سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

در ۱۱‌ ماه گذشته همیشه گزارش‌هایی وجود داشته که نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در حمله به شهرهای یمن در کنار نیروهای گروه القاعده می‌جنگند اما دیروز سرویس جهانی شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد به اطلاعات مستندی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد نیروهای ائتلاف و القاعده در حمله به شهر تعز در جنوب غرب یمن در کنار هم علیه نیروهای مقاومت مردمی شیعیان حوثی در حال جنگیدن هستند.

نقشه

صفا الاحمد، مستندساز، در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي گفته 2‌ماه پيش در سفري كه براي تهيه مستند به يمن داشته در اطراف تعز به چشم خود ديده كه نيروهاي زميني امارات در قالب نيروهاي ائتلاف عربي و نيروهاي محلي طرفدار دولت مستعفي يمن در كنار نيروهاي القاعده براي تصرف شهر تعز با شيعيان انصارالله (حوثي‌ها) مشغول جنگيدن هستند. او از حضور اين نيروها در مناطق اطراف تعز فيلمبرداري كرده است.

حوثي‌ها و نيروهاي مقاومت مردمي در حال حاضر شهر صنعا، پايتخت يمن، مناطق شمالي و بيشتر مناطق مهم در شرق اين كشور را در كنترل خود دارند. طي ماه‌هاي اخير درگيري‌هاي ميان اين نيروها از يك طرف و نيروهاي طرفدار منصور هادي، رئيس دولت مستعفي يمن، نيروهاي ائتلاف عربي و نيروهاي القاعده از طرف ديگر به اطراف شهر تعز در جنوب غرب يمن كشيده شده است. طبق اعلام سازمان ملل بيش از 200هزار نفر از ساكنان اين شهر زير حملات هوايي عربستان گرفتار شده‌اند و جلوگيري نيروهاي ائتلاف از ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به اين شهر، مردم را در وضعيت بحراني غذايي و بهداشتي قرار داده است.

صفا الاحمد مي‌گويد درحالي‌كه مشغول فيلمبرداري بوده نيروهاي يكي از گروه‌هاي وابسته به القاعده به نام گروه «انصارالشريعه» دوربين او را خاموش كرده و مانع ادامه فيلمبرداري‌اش شده‌اند. به گفته او، نيروهاي اماراتي همچنين خودروهاي زره‌پوش و تسليحات نظامي در اختيار نيروهاي محلي طرفدار منصور هادي قرار داده‌اند تا با حوثي‌ها بجنگند.

گروه القاعده به‌طور رسمي از سوي دولت‌هاي ائتلاف عربي به‌عنوان يك گروه تروريستي شناخته شده اما از ابتداي فروردين امسال يعني زمان آغاز حمله عربستان به يمن، گزارش‌هاي بسياري از همكاري اين كشور با شاخه القاعده در يمن منتشر شده است. القاعده يمن كه با نام «القاعده در شبه‌جزيره» هم شناخته مي‌شود، يكي از قوي‌ترين شاخه‌هاي القاعده در خاورميانه است. القاعده يمن حدود يك سال پيش عملياتي تروريستي در قلب پاريس ترتيب داد كه در جريان آن 2نفر از اعضاي اين گروه به دفتر مجله شارلي ابدو حمله كردند و 12نفر را كشتند.

طي ماه‌هاي اخير در سايه حملات هوايي و زميني نيروهاي ائتلاف عربي به حوثي‌ها، نيروهاي القاعده يمن از فرصت استفاده كرده و بخش‌هايي از شرق و جنوب شرق يمن و بندر مهم مكلا را تصرف كرده‌اند. در گزارش‌هايي حتي اعلام شده نيروهاي ائتلاف تنها با هدف شكست حوثي‌ها به نيروهاي القاعده يمن كمك‌هاي لجستيكي و تسليحاتي هم كرده‌اند. گزارش‌هاي نهادهاي امنيتي غربي نشان مي‌دهد نيروهاي داعش نيز بخش‌هايي از اين مناطق را تحت كنترل خود در آورده‌اند. با گذشت 11‌ماه از آغاز حملات عربستان در يمن حدود 8300شهروند اين كشور ازجمله بيش از 2230 كودك كشته و بيش از 16هزار نفر نيز زخمي شده‌اند.

کد خبر 326128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha