یکشنبه ۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران فهرست شرکت‌های مشمول دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی را اعلام کرد.

بر این اساس فهرست شرکت‌هایی که از 25 شهریور تا هفتم مهر در 10 جلسه معاملاتی متوالی صف فروش داشته اند عبارتند از:پارس سوییچ، ماشین سازی نیرو محرکه، کارتن ایران، ایران خودرو، سیمان اردبیل، آهک آذرشهر، سیمان خزر، سیمان هگمتان، صنایع شیمیایی ایران، دشت مرغاب، شیر پاک پاستوریزه، کالسیمین،  فرومولیبدن کرمان، ملی سرب و روی ایران، نورد آلومینیوم، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، کارخانجات قند قزوین،قند قهستان، پشم شیشه ایران، شیشه همدان، سرمایه گذاری اتیه دماوند، سرمایه گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری غدیر  و سرمایه‌گذاری نیرو.

طبق این اطلاعیه ،هم چنین 2 شرکت نوش مازندران و ایتالران نیز از 25 شهریور تا هفتم مهر در10 جلسه معاملاتی متوالی صف خرید داشته‌اند. بر اساس اعلام اداره بازار شرکت بورس اوراق بهادار ، روز یکشنبه هشتم مهر، حجم مبنا درباره این شرکت‌ها  اعمال نشد.

شاخص‌ها

شرکت بورس در عین حال به فعالان بازار توصیه کرده،در ارزیابی جو عمومی بازار به تاثیر اجرای دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی در کاهش شاخص‌ها توجه کنند.

اداره بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد:« فعالان بازار استحضار دارند به منظور رفع گره‌های معاملاتی، یعنی نمادهای با صف خرید یا فروش که به علت نبود تقارن قیمت‌ها، معامله‌ای روی آنها انجام نمی‌شود یا حجم معاملاتی در 10روز کمتر از5 درصد حجم مبناست، حجم مبنای شرکت‌های مشمول گره از روز هشتم مهر 86 به مدت 5 روز معاملاتی حذف می شود.

با عنایت به این که در 25 نماد صف فروش و در 2 نماد صف خرید وجود دارد، طبیعی است رفع گره‌های معاملاتی موجب افزایش نقد شوندگی سهام و در عین حال کاهش شاخص‌های بورس خواهد شد.

در پایان این اطلاعیه ابراز امیدواری شده ، اجرای این ضوابط منجر به روان شدن معاملات و بهبود نقدینگی بازار شود.

آزادسازی قیمت سهام

در همین حال محمدرضا رهبر، مدیر عامل شرکت کارگزاری حافظ درباره آغاز اجرای دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی در بورس تهران به همشهری گفت: رفع گره‌های معاملاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این حرکت موثری است که توسط مسئولان بازار سهام آغاز شد.

وی افزود: ما در طول معاملات همواره شاهد صف‌های خرید یا فروش برای برخی از سهام هستیم و این به دلیل این است که خریداران یا فروشندگان قیمت مورد نظر را قیمتی منطقی و عادلانه نمی‌دانند در نتیجه صف‌های خرید و فروش برای سهمی ایجاد می‌شود.

رهبر با اشاره به اینکه رفع گره‌های معاملاتی قدرت نقدشوندگی سهام را بالا می‌برد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 30 شرکت در بازار هستند که با گره‌های معاملاتی روبه‌رو هستند و این اقدام می‌تواند در انجام معاملات این شرکت‌ها موثر باشد منتهی موضوعی که اهمیت دارد این است که به نظر می‌رسد با آزادسازی قیمت سهام می‌توان کمک بیشتری به حل این گره‌های معاملاتی کرد.

مدیرعامل کارگزاری حافظ توضیح داد: برای حل گروه معاملاتی شرکتی یا باید به تعداد سهام یا حجم معامله توجه کنیم یا قیمت سهام را مورد نظر قرار دهیم.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من با آزادسازی قیمت سهام بهتر می‌توان گره معاملاتی شرکتی را رفع کرد. اگر قرار است به طور مثال با مبادله هزار سهم از یک شرکتی قیمت سهام آن شرکت 2 درصد مثبت یا منفی شود بهتر است براساس همان میزان سهام قیمت را به شکلی آزاد کنیم که ارزش سهام آن شرکت حتی تا 10 درصد یا بیشتر افزایش یا کاهش پیدا کند.

به گفته رهبر انتظار بازار از قیمت سهام شرکت‌ها متفاوت است و تا زمانی که قیمت سهام شرکتی را  منطقی یا عادلانه نداند معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: شاید حتی شرکتی وجود داشته باشد که گره معاملاتی سهامش با 10 درصد نوسان قیمت نیز حل شود بنابراین زمانی که قیمت آزاد باشد نرخ واقعی سهام مورد نظر به دست می‌آید و گره معاملاتی شرکت حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: ممکن است انتظار بازار در مورد قیمت سهام شرکتی این باشد که تا 30 درصد کاهش یا افزایش یابد چرا که قیمت فعلی را منطقی و عادلانه نمی‌داند بنابراین با آزادسازی نرخ سهام می‌توان شرایط را برای رسیدن به چنین نرخی مهیا کرد.

رهبر در مورد اجرای دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی گفت: ممکن است اجرای این طرح روی شاخص سهام اثر بگذارد وجو روانی بازار را به هم بریزد.

وی تصریح کرد: اجرای دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی ممکن است بازار را تحت تاثیر قرار بدهد وجو روانی حاصل از آن نیز بر روی مابقی سهام شرکت‌ها  اثر بگذارد.چرا که شاید عده‌ای از سهامداران که از فرایند اجرای این دستورالعمل آگاهی ندارند در صف‌های خرید  فروش سهامی قرار بگیرند  و همین موضوع در میزان عرضه و تقاضای بازار وجو روانی بازار موثر است.

رهبر پیشنهاد کرد: شاید بهتر باشد که برای این تعداد شرکت‌ها شاخص فرعی در نظر گرفته می‌شد که نوسانات این شرکت‌ها بر روی شاخص بورس تاثیر نگذارد.

کد خبر 32802

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز