همشهری آنلاین: یافتن آب پاک و تازه در یمن کار ساده‌ای نیست: منابع آبی این کشور جنگ‌زده به اندازه‌ای نایاب شده‌اند که روستاییان یمنی برای تامین آب کافی برای آشامیدن، شستشو و پخت و پز بیشتر وقت خود را به ذخیره‌سازی آب مشغولند.

یمن

براساس گزارش ساينس الرت،‌تغييرات اقليمي بارش باران را در اين كشور به رويدادي غيرقابل پيش‌بيني تبديل كرده‌است و روستاييان اين كشور براي تامين آب مورد نياز خود با مشكلات زيادي مواجهند. اما اكنون به لطف تكنيكي كه توسط برنامه ابتكاري مورد حمايت سازمان ملل متحد ارائه شده‌است، يمني‌ها مي‌توانند آب مورد نياز خود را از مهي كه در مناطق طبيعي در هوا وجود دارد، تامين كند.

مه يكي از پديده‌هاي طبيعي دائمي در يمن به شمار مي‌رود،‌ هر روز عصر در آسمان ظاهر مي‌شود و معمولا تا اوايل صبح باقي مي‌ماند. كشاورزان قهوه درحال حاضر از از صخره‌هاي سنگي براي تبديل كردن مه به قطرات آب استفاده مي‌كنند و اكنون بوميان روستاهاي يمن از پرده‌ مخصوص سه در دو متري براي متراكم‌سازي مه و توليد آب آشاميدني استفاده مي‌كممد. اين پرده‌ها مي‌توانند مه را به اندازه‌اي متراكم سازند كه آب آشاميدني مورد نياز براي خانواده‌اي هفت نفره را تامين شود.

بهره‌برداري از مه ايده جديدي نيست، از اين ايده پيش از اين در كشورهاي شيلي، مغرب، گواتمالا و هائيتي استفاده شده‌بود و محلي‌هاي يمني نيز اين طرح را از سال 2003 مورد آزمايش قرار داده‌اند. 

اين برنامه ابتكاري تحت حمايت سازمان ملل و بنياد ملي مديريت منابع آبي يمن اسن و اين دو نهاد اكنون به دنبال بسط دادن آن هستند. ميزان بارش سالانه باران در يمن 900 ميليون متر مكعب، يعني يك سوم ميزان آب مورد نياز اين كشور است. درحال حاضر 1563 نفر از اين طرح بهره مي‌برند و 125 واحد پرده متمركز كننده مه در دو منطقه يمن نصب شده‌است و قرار است به زودي تعداد اين واحد‌ها افزايش پيدا كرده و كل كشور را پوشش دهد تا دركنار تمهيداتي كه براي جمع‌آوري آب باران درنظر گرفته شده بتوان حجم زيادي آب را براي بوميان منطقه جمع‌آوري كرد.

برنامه سازمان ملل شامل نصب واحد‌هاي متمركز كننده مه و آموزش به بوميان منطقه و ايجاد منطقه كشت قهوه است. همچنين در مناطقي كه آب جمع‌آوري مي‌شود، از چوب بامبو سقف‌هايي ساخته مي‌شوند تا از منابع آب ذخيره شده به خوبي محافظت كنند.

جنگ‌هاي داخلي و تحريم‌هاي بين‌المللي در سال‌هاي اخير يمن را به ورطه نابودي كشانده‌است و برخي از تخمين‌ها حاكي از آن هستند كه منابع آب اين كشور تا سال 2017،‌يعني يك سال ديگر به پايان خواهد‌رسيد. با توجه به اينكه هريك از واحد‌هاي 15 دلاري متمركز كننده مه روزانه مي‌توانند 40 ليتر آب ذخيره كنند، اين تجهيزات جديد مي‌تواند براي جوامع محلي اين كشور كمك بزرگي به شمار رود.

کد خبر 325860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha