سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

حملات عربستان در یمن هر چقدر به ضرر مردم این کشور بوده و کشتار غیرنظامیان را رقم زده برای القاعده و پیشروی‌هایش منفعت داشته است.

یمن

در پي حملات عربستان و با ايجاد سپر امنيتي براي القاعده پيشروي اين گروه تروريستي اكنون به مرز خطرناكي در اين كشور رسيده است و اين مسئله باعث هشدارهاي بين‌المللي درباره سرنوشت يمن شده است.فرانس24 گزارش داده كه شهر عدن روز گذشته شاهد درگيري‌هاي گسترده با نيروهاي القاعده بود اما نيروهاي اين گروه تروريستي موفق به حفظ مواضع و پيشروي در اين شهر شدند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده القاعده روز گذشته بدون هيچ مقاومتي كنترل جاده ساحلي عدن و مركز پليس زنجبار در استان ابين را از دست نيروهاي طرفدار عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور مستعفي يمن خارج ساخت و اين مناطق را اشغال كرد. القاعده همچنين طي هفته‌هاي گذشته چندين ساختمان دولتي در زنجبار را به تصرف خود درآورده و نيروهاي اين گروه تروريستي را در شهرك جعار زنجبار مستقر شده‌اند.

يكي از شهروندان عدن در گفت‌وگو با فرانس24 گفت: ما زير سايه تروريسم زندگي مي‌كنيم. حملات القاعده روزهاي ما را شبيه زندگي در جهنم كرده است. شهر بندري عدن به‌عنوان بزرگ‌ترين شهر در جنوب يمن توسط عبدربه منصور هادي به‌عنوان پايتخت موقت انتخاب شده اما اين حملات اكنون به خوبي نشان داده است كه حتي اين منطقه هم برخلاف ادعاي عربستان امنيتي براي آنها ندارد. نيروهاي عربستان حملات گسترده‌اي براي تصرف اين شهر داشتند اما به گزارش رويترز، نيروهاي سعودي كه در تابستان گذشته اين شهر را تصرف كردند نتوانستند امنيت اين شهر را تأمين كنند و پيشروي القاعده ادامه دارد.

عدن اما تنها مشتي نمونه خروار از قدرت گرفتن و جولان گروه‌هاي تروريستي در يمن است. هفته گذشته نيز القاعده شهر عزان در استان شبوه را اشغال كرد. القاعده همچنين با تصرف 2شهرك شقره واهوار جاده ساحلي ميان شهر المكلا و زنجبار را به تصرف خود درآورده است. القاعده با اشغال شهرهاي ساحلي در جنوب يمن ازجمله عدن تلاش دارد دست به قاچاق و فروش غيرقانوني نفت مانند طرح داعش در سوريه بزند. ولاديمير ديدشكين سفير روسيه در يمن به همين‌خاطر روز گذشته نسبت به اشغال شهرهاي ساحلي در استان عدن هشدار داد. او گفت: گروه‌هاي تروريستي القاعده و داعش مساحت زيادي از يمن را براي قاچاق غيرقانوني نفت و توليدات نفتي يمن مانند قاچاق نفت سوريه توسط تروريست‌ها اشغال كرده‌اند.

در گذشته بارها درباره جولان القاعده و داعش زير سايه حملات هوايي عربستان هشدار داده شده بود. اكنون القاعده و داعش تبديل به فاكتوري جديد در معادلات يمن شده‌اند. القاعده و داعش با استفاده از حملات عربستان عليه شيعيان جنبش انصارالله در يمن قدرت بسياري گرفته‌اند و اين مسئله باعث خطر جدي براي اين كشور شده است.

  • كودكان، يك سوم سربازان درگيري‌هاي يمن

صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل نسبت به موج جديد به خدمت گرفتن كودكان در خاورميانه و درگيري‌ها در آفريقا هشدار داده است. براساس گزارش يونيسف، حدود يك‌سوم از سربازان و شبه‌نظاميان در جنگ داخلي يمن كودك هستند. كودكان با سن كمتر از 14سال در خط مقدم مي‌جنگند و به‌دليل گستردگي جنگ تلاش‌ها براي مقابله با اين روند ناكام مانده است. انهدام گسترده مدارس و زيرساخت‌ها با بمباران هوايي ائتلاف عربي به رهبري عربستان بيش از پيش كودكان را بر آن مي‌دارد تا سلاح به‌دست بگيرند و به جنگ بروند و روزانه 3 تا 6 پوند به‌دست بياورند.

کد خبر 324623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha