«چیزی که فکرش را هم نمی‌کردیم، دارد اتفاق می‌افتد»؛ این نخستین جمله از سرمقاله دیروز روزنامه واشنگتن پست است که در مورد درخشش باورنکردنی دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در نقاط مختلف آمریکا هشدار می‌دهد.

ترامپ

در اين سرمقاله آمده است كه با وجود تلاش‌هاي افرادي كه از خطر به قدرت رسيدن ترامپ آگاه هستند، به‌نظر مي‌رسد اين ترامپ است كه در نهايت به‌عنوان نامزد نهايي جمهوريخواهان پا به رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا مي‌گذارد. روزنامه واشنگتن پست به رهبران حزب جمهوريخواه هشدار مي‌دهد كه تاريخ در مورد سكوت آنها در برابر ترامپ قضاوت خواهد كرد چرا كه آنها براي متوقف كردن اين «آدم‌فريب قلدر» هيچ اقدامي نكرده‌اند.

ترامپ، سرمايه‌دار معروف نيويوركي، طي ماه‌هاي اخير بسيار پرحاشيه و جنجالي ظاهر شده و سخنان تندي عليه ديگر نامزدهاي جمهوريخواه و دمكرات مطرح كرده است. او همچنين شديدترين انتقادها را عليه شخص باراك اوباما و دولتش عنوان كرده است. او در جايي حتي گفته بود: «اوباما بهتر است برود گلفش را بازي كند.»

اقليت‌هاي مذهبي در آمريكا ازجمله مسلمانان و يهوديان، پناهجويان، مهاجران مكزيكي و حتي شهروندان عادي آمريكا هم از گزند سخنان و توهين‌هاي ترامپ در امان نبوده‌اند. او هفته پيش نيز در يكي از سخنراني هايش در عكس العمل به يكي از معترضان حاضر در جلسه گفت: «دلم مي‌خواهد با مشت صورتت را له كنم.» به‌نوشته روزنامه واشنگتن پست پيروزي ترامپ در واقع خطري بزرگ براي آمريكاست و رهبران حزب جمهوريخواه نبايد تنها به پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري فكر كنند.

اين روزنامه نوشته كه در ميان رهبران جمهوريخواهان حتما افرادي هستند كه متوجه اين خطر شده باشند. زماني آنها تصور مي‌كردند اگر در مقابل ترامپ بايستند باعث معروفيت بيشتر او مي‌شوند. اين روزنامه خطاب به رهبران اين حزب نوشته است: «محاسبات شما اشتباه از آب در آمده و اگر قرار است او را متوقف كنيد، الان زمان آن است.»

ديروز تد كروز و ماركو روبيو، رقباي اصلي دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتي حزب جمهوريخواه، در مناظره تلويزيوني نامزدهاي اين حزب شديدا او را كه همچنان پيشتاز رقابت‌ها و نظرسنجي‌هاست مورد انتقاد قرار دادند. در مناظره ديروز نيز مثل ديگر مناظره‌هاي جمهوريخواهان، بحث ميان نامزدها بالا گرفت و به دعواي لفظي منتهي شد. در جايي تد كروز به ترامپ رو كرد و گفت: «اگر آن ارث 200ميليون دلاري به تو نمي‌رسيد، مي‌داني الان كجا بودي؟ داشتي گوشه خيابان ساعت مي‌فروختي.»

درحالي‌كه نامزدهاي هر دو حزب جمهوريخواه و دمكرات خود را براي «سه‌شنبه بزرگ» آماده مي‌كنند، ترس از ادامه پيروزي‌هاي ترامپ در اين روز بيشتر هم شده است؛ چرا كه در اين صورت فاصله زيادي تا نامزدي نهايي جمهوريخواهان نخواهد داشت. سه‌شنبه اين هفته، انتخابات ايالتي همزمان در 11 ايالت آمريكا برگزار مي‌شود.

کد خبر 326362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha