط كردن پرداخت تسهيلات به شرط سپرده بردارند اما همچنان هستند بانك‌ها و مؤسسات اعتباري‌اي كه در برابر درخواست مشتريان براي دريافت تسهيلات شروطي ازجمله سپرده‌گذاري و دريافت وام به ميزان سپرده، بلوكه شدن بخشي از تسهيلات پرداختي در قالب افتتاح حساب جاري بدون امكان برداشت وجه و يا گردش مالي بالا را مطرح مي‌كنند. آيا بانك مركزي به وعده خود مبني بر برخورد با بانك‌ها و مؤسسات متخلف و بركناري احتمالي مديران ارشد آنها عمل خواهد كرد؟

  • سود بانكي بازهم كم مي‌شود

در تازه‌ترين اظهارنظر، كورش پرويزيان، رئيس كانون بانك‌هاي خصوصي ايران گفت: مديران عامل بانك‌ها جلسه‌اي در روزهاي پاياني‌ماه جاري خواهند داشت اما دستور كار آن بازنگري در نرخ سود نيست. مديرعامل بانك پارسيان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به درخواست پيشقدم شدن بانك‌ها براي كاهش نرخ سود از سوي رئيس‌كل بانك مركزي، آيا بانك‌ها نخستين‌ماه سال در اين‌باره تصميم‌گيري خواهند كرد، اظهارداشت: مديران عامل بانك‌ها در روزهاي پاياني‌ماه جاري جلسه خواهند داشت اما مسائل عمومي شبكه بانكي بررسي مي‌شود. وي افزود: بانك‌ها فعلا جلسه‌اي براي نرخ سود تعيين نكرده‌اند.

مديرعامل بانك پارسيان در پاسخ به اين سؤال كه در اين مدت نرخ سود در بازار بين بانكي تغييري داشته است، گفت: فعلا در سطح نرخ‌هاي سال گذشته (18درصد) است اما به‌احتمال زياد در ماه‌هاي آينده نرخ سود در اين بازار كاهش خواهد يافت. رئيس كانون بانك‌هاي خصوصي درخصوص افزايش دوباره فاصله نرخ سود با كاهش نرخ تورم به 11.9درصد، گفت: قطعا در آينده در نرخ سود سپرده و تسهيلات متناسب با تغييرات نرخ تورم، بازنگري خواهد شد.

کد خبر 329624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha