سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فصلنامه نگاه نو به سیاق چند سال گذشته شماره ویژه‌ای برای برنده نوبل ادبی امسال، سوتلانا آلکسیویچ منتشر کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این شماره بیش از ۲۰ صفحه به برنده نوبل ادبی امسال، خانم سوتلانا آلکسیویچ اختصاص داده شده است و سردبیر برای آنکه متنی منقح و پاکیزه‌تر  در اختیار مخاطبان قرار گیرد از مترجم روسی شناخته شده این سال‌ها، آبتین گلکار مدد گرفته است تا بتواند تصویری بهتر ودقیق‌تر از سخنرانی  نوبل او به مخاطبان ارائه کند. 

در این شماره ضمن معرفی کوتاهی از سبک نوشتاری خانم آکسیویچ، بخشی از کتاب معروف نویسنده با عنوان «نیایش در چرنوبیل» توسط مترجم برگردان فارسی شده است و در بخش دیگر هم خطابه او در هنگام دریافت جایزه نوبل ادبی با عنوان«در نبری بدفرجام» آمده است.

در بخش دوم پرونده‌ای ویژه و پر و پیمان به سلامت و بهداشت و نقش آن در توسعه پایدار اختصاص یافته است. 

مقاله اول با عنوان«سلامت و توسعه پایدار» نوشته غلامحسین فیروزفر و امیر هوشنگ مهریار(اعضای هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی تهران) در بیش از ۲۰ صفحه تصویری از وضعیت و نسبت بهداشت و سلامت در نگاهی از منظر توسعه‌یافته به دست داده است.

مقاله دوم عنوان«تصویری از نظام سلامت ایران» درمیانه راه سند چشم انداز بیست ساله کشور نوشته حمیده جوادی نسب و عباس وثوق مقدم نام دارد که در آن به نقدو ارزیابی تحرکات و برنامه‌های مرتبط با سند چشم انداز پرداخته شده است.

مقاله دیگر عنوان افسردگی، بیماری هزار چهره نام دارد که از سوی دکتر احمد جلیلی از روانپزشکان نامی ایران به تحریر در‌آمده است که در آن ضمن ارائه تعریفی از این بیماری و شقوق مختلف آن به ارایه آماری از میزان افسردگی در کشورهای مختلف پرداخته است. 

یادی از دکتر کاظم سامی وزیر بهداشت دولت موقت و نیز گفت وگوی تفضیلی علی میرزایی(سردبیر) با دکتر ایرج فاضل درباره سلامت و بهداشت از دیگر مطالب بخش بهداشت و سلامت به شمار می‌رود.

درس‌هایی از گذشته و نگاهی به آینده مکتوب شده سخنرانی دکتر محمدعلی موحد است که در دومین همایش ملی حقوق انرژی در مهر ماه سال ۱۳۹۴ ایراد شده است.

از آقای موحد مطلبی دیگر درباره تکالیف در حقوق بشر نیز در صفحات دیگر این نشریه آمده است. عنوان این یادداشت‌مانند«قبا گر حریر است گر پرنیان» است که پاسخی است به دو نوشته خسرو ناقد و مسعودیانفر درباره موضوعی مشابه که در شماره قبلی نگاه نو منتشر شده بود.

 مقاله «یادگار اقبال» مطلبی بلند است درباره نشریه یادگار از عباس اقبال نوشته دکتر نادر انتخابی که در آن دیدگاه‌های عباس اقبال و نشریه زیر نظر او مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

میرزا هدایت‌الله  وزیر دفتر  و اندیشه قانون مقاله‌ای است که داریوش رحمانیان و زهرا حاتمی آن را نوشته اند و در آن درباره دیدگا‌ه‌هاو عقاید و‌آراء سیاسی و اجتماعی این متفکر عصر ناصری می‌پردازند.

در بخش ادبیات و هنر «سکوتی پر از رنگ سورتمه‌ها» نوشته یاروسلاو سایفرت با ترجمه پرویز دوایی و ترجمه سه نمایشنامه کوتاه 

از هارولد پینتر نمایشنامه نویس شهیر بریتانیایی( برگردان فارسی مسعود زیرکساز و ناصر زراعتی) آمده است.

در بخش رویدادها مطالب زیر آمده است:

یاد. آن برونته باترجمه نرگس انتخابی

امید چاره ماست/گزارش مراسم اهدای جایزه مهتاب میرزایی

مهتاب در دیوار شیشه‌ای/ بهروز غریب پور

به یاد عبدالرحیم جعفری/الوند بهاری

برندگان جوایز نوبل ۲۰۱۵

نوشته‌ای از مسعود احمدی به یاد فتح‌الله بی‌نیاز

یادی از پوری سلطانی / مطلبی از علی میرزایی 

تازه‌های کتاب  و  فرهنگ و هنر  و نیز طرحی از منوچهر کریمزاده نیز در این شماره‌ آمده است.

در بخش انتقاد کتاب نیز مطالبی کتاب‌های دیوار(رمان نوشته علیرضا غلامی) / مهدی خاتمی،«کولی‌ها،قاچاقچی‌ها، خانم قرتی‌ها و ادم حسابی‌ها»(نقد و معرفی سایه اقتصادی نیا)/ پاسخ به انتقاد درباره فرهنگ-دانشنامه کارا(بهاء‌الدین خرمشاهی)؟/نامه‌های محمد قزوینی به محمدعلی فروغی به کوشش ایرج افشار و نادر مطلبی کاشانی(الوند بهاری)/ رمان برادران کارامازوف داستایوفسکی با ترجمه صالح حسینی(علی میرزایی).

شماره ۱۰۷ نگاه نو در ۲۵۸ صفحه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها و نیز دکه‌های مطبوعات قرار گرفته است.

کد خبر 318946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha