یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: صد و هشتمین شماره فصلنامه نگاه نو با پرونده‌ای ویژه درباره نشر و مسایل‌ آن در ایران و نیز گفت وگویی بلند خواندنی با محمدرضا جعفری مدیر نشر نو بر پیشخوان مطبوعات نشسته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین بر خلاف شماره‌های گذشته علی میرزایی سرمقاله‌ای خواندنی نوشته است درباره وظایف نمایندگان مجلس و با تشریح برخی نکات، سرفصل‌های مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معیشتی ایران را بر شمرد و با نگاهی گذرا و تاریخی به برخی نمایندگان شاخص ادوار مجلس از نمایندگان خواست تا هنگامی که وارد مجلس دهم شدند وظایف نمایندگی خود را از خاطر نبرند. او پایان این نوشته را به یادکردی از کاریکاتور معروف یکی از شماره‌های مجله گل‌آقای زیر نظر مرحوم کیومرث صابری اختصاص داد که نماینده مجلس با متور سیکلت و ارد مجلس و با اتومبیل نبز خارج می‌شود.

مقاله«نشر، سانسور، توسعه» نوشته عبدالحسین آذرنگ نخستین مقاله این شماره است که به نوعی با پرونده ویژه این شماره که درباره نشر و مسائل نشر و کتاب است پیوند دارد. آذرنگ در این مقاله به ریشه‌یابی و تبارشناسی نشر و کتاب در ایران از دوره عباس میرزای قاجار پرداخته است و با نگاهی محققانه آن دوره تاریخ را مورد تحلیل قرار داده است.

مجید رهبانی در مقاله«درنگی بر مسایل نشر امروز: برداشت‌های یک مشاهده‌گر» به برخی مشکلات و مسائل نشر و کتاب در دوره کنونی پرداخته است و به تحلیل آنها از زاویه یک کارشناس و مشاهده‌گر اوضاع نشسته است. 

«برخی مشکلات کنونی ویرایش» مقاله‌ای است نسبتا بلند از علی صلح‌جو که خود از مدرسان و ویراستاران شناخته شده به شمار می‌رود که برخی تجربه‌های خود در سه دهه ویراستاری و تدریس ازن رشته را به قلم آورده است.

گفت و گو مفصل علی میرزایی با محمدرضا جعفری(مدیر نشر نو و فرزند عبدالرحیم جعفری بنیانگزار امیر کبیر) از جمله مطالب خواندنی این شماره است که او در آن ضمن نقب زدن به زندگی آقای جعفری و خاطراتش از تصرف انتشارات امیرکبیر، به تجربه‌های او در کار نشر و نیز همکاری با پدر و ترجمه و ویرایش و فرهنگ‌نگاری نیز پرداخته است.

بخش مقالات یا اندیشه این شماره حاوی مقالاتی از محمد رفیع محمودیان(تحولی تازه در دموکراسی)، غلامحسین حسن‌تاش(قیمت نفت، دلایل سقوط و چشم‌انداز آینده)، حسن راغفر(فرهنگ، قدرت و توسعه‌نیافتگی در ایران)، رامین جهانبگلو(چگونه می‌توان سقراطی بود؟)، و علی میرزایی( تنها راه مقابله با خشونت،قطع خشونت است).

بخش ادبیات با مطالبی از دکتر حسین معصومی همدانی(گورنوشته ای برای همه؛تحلیل شعری از احمد شاملو)، محمد دهقانی(برفت شوکت محمود...؛ بررسی پیوند فردوسی با سامانیان و محمود غزنوی)،ترجمه‌ مسعود جعفری جزی از دیک دیویس(دین در شاهنامه)،پرویز دوایی(نامه‌ای از پراگ،خوش‌تر از این گوشه)و ترجمه آبتین گلکار از لودمیلا اولیتسکایا(لکه قهوه) اشاره کرد.

گفت وگویی تفضیلی وی‌جی پراشاد با نوام چامسکی(ترجمه فرهاد محرابی) با موضوع « چرا جمهوری‌خواهان از توافق هسته‌ای با ایران به وحشت افتاده‌اند؟» از دیگر بخش‌های این شماره نگاه نو است.

نامه حیدر عمو اوغلی به سید حسن تقی‌زاده مقاله‌دیگری است که نادر مطلبی کاشانی نوشته است.

در بخش یادها نیز غلامحسین صدری افشار از احمد منزوی،الوند بهاری از ابوالحسن نجفی،علیرضا مناف‌زاده از هما ناطق، زهرا حاتمی از سیروس غنی،اسدالله امرایی از مصطفی اسلامیه نوشته اند و نیز مطالبی درباره مرگ هارپر لی و امبرتو اکو نیز زینت بخش یاد‌ها شده است.

در بخش کتاب سال که به مرور برخی کتاب‌ها از سوی اهل قلم و فرهنگ اختصاص دارد کتاب‌هایی چون ترجمه مرتضی نوری از نظریه  عدالت راولز(هرمز همایون‌پور)، عکس و دیدن عکس یوریک کریم مسیحی(اسماعیل عباسی)،رمان ماه الماس ویلکی کالینز با ترجمه منوچهر بدیعی(آبتین گلکار)،بابا طاهر نصرالله پورجوادی(محمد رحیم اخوت)،قفقاز در کشاکش انقلاب و جنگ فیروز کاظم زاده(محمد حسین خسرو پناه)، تاریخ اندیشه‌های دینی میرچا‌الیاده(فهیمه محفوظ)، مزرعه حیوانات ( حسن کریم‌زاده)، رولت قفقازی ویکتور مرژکو(الوند بهاری)،تکنو کراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران رضا نیازمند و علی اصغر سعیدی(بایزید مردوخی) معرفی  یا نقد شده‌اند.

در بخش تازه های کتاب نیز چند کتاب تازه از سوی مهشید جعفری معرفی و در بخش نبض امروز نیز کاریکاتوری از حسن کریم زاده زینت بخش آخرین صفحات این شماره نگاه نو است.

کد خبر 327266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha