شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: زندگی گاهی نیاز به تنوع دارد، بعضی مواقع باید ایستاد، نفس گرفت و دوباره حرکت کرد.

اردوی خانوادگی

 يكي از راه‌هاي شارژ شدن براي زندگي، مسافرت رفتن است كه در ايام عيد نوروز و تعطيلات بهاري بازارش داغ مي‌شود. سفر رفتن آداب مخصوص خود را دارد. انتخاب مقصد سفر مهم است و انتخاب همسفر از آن مهم‌تر. اگر همسفر خوبي نداشته باشيد، مسافرت به شما خوش نمي‌گذرد. گاهي همسفر، دوستان قديمي يا خانواده‌تان هستند و گاهي هم تصميم مي‌گيريد با خانواده همسرتان به سفر برويد كه هم همسرتان را خوشحال كنيد و هم اينكه خودتان سفري متفاوت را تجربه كرده باشيد. بالاخص اگر تازه ازدواج كرده‌ايد بهتر است قبل از سفر نكاتي را براي خودتان يادآوري كنيد تا مهارت‌هاي جديدي را فرابگيريد تا يك سفر خوش در پيش‌رو داشته باشيد.

  • شروع بدون پيشداوري

دخترخاله شما براي‌تان تعريف كرده است كه پارسال تعطيلات عيد با خانواده همسرش به شمال رفتند و آنجا با دخالت مادرشوهر و اذيت‌هاي بچه‌هاي برادرشوهر، تعطيلات به كامش تلخ شد و مدام با همسرش دعوا كردند تا زماني كه به خانه برگشتند. حال شما قرار است با خانواده همسرتان به مسافرت برويد. داستان‌هاي دخترخاله و خانواده شوهرش به ذهن‌تان خطور مي‌كند و با خودتان خيال مي‌كنيد كه شما هم امسال در مسافرت اين شرايط را خواهيد داشت و نگران مي‌شويد. با اين فكر‌ها و اين پيشداوري‌ها حتي اگر با بهترين خانواده دنيا هم همسفر باشيد، به شما خوش نمي‌گذرد زيرا به‌دنبال اتفاقاتي هستيد تا اين ذهنيت منفي را تأييد كنيدكه «سفر با خانواده همسر يك فاجعه است!» در اين صورت ترك ديوار هم مي‌تواند دلخورتان كند و كوچك‌ترين چيزي بهانه شود تا با همسرتان دعوا كنيد. اما اگر اين فكر‌ها را كنار بگذاريد، مي‌توانيد با واقعيت روبه‌رو شويد و آن را مديريت كنيد. خواهر شوهر ممكن است اصلا به‌دنبال فخر‌فروشي براي ماشين مدل بالايشان نباشد و بتواند مثل يك دوست خوب در سفر باعث شود به شما خوش بگذرد. چشم‌هاي‌تان را بشوييد و جور ديگري نگاه كنيد، بدون پيشداوري.

  • وقتي همسرتان به شما خبر مي‌دهد!

در خانه مشغول انجام كارهاي هميشگي هستيد كه همسرتان از سر كار برمي‌گردد و خيلي خوشحال به شما مي‌گويد، بليت هواپيما تهيه كرده است تا عيد با پدر و مادرش به مسافرت برويد! يا در اداره مشغول رسيدگي به يك پرونده هستيد كه همسرتان زنگ مي‌زند و با خوشحالي مي‌گويد پدرش براي عيد يك ويلا در شمال اجاره كرده است و همه خواهر و برادرها قرار است تعطيلات به آنجا بروند. در هر دو صورت ممكن است شما تعجب كنيد، انتظار آن را نداشته باشيد يا دل‌تان بخواهد با خانواده خودتان و يا فقط همسر و فرزندانتان به سفر برويد. اينكه شما در عمل انجام‌شده قرار گرفته‌ايد، نبايد منجر به اين شود كه عكس‌العمل نامناسبي نشان دهيد. ذوق همسرتان را كور نكنيد و در شادي‌اش شريك شويد اما بعدا در يك فرصت مناسب به او بگوييد كه براي تعطيلات و مسافرت بهتر است با هم تصميم بگيريم. آن‌وقت مي‌توانيد در مذاكرات يك به‌علاوه يك‌تان به اين نتيجه برسيد كه مثلا يك سال با خانواده شما و يك سال با خانواده او به سفر برويد يا هر تصميم ديگري كه حال هر دوي شما را خوب مي‌كند. اما امسال كه خبر سفر با خانواده همسر را شنيده‌ايد، خيلي آرام و با روي خوش پذيرا باشيد. مطمئن باشيد كه با گذشت شما، حتما تعطيلات به كام خانواده شما و همسرتان شيرين‌تر مي‌شود.

  • اول فكر، بعد حرف يا عمل

بزرگ‌ترها هميشه به ما مي‌گويند: «اول فكر كن بعد حرف بزن. يا اول خوب فكر كن و بعد كاري را انجام بده و تصميمي را بگير». شما در طول سفرتان بايد اين دستورالعمل را كامل انجام دهيد. رفتاري كه با فكر همراه باشد، پشيماني به همراه نخواهد داشت. مهم نيست كه اعضاي خانواده همسرتان هم همينطور رفتار كنند يا نه. وقتي از روي هيجان و ناراحتي عكس‌العملي نشان مي‌دهيد كه مناسب نيست، حتي اگر در شروع ماجرا حق با شما باشد اما در نهايت رفتار بد‌تان بيشتر به چشم مي‌آيد. فراموش نكنيد كه همسفران شما خانواده همسرتان هستند، بنابراين تلاش كنيد رفتارهاي‌تان براساس عقل و ايمان و مهرباني باشد تا هم پشيماني نداشته باشيد و هم اينكه رابطه همسرتان با شما بهتر و بهتر شود. كمي گذشت و چشم‌پوشي از رفتارهاي اشتباهي كه از همسفران‌تان مي‌بينيد مي‌تواند شما را در چشم همسرتان بزرگ‌تر نشان بدهد و ارادت و محبت او را نسبت به شما بيشتر كند.

  • اكسير محبت را جدي بگيريد

اين شعر معروف «از محبت خارها گل مي‌شود» را با خود زمزمه كنيد البته كه خانواده همسر شما خار نيستند و افرادي محترم و دوست داشتني هستند اما محبت مي‌تواند تغييراتي ايجاد كند كه خودتان هم باور نمي‌كنيد. سفر با خانواده همسر اين موقعيت را براي‌تان مهيا مي‌كند كه خودي نشان دهيد و فرصت بيشتري براي شناخت نزديك‌ترين افرادِ نزديك‌ترين شخص زندگي‌تان داشته باشيد، علاوه بر اينكه موقعيت خوبي است براي اينكه خودتان را در دل خانواده همسرتان جا كنيد. زيرا آنها هرگز محبت‌هاي شما را در طول سفر فراموش نخواهند كرد. مثلا اگر پدر‌زن‌تان در اين سفر توانايي‌ها و رفتار خوب شما با دخترش را ببيند كم‌كم به چشم ‌پسر خود به شما نگاه مي‌كند. در آيه 190سوره مائده آمده است: «تَعَاوَنُوا عَلَي الْبِرِّ وَالتَّقْوَي؛ يعني در راه نيكي و پرهيزگاري با هم تعاون كنيد». اين مي‌تواند يك نسخه رفتاري خوب براي سفري باشد كه با خانواده همسرتان در پيش داريد. به آنها نيكي كنيد اما شرط برنده‌شدن شما اين است كه مدام منتظر نتيجه محبت‌هاي‌تان نباشيد و انتظار نداشته نباشيد همان لحظه پاسخ بگيريد. در غيراين صورت خيلي زود انگيزه‌هاي خودتان را براي صبور‌بودن و محبت‌كردن از دست مي‌دهيد. وقتي نيت‌تان خدايي باشد انگيزه‌هاي شما هم محكم و محكم‌تر مي‌شود.

  • يك تيم دو نفره

مهم‌ترين چيزي كه در سفر خانوادگي با اقوام همسرتان بايد رعايت كنيد اين است كه آنها حس نكنند از همراهي‌شان ناراحت هستيد و بين شما و همسرتان گاهي شكراب مي‌شود. حتي اگر اختلاف شما 2نفر هيچ ربطي به آنها نداشته باشد اما بازهم فكر مي‌كنند كه به‌خاطر حضورشان دچار اختلاف شده‌ايد. بهتر است قبل از سفر يك جلسه اورژانسي دو‌نفره تشكيل دهيد و باهم به اين تفاهم برسيد كه در طول سفر چگونه رفتار كنيد و اگر مشكلي پيش آمد چگونه آن را مديريت كنيد كه دچار مشكل نشويد. مثلا باهم قرار بگذاريد اگر چيزي پيش آمد كه دلخور شديد، در بهانه‌اي مثل پياده‌روي دونفره آن را با هم مطرح كنيد يا به هم پيامك بزنيد و اگر هيچ كدام نشد، بگذاريد براي برگشت و زماني كه تنها بوديد در مورد آن حرف بزنيد. هيچ عكس‌العملي را در چهره‌تان نشان ندهيد و فراموش نكنيد كه شما2 نفر، يك تيم هستيد.

  • استفاده از ذره‌بين ممنوع!

خانواده همسر شما در حقيقت خانواده جديد خودتان هستند. آنها مادربزرگ، پدربزرگ و خاله و عمه فرزند شما مي‌شوند. حضورشان مي‌تواند سرشار از فايده و گرما‌بخش جمع خانواده‌تان باشد. اگر با مادر و پدر خودتان هم به سفر برويد، ممكن است عاملي براي دلخوري پيش بيايد اما آنجا خيلي زود مي‌گذريد و اينجا روي موضوع ذره‌بين مي‌گذاريد. اختلاف و ناراحتي بين همه انسان‌ها طبيعي است و مهم اين است كه خيلي آنها را جدي نگيريد و سعي كنيد از كنار هم بودن لذت ببريد. هنر انسان‌هاي شاد اين است كه در هر شرايطي مي‌توانند خودشان و اطرافيان‌شان را طوري مديريت كنند كه از آن موقعيت، خاطره‌اي شيرين بسازند. در مسافرت مهربان باشيد، لبخند بزنيد، خود را جزئي از آن جمع بدانيد، توقع‌تان را كم كنيد و خوبي‌هاي‌تان را نشان دهيد. با رعايت اين نكته‌ها حتما سفر خوبي خواهيد داشت.

کد خبر 326420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha