سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد که از زمان آغاز مداخله نظامی عربستان در یمن روزانه به طور متوسط شش کودک یمنی کشته یا قطع عضو می‌شوند.

کودک یمن

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یونیسف در گزارشی که انتشار آن تقریبا با اولین سالروز آغاز جنگ در یمن همزمان شد اضافه کرد که حدود یک سوم کشته شدگان غیرنظامی یمن را کودکان تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل شمار غیرنظامیان کشته شده در جنگ یمن را بیش از 3 هزار نفر عنوان کرده، اما وزارت بهداشت یمن اعلام کرده است که تاکنون بیش از 7 هزار غیرنظامی در جنگ یکساله این کشور کشته شده‌اند.

جولین هارنیز نماینده یونیسف در یمن به خبرگزاری فرانسه گفت: کودکان یمنی در هیچ نقطه‌ای ازاین کشور امنیت ندارند، زیرا خطر حتی در حین خواب و یا بازی هم آنها را تهدید می‌کند.

سازمان ملل برآورد کرده است که 82 درصد از جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و حدود 320 هزار کودک یمنی نیز با سوء تغذیه شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.
گزارش  یونیسف که در آن به مشاهدات و اظهارنظرهای تکان دهنده کودکان جنگ زده یمن استناد شده است، اضافه می‌کند که عمق درد و رنج مردم یمن مبهوت کننده است.

بر اساس گزارش یونیسف، علاوه بر هزاران کودکی که قربانی مستقیم خشونت در یمن شده‌اند، هزاران کودک دیگر با تبعات ثانویه این درگیری دست به گریبان هستند.

این نهاد بین المللی افزود: خدمات اولیه و زیرساخت‌ها دریمن در آستانه نابودی کامل قرار دارد.

یونیسف برآورد می‌کند که حدود 10 هزار کودک زیر پنج سال در یمن طی یک سال گذشته به خاطر ابتلا به بیماری‌های قابل پیشگیری و در نتیجه نبود دسترسی به واکسن و دیگر خدمات بهداشتی جان داده‌اند. این رقم را باید به حدود 50 هزار کودک یمنی دیگر اضافه کرد که هر سال پیش از رسیدن به پنجمین بهار زندگیشان از دنیا می‌روند.

سازمان ملل می‌گوید 63 بیمارستان در یمن طی یکسال گذشته هدف قرار گرفته و از سه بیمارستان نیز برای اهداف استفاده می‌شود.

کودکان یمنی در بحبوحه خشونت‌های روحی و روانی که تجربه می‌کنند، چشم به راه روزی نشسته‌اند که شرایط در کشورشان آرام شود و آنها بتوانند بار دیگر در کلاس‌های درس حاضر شوند.

بر اساس اعلام یونیسف، بیش از 50 مورد حمله مستقیم به مدارس و آموزگاران یمنی صورت گرفته و 50 مدرسه نیز اشغال شده است.

به دلیل ناامنی، آسیب به زیرساخت‌ها و یا اسکان آوارگان که شمارشان به 2 میلیون و 400 هزار نفر می‌رسد، بیش از یک هزار و 600 مدرسه در یمن تعطیل شده‌اند.

یونیسف اضافه کرد که 848 مورد بکارگیری کودکان در جنگ یمن را مستندسازی کرده است.

گزارش سازمان ملل افزود: مساله غم‌انگیز این است که آمار ارائه شده تنها قطره‌ای از دریای فاجعه یمن است و به احتمال زیاد آمار و اعداد واقعی بسیار بیشتر است.

کد خبر 328950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha