یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

با وجود تیراندازی‌های مرگبار روزانه، تب سلاح همچنان در جامعه آمریکا بالاست

سلاح آمریکا

يك‌ماه پس از آنكه اوباما در اعتراض به وضعيت كنترل سلاح در آمريكا از اختيارات اجرايي‌اش به‌عنوان رئيس‌جمهور استفاده كرد و قوانين محدود‌كننده فروش سلاح را ابلاغ كرد، جنون خريد سلاح و تيراندازي‌هاي مرگبار اين كشور همچنان ادامه دارد.
طي يك هفته گذشته دست‌كم 9نفر در 3حادثه تيراندازي جداگانه در ايالت‌هاي ميشيگان در شمال شرق و كانزاس و اينديانا در مركز آمريكا جان خود را از دست داده‌اند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوي وب سايت آرشيو خشونت‌هاي سلاح در آمريكا، تنها با گذشت 2‌ماه از سال‌جاري ميلادي بيش از 7هزارو600 مورد تيراندازي در اين كشور رخ داده كه به مرگ هزار و 960نفر و زخمي شدن بيش از 3هزارو800 نفر ديگر منجر شده است.

طبق گزارش دولت آمريكا، خشونت با سلاح گرم در اين كشور سالانه حدود 30هزار قرباني مي‌گيرد. باراك اوباما‌ ماه پيش در جمع خانواده‌هاي قربانيان تيراندازي‌هاي آمريكا، همزمان با اعلام قوانين جديد كنترل سلاح، ضمن انتقاد از نمايندگان جمهوريخواه كه اكثريت كنگره اين كشور را در اختيار دارند گفت: «لابي اسلحه كنگره را به گروگان گرفته، اما نمي‌تواند تمام آمريكا را به گروگان بگيرد.» او گفت تلاش خواهد كرد در آخرين ماه‌هاي باقيمانده از دوره رياست‌جمهوري‌اش روي موضوع كنترل سلاح متمركز شود و بر «بزرگ‌ترين ناكامي دولتش» فائق آيد.

اما در برابر خواسته‌هاي اوباما و حتي هشدار شديداللحن او به جمهوريخواهان، نمايندگان جمهوريخواه كنگره راه خود را مي‌روند. جمهوريخواهان در ايالت تنسي با اكثريت قاطع آرا، اسلحه كاليبر 50 «بارت» را به‌عنوان يكي از نشان‌هاي ايالت‌شان برگزيده اند؛ اسلحه‌اي كه از فاصله يك و نيم كيلومتري قابليت شليك به هدف را دارد و مي‌تواند هلي‌كوپتر و هواپيماهاي سبك را سرنگون كند. با اين حال، در اين ايالت، اسلحه نيمه‌اتوماتيك بارت به غيرنظاميان هم فروخته مي‌شود.

در ايالت آيووا در مركز آمريكا، نمايندگان جمهوريخواه طرحي را تصويب كرده‌اند كه به كودكان زير 14سال اجازه مي‌دهد زيرنظر والدينشان از اسلحه استفاده كنند. اين طرح كه با مخالفت گسترده فعالان ضد‌اسلحه مواجه شده اكنون براي تصويب نهايي به سناي ايالتي رفته است. اين در حالي است كه هفته گذشته، در اينديانا در يك حادثه كودك 6ساله‌اي با اسلحه‌اي كه در گوشه خانه رها شده بود، پدرش را كشت. اين فرد يكي از 387نفري است كه طي 2‌ماه گذشته در اثر حوادث اينچنيني در آمريكا كشته شده است.

در سايه ادامه تيراندازي‌هاي مرگبار آمريكا، اوباما روز شنبه از رسانه‌هاي آمريكا به‌خاطر انفعالي كه در برابر حوادث تيراندازي از خود نشان مي‌دهند گلايه كرد و گفت: «هفته‌اي يك‌بار شاهد چنين حوادثي هستيم؛ رسانه‌ها نبايد اجازه دهند اين حوادث به امري عادي در جامعه تبديل شود.» باراك اوباما از مردم اين كشور خواسته آن دسته از نمايندگان كنگره كه به نفع لابي‌هاي فروش اسلحه مانع تصويب قوانين كنترل سلاح در آمريكا مي‌شوند را تنبيه كنند. در مقابل، جمهوريخواهان اعلام كرده‌اند منتظر رسيدن انتخابات رياست‌جمهوري در كمتر از 9‌ماه ديگر هستند تا با در اختيار گرفتن كرسي رياست‌جمهوري، حكم اجرايي اوباما در محدود كردن فروش سلاح را لغو كنند. در چنين فضايي اما نشانه‌اي هم از اشتياق جامعه آمريكا براي كنار گذاشتن اسلحه ديده نمي‌شود.

کد خبر 326650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha