همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: اجرای لایحه اصل 44 قانون اساسی آثار مطلوبی در بورس خواهد داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی صالح آبادی اجرای لایحه اصل 44 قانون اساسی را برای بازار سرمایه کشور بسیار مهم دانست و افزود: این لایحه می‌تواند اثار مطلوبی در بورس ایجاد کند.

وی با بیان اینکه براساس این لایحه قرار است تا سال 1393 همه شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، تصریح کرد: در این مدت بسیاری از امتیازات که در گذشته صرفا به بخش دولتی تعلق داشت یا باید لغو شود یا در اختیار بخش خصوصی نیز گذاشته شود.

صالح آبادی گفت: روش واگذاری شرکت‌ها در بورس به عنوان بهینه ترین روش شناخته شده است و قرار است شرکت‌های در حال واگذاری به ترتیب اولویت از طریق بورس واگذار شوند.

وی افزود: در صورتی که واگذاری برخی شرکت‌ها در بورس امکان‌پذیر نباشد از طریق مزایده  یا مذاکره به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: روش بورس در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی می‌تواند به بازار سرمایه کشور قوت بخشد.

صالح آبادی وضع کنونی بورس را مناسب ارزیابی کرد و گفت: واگذاری شرکت های صنایع مس ایران، فولاد مبارکه و خوزستان، مپنا و آلومینیوم ایران به عنوان شرکت‌های بزرگ کشور به ارزش حدود 12 میلیارد دلار توانسته است به همین میزان ارزش بورس را افزایش دهد.

وی با اشاره به میزان سهام این شرکت ها و استقبال گسترده مردم در واگذاری افزود: این استقبال و میزان سرمایه نشان‌دهنده توان بازار سرمایه ایران در پذیرش اینگونه شرکت‌هاست.

صالح آبادی بر لزوم ظرفیت سازی و فرهنگ سازی در زمینه بورس و سهام تاکید و تصریح کرد: صدور مجوز برای فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه به منظور تسهیل فرآیند خصوصی سازی گام موثر دیگری برای واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و افزایش ظرفیت بورس است.

وی نبود ظرفیت در بورس را رد کرد و گفت: تجربه یک سال گذشته نشان می‌دهد که بورس ظرفیت کافی را برای ارائه شرکت های بزرگ دارد.

صالح آبادی با بیان اینکه برخی می‌گویند پس از واگذاری شرکت‌های دولتی مدیریت همچنان در دست دولت باقی می‌ماند افزود: به این مسئله معتقد نیستم زیرا طبق لایحه اصل 44 دولت حق داشتن وکالت و خرید و فروش سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی که سهام عدالت به آنها ارائه می شود را ندارد و این شرکت‌ها به صورت کامل آزاد هستند و هیچ حاکمیت دولتی بر آنها وجود ندارد.

کد خبر 33345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز