یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

درحالی‌که تصاویر و گزارش‌ها درباره جنگ سوریه و شهرهای ویران شده و مردمان آواره‌اش رسانه‌های جهان را پر کرده‌است، در گوشه‌ای دیگر از دنیا فاجعه‌ای انسانی جریان دارد که جهان آن را فراموش کرده‌است.

یمن

يمن، اين فقيرترين كشور جهان عرب يك سال است كه زير حملات بمب‌افكن‌هاي ائتلافي از ثروتمندترين كشورهاي جهان عرب به رهبري عربستان قرار دارد. دفتر هماهنگ‌كننده كمك‌هاي انسان‌دوستانه سازمان ملل در جديدترين گزارش خود درباره كشورهايي كه با بحران انساني بر اثر جنگ و آوارگي روبه‌رو هستند، وضعيت يمن را وخيم‌تر از ديگر كشورها اعلام كرده‌است. درحالي‌كه سوريه با اين همه پوشش خبري و رسانه‌اي و ده‌ها سازمان امدادرسان بين‌المللي كه به اين كشور رفت‌وآمد دارند 13.5ميليون نيازمند كمك‌هاي فوري دارد، يمن حدود 22ميليون نيازمند كمك دارد. اين يعني 85درصد از جمعيت يمن اكنون نيازمند كمك‌هاي فوري غذايي و دارويي هستند.

سازمان ملل همچنين در گزارشي اعلام كرده‌است بيش از 2هزار كودك در يمن در ماه‌هاي گذشته كشته و مجروح شده‌اند. شمار كشته‌شدگان حملات عربستان و هم‌پيمانانش به شهرهاي يمن در يك سال گذشته به‌صورت دقيق مشخص نيست. دليل آن هم اين است كه عربستان نوعي محاصره هوايي و دريايي براي يمن به‌وجود آورده‌است. محاصره‌اي كه باوجود هشدارهاي مكرر دبيركل سازمان ملل، هنوز شكسته نشده‌است.

روز جمعه 15عضو شوراي امنيت سازمان ملل ضمن ابراز نگراني درباره وضعيت فاجعه‌بار يمن، خواستار انتشار قطعنامه‌اي از سوي اين شورا براي توقف جنگ شدند. ديروز اما نماينده عربستان در سازمان ملل در سخناني گفت: از نظر رياض نيازي به صدور قطعنامه درباره يمن وجود ندارد. او گفت، عربستان بخشي از منازعه يمن نيست.

اين در حالي است كه از يك سال پيش و به‌دنبال قدرت گرفتن حوثي‌ها كه قوم شيعه يمن هستند، عربستان به‌صورت يكجانبه دست به حمله نظامي هوايي و زميني به يمن زد. حملاتي كه با حمايت آمريكا و انگليس و با مشاركت نظامي و اطلاعاتي آنها همراه شده‌است. دبيركل سازمان ملل تاكنون در چند سخنراني صريح عربستان را به ارتكاب جنايت جنگي در يمن متهم كرده و خواستار توقف اين حملات براي رسيدن كمك‌ها به شهرهاي جنگ‌زده يمن شده است. اما حملات عربستان حتي يك ساعت هم متوقف نشده‌است.

يمن پيش از اين هم فقيرترين كشور جهان عرب با ميزان بالاي گرسنگي مردم و وابستگي به كمك‌هاي خارجي بود. حملات عربستان در ماه‌هاي گذشته، كارخانه‌ها، بيمارستان‌ها، مدارس و زيرساخت‌هاي يمن را تخريب كرده‌است. دورنمايي براي توقف حملات عربستان به شهرهاي يمن ديده نمي‌شود و معلوم نيست اين حملات تا كي ادامه خواهد يافت.

کد خبر 327298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha