سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

اگر چه اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی هنوز قانونی نشده است اما رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید: این موضوع جزو مطالعات مهم سازمان تحت مدیریتش قرار دارد.

 سيد كامل تقوي نژاد، رئيس سازمان مالياتي روز گذشته در نشستي خبري به تشريح مهم‌ترين اقدامات سازمان مالياتي ازجمله موضوع اخذماليات از سود سپرده‌هاي بانكي پرداخت. 2هفته پيش بود كه علي طيب نيا، وزير اقتصاد در كرمان از وضع ماليات برسود سپرده‌هاي بانكي دفاع كرد.

متعاقب آن هم موجي از اظهارنظرهاي موافق و مخالف شكل گرفت. هم‌اكنون و از نظر قانوني امكان اخذ ماليات از سود سپرده‌هاي بانكي وجود ندارد و براي گرفتن چنين مالياتي بايد قانون تغيير كند. اما تقوي‌نژاد مي‌گويد: هدف ما افزايش پايه‌هاي مالياتي براي بالابردن درآمدهاي اين بخش است و يكي از اين پايه‌ها مي‌تواند سپرده‌هاي بانكي باشد.

تقوي‌نژاد ادامه داد: تاكنون با وجود مطالعاتي كه در حال انجام است تصميمي در اين رابطه اخذ نشده و مصوبه‌اي وجود ندارد، اما طبق بررسي‌هاي ما عمده كشورهاي دنيا حتي با وجود منفي‌بودن سود سپرده از اين بخش ماليات دريافت مي‌كنند. وي با بيان اينكه در دريافت ماليات از سود سپرده‌ها به‌طور حتم تمامي جوانب مورد بررسي قرار خواهد گرفت، گفت: حتما اين موضوع مورد توجه است كه افرادي كه سپرده‌هاي كوچك داشته يا محل ارتزاق آنها سودهاي همين سپرده‌هاست برايشان تفاوت قائل خواهيم شد و در اين رابطه سقف تعيين مي‌شود. رئيس سازمان امور مالياتي افزود: گرچه هنوز قانوني در رابطه با دريافت ماليات از سودهاي بانكي به تصويب نرسيده، اما جزو برنامه‌هاي مطالعاتي مهم سازمان امور مالياتي قرار دارد.

  • مرز‌هاي سركشي به حساب‌هاي بانكي

سيدكامل تقوي نژاد درباره‌ بخشنامه اخير اين سازمان براي بررسي حساب‌هاي بانكي به‌منظور دريافت ماليات كه به سازمان‌هاي ذيربط ابلاغ شد توضيحاتي ارائه كرد. در اين بخشنامه تأكيد شده است كه تراكنش‌هاي بانكي مشكوك زير ذره‌بين مالياتي قرار مي‌گيرند تا موضوع پولشويي و فرار مالياتي احتمالي كشف شود.

برخي رسانه‌ها از اين بخشنامه تحت عنوان «آغاز سركشي به حساب‌هاي بانكي شهروندان» ياد مي‌كنند. تقوي نژاد در نشست خبري ديروز خود با بيان اينكه سازمان امور مالياتي با توجه به مقام حاكميتي‌اي كه دارد حتي حق سركشي به حساب‌هاي بانكي را داراست و ماده169 قانون ماليات‌ها چنين اختياري را به آن داده است، گفت: اين در حالي است كه هدف اصلي ما بررسي شفاف دارايي‌ها به‌منظور دريافت ماليات است تا بتوانيم تعادل بيشتري را بين موديان مالياتي برقرار كنيم.

رئيس سازمان امور مالياتي ادامه داد: اگر دارايي‌ها به درستي مورد بررسي قرار نگيرند و در مورد آن شفاف‌‌سازي نشود آنگاه بايد ما را مورد سؤال قرار داد كه چرا اطلاعات دقيقي براي اخذ ماليات نداريم؟ تقوي‌نژاد تأكيد كرد كه سازمان امور مالياتي به‌طور حتم در بررسي حساب‌هاي بانكي امانت را رعايت خواهد كرد، چرا كه حساب‌ها متعلق به اشخاص بوده و ما تا حدي كه مجاز هستيم آن را بررسي مي‌كنيم و اگر ماموري خارج از آنچه تعيين شده به اطلاعات مردم ورود كند به‌طور حتم جرم بوده و مجازات خواهد شد، چرا كه هدف ما فقط تطبيق حساب‌ها و پرونده‌ها با ميزان دارايي و كشف حساب‌هاي مشكوك است.

  • ماليات اصناف و مشاغل ثابت ماند

تقوي‌نژاد همچنين با اعلام اينكه خبر خوشي براي اصناف دارد، اعلام كرد كه طي جلساتي كه در روزهاي اخير با علي فاضلي- رئيس اصناف- داشته است با هم توافق كردند تا در سال 1395 ماليات مشاغل كمتر از 5‌درصد بوده و ماليات در بخش اصناف و مشاغل افزايشي نداشته باشد. به گفته وي در سال‌جاري با برنامه‌ها و سياست‌هاي اتخاذ شده ماليات مشاغل و اصناف به‌طور راحت‌تر و شفاف‌تر اخذ خواهد شد.

  • مخالفت با معافيت تسعير ارز

در حالي كه طي روزهاي گذشته مجلس با معافيت سود ناشي از تسعير نرخ ارز موافقت كرد و آن را به تصويب رساند، ظاهرا سازمان امور مالياتي با اين موضوع مخالف است. به گزارش ايسنا، رئيس سازمان امور مالياتي با اشاره به اين مصوبه، معافيت كليه صادر‌كنندگان از ماليات را مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: در اين رابطه كالاهاي كشاورزي و صنعتي فناوري شده تا 100درصد از ماليات معافند و طبق بند 24ماده 148قانون مالياتي اگر صادر‌كنندگان از زمان فروش ارز دچار زيان شوند اين زيان جزو هزينه قابل‌قبول است چرا كه در دوره‌هايي نرخ ارز دچار نوسان مي‌شود.

تقوي‌نژاد ادامه داد: اما معافيت ناشي از سود تسعير ارز پذيرفته نيست، چرا كه ممكن است بعد از به‌دست آوردن ارز از سوي صادر‌كننده مدتي بعد در نوساناتي كه ايجاد مي‌شود قيمت به‌طور قابل توجهي افزايش يافته و سود بالايي كسر شود كه اين موضوع ديگر ربطي به زمان صادرات ندارد، بنابراين نبايد با معافيت سود ناشي از تسعير نرخ ارز موافقت شود. وي تأكيد كرد كه اين سازمان با اين مصوبه مجلس مخالف بوده و در حال رايزني براي لغو آن است.

  • بخشودگي مالياتي در دستور كار

بخش ديگري از نشست تقوي‌نژاد به ارائه گزارش عملكرد سازمان و برخي از برنامه‌هاي آن اختصاص داشت. وي با اعلام اينكه در سال گذشته در مجموع حدود 66هزار و 700ميليارد تومان از ماليات‌هاي مستقيم و ارزش افزوده وصول شده است، گفت: اين رقم بيانگر تحقق 90درصدي درآمدهاي پيش‌بيني شده در بودجه است كه 16درصد نسبت به وصولي سال1393 رشد دارد. تقوي‌نژاد همچنين گفت كه درآمد مالياتي در بخش ارزش افزوده 24هزار و 600ميليارد تومان بوده كه 80درصد تحقق داشته و 13.5درصد نسبت به سال1393 رشد دارد.

رئيس سازمان امور مالياتي در رابطه با معوقات مالياتي نيز اعلام كرد كه حدود 42هزار ميليارد تومان در اين رابطه معوق شده كه 17هزار ميليارد تومان آن اصل ماليات و حدود 24هزار ميليارد تومان ديگر جريمه‌هاي آن است. تقوي‌نژاد اين را هم اعلام كرد كه تمامي افرادي كه اصل معوقات مالياتي خود را تا پايان شهريورماه امسال پرداخت كنند جريمه آنها بخشيده خواهد شد.

کد خبر 332740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha