همشهری آنلاین: شماره ۵۳ مجله سینما و ادبیات منتشر شد. این شماره مجله با یادداشت‌هایی از عباس بهارلو، احمد پوری، شادمهر راستین، محمدحسن شهسواری، حسن فتحی و... در مورد عباس کیارستمی آغاز شده است.

سينماي جهان اين شماره مجله سينماي تيم برتن كارگردان امريكايي را محور خود قرار داده و در آثاري چون ادوارد دست‌قيچي، اد وود، سوئيني‌تاد و آليس در سرزمين عجايب و... مولفه‌ها و عناصر غالب سينماي تيم برتن؛ كودكي، ترس، كابوس، فانتزي و آثار خيالي به طور كلي به دقت بررسي شده است.

كاركرد و زيبايي‌شناسي تدوين موضوع سينماي ايران اين شماره است. نقش تدوين در ايجاد ريتم، لحن، در‌آوردن بازي درخشان بازيگر و نظريه‌هايي كه در مورد تدوين وجود دارد در ميزگرد بهرام دهقاني، پرويز شهبازي، مازيار ميري و جواد طوسي به بحث گذاشته شده و پرويز شهبازي به اين پرسش اين گونه پاسخ مي‌دهد كه تدوين نقش سي درصدي در كيفيت يك فيلم دارد و هفتاد درصد بقيه سر صحنه فيلمبرداري اتفاق مي‌افتد. اما در اين ميزگرد نظرات ديگري نيز مطرح شده كه به تمام پرسش‌ها در مورد تدوين پاسخ مي‌گويد.

«غياب» موضوع پرونده ادبي اين شماره است. حضوري كه به واسطه غياب يا غيبت چيزي ساخته مي‌شود. در تفكر پسامدرن متافيزيك حضور واژگون مي‌شود و از اين رو غياب اهميتي بيش از حضور پيدا مي‌كند. غياب در ادبيات داستاني را در نشست محمود حسيني‌زاد، حسين پاينده، علي قانع و در مقالات احمد اخوت، كورش اسدي، احمد آرام، شاپور بهيان، عنايت سميعي، حسين سناپور... پي بگيريد. اين شماره سينما و ادبيات پرونده مفصلي دارد در مورد بهرام صادقي. عنوان كلي پرونده هست: آقاي نويسنده بازي مي‌كند. ظرفيت‌هاي تصويري، موسيقاييو... داستان‌هاي بهرام صادقي و به خصوص «ملكوت» اين نويسنده در گفت‌وگو با سعيد عقيقي و يادداشت‌هاي محمد كلباسي، محمدرضا اصلاني، نادر مشايخي،... به تفصيل مورد بررسي قرار گرفته و از لوگويي از اين نويسنده نيز در اين شماره مجله پرده‌برداري شده است.

موضوع مهم و چالش‌برانگيز «نقد فيلم امروز» از ديگر مباحث مهم اين شماره سينما و ادبيات است. وضعيت و بحران هويتي كه نقد فيلم امروزه با آن دست به گريبان است، نقش ريويونويس‌ها با بنيه علمي ضعيف‌شان در اين روند و چگونگي تاثير اينترنت در فرهنگ نقد از موضوعاتي است كه مورد تحليل قرار گرفته است.

بررسي ژانر «علمي-تخيلي انسان‌شناسانه» و نقد فيلم مكس ديوانه: جاده خشم؛ بررسي كتاب دگرخواني سينماي مستند نوشته محمدرضا اصلاني با نوشتارهايي از دكتر احمد الستي، حميدرضا اردلان و محسن خيمه‌دوز و همچنين نشست دكتر ناصر فكوهي و مهرداد اسكويي در مورد فيلم مستند روياهاي دم صبح و بحث‌هاي آسيب‌شناسانه پيرامون موضوع فيلم از ديگر بخش‌هاي مهم و جذاب مجله است.

کد خبر 343596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha