سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

فریبا خانی: مگر می‌شود آدم هنرمند باشد و با رنگ و بوم و ابزار هنر آشنا باشد و از سوژه‌ای به نام بهار بگذرد.

دراين چند روزه كه دنبال آثار هنري با موضوع بهار بودم آثار نقاشي زيادي را ديدم و در بين آن‌ها بهارهايي را انتخاب كردم از هنرمندان برجسته؛ از هنرمندان بزرگ غيرايراني مانند ون‌گوگ و پيسارو تا نقاشان و هنرمندان برجسته‌ي كشورمان مثل فريده‌ي لاشايي، محمود جوادي‌پور، احمد اسفندياري، محمدعلي ترقي‌جاه، پرويز كلانتري و...  در اين تابلوها فضاهاي بهاري را مي‌توان ديد.

اميدوارم با ديدن اين آثار بهار را بيش‌تر لمس كنيد. من كه بوي علف‌هاي تازه  و گل‌هاي وحشي را حس كردم. صداي پر خروش رودها را شنيدم. دامن‌دامن گل و ريحان چيدم  و باد كه وزيد هزاران شكوفه‌ي رقصان در باد را ديدم...

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

«پرويز كلانتري»، ‌نقاش، تصويرگر و نويسنده‌ي بزرگ كشورمان آثار زيبايي با كاهگل و با الهام از كوير خلق كرده،‌ اين تابلو را ببينيد؛ تابلويي با گنبدهاي كاهگلي زيبا و درختان پرشكوفه كه از پشت ديوارها سرك كشيده‌اند...

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

در كارهاي «ونسان ون‌گوگ»، هنرمند هلندي، پرتره، مناظر طبيعي و طبيعت بي‌جان ديده مي‌شود. او در طول زندگي در گمنامي و فقر به سر برد، اما بعد از مرگش به شهرت رسيد. ونگوگ در اين اثر به بهار مي‌پردازد. به رنگ آبي زيباي زمينه نگاه كنيد و به شكوفه‌هايي كه دريايي از انرژي دارند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

سبك كار هنري «ادموند»، هنرمند فرانسوي، نئوامپرسيونيسم است. در كارهاي او طبيعت حضوري چشم‌گير دارد. ببينيد نقاش چه‌طور حس بهار را در اين اثر به ما منتقل مي‌كند؟ ضربات قلم‌مو را روي بوم حس مي‌كنيد؟

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

اين اثر عجيب و غريب سوررئال زيبا، كار «جاسك يركا» هنرمند لهستاني است. در كارنامه‌ي او كلي كارهاي جالب وجود دارد. در اين اثر فصل‌‌هاي سال ديده مي‌شوند و بهار را كه از همه زيباتر است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

اين گلدانِ پر از بنفشه، حس بهار را در انسان بر مي‌انگيزد. كاري از «محمود جوادي‌‌پور» هنرمند پيشرو كه پايه‌گذار جنبش نقاشان نوگراي ايراني است. او در نقاشي، گرافيك و چاپ سنگي نوآوري‌هاي بسيار داشت.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

خانه‌ها، درخت‌ها  و رنگ سبز براق كشتزارها را نگاه كنيد! چه‌قدر بهاري‌اند. درخت با شكوفه‌هاي  سفيد در كنار گل‌هاي زرد، سپيدارهاي زيبا، دود كش‌ها و اجاق‌هاي روشن خانه را مي‌توانيد حس كنيد؟

«هنري مارتين»، هنرمند فرانسوي كه يك نقاش نئوامپرسيونيسم است؛ دراين اثر همه‌ي ما را مهمان يك بهار زيبا مي‌كند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

اين تك درخت زيبا با گل  و شكوفه... با زمينه‌اي خالي و خورشيد ساده،‌ كاري از  زنده‌ياد «فريده‌ي لاشايي» است. كارهاي انتزاعي او بسيار دوست‌داشتني‌اند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

جشن‌هاي بهاري، مخصوصاً جشن شكوفه‌هاي گيلاس ژاپني‌ها معروف است. «توشي يوشيدا» هنرمند ژاپني با اين اثر ما را به ژاپن مي‌برد، پيش مردماني كه مثل ايرانيان آمدن بهار را جشن مي‌گيرند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

«كامي پيسارو»،‌ هنرمند دانماركي‌فرانسوي، يكي از بزرگ‌ترين نقاشان جهان است و بنيان‌گذار امپرسيونيسم...

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

زنده‌ياد «احمد اسفندياري»، يكي از پايه‌گذاران هنر مدرن در ايران، آثاري ساده و زيبا آفريده است. او در اين اثر ما را به بهار ايراني و گشت و‌گذار‌هاي ايرانيان در روز سيزده‌بدر مي‌برد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

اين يكي از كارهاي «محمد‌علي ترقي‌جاه» است كه مرا به ياد بهار مي‌اندازد. يك گلدان پر از گل خروس و نقاشي‌هاي كم‌رنگ پيرامونش. او هنرمند صلح  است.

حتماً اسب‌هاي نيمه‌تمام او را ديده‌ايد كه چه‌قدر زيبا كنار هم قرار مي‌گيرند. كارهاي اين هنرمند در موزه‌ها و نمايشگاه‌هاي معروف جهان به نمايش درآمده...

اين هنرمند با نگاه به سنت و با بياني مدرن به سبكي زيبا رسيده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۵

«جان گروور»، عكاس آمريكايي، نمايي از شكوفه‌هاي بهاري را در اين تصاوير نشان مي‌دهد. اين اثر در گنجينه‌ي موزه‌ي هنرهاي
معاصر نگه‌داري مي‌شود. او نقاش آبستره(انتزاعي) هم هست، اما عكس‌هايش مشهورترند!

کد خبر 328231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha