یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: دوستی‌های سطحی دوران کودکی در آستانه نوجوانی به تعداد محدودتر دوستان اما عمیق‌تر تبدیل می‌شود.

نوجوان‌ها با تكيه بر دوستانشان احساس استقلال و شادي بيشتري مي‌كنند. اما گذر از مرز تعادل اين دوستي‌ها موجب نگراني‌هاي خانواده مي‌شود. براي اينكه بتوانيد بچه‌ها را از آفت‌هاي احتمالي اين دوستي‌ها در امان بداريد بايد مهارت‌هاي لازم را ياد بگيريد.

  • او را منع كامل نكنيد

اغلب در آستانه 11سالگي فرزندتان بيش از گذشته وابستگي او به دوستانش را خواهيد ديد؛ از پچ‌پچ‌هاي داخل مدرسه و تلفن‌هاي مكرر گرفته تا رفت‌وآمدها. اين دوستي‌ها تا زماني كه به قانون خانه شما، افت تحصيلي بچه‌ها، استراحت، رفتار و اعتقادات ديني آنها آسيب نرساند قابل ادامه‌دادن است. بچه‌ها با اين دوستي‌ها روابط اجتماعي و نياز به حمايت خود را رفع مي‌كنند اما به‌دليل الگوگيري آنها از دوستانشان ضريب خطاي بالاتري هم پيدا مي‌كنند. اگر ميزان نه گفتن و اشتباه‌دانستن دوستي بچه‌ها بيش از آفرين گفتن و حتي به ظاهر تأييد آنها باشد از شما حرف شنوي نخواهند داشت پس به جاي منع كامل، با هم به فكر قانونگذاري باشيد. كمك گرفتن از خانواده دوستان فرزندتان و ارتباط با مدرسه هم به شما در نظارت بر دوستي فرزندتان كمك مي‌كند.

  • سهم خانواده در دوستي نوجوان‌ها

عروس امام خميني‌(ره) نقل مي‌كنند: «امام بعد از سن تكليف بچه‌ها، بيشتر دقت‌شان در تعليم و تربيت آنها بود. هميشه از ما مي‌پرسيدند: آيا شما مي‌دانيد بچه‌تان كي از خانه بيرون مي‌رود و كي مي‌آيد ؟ با چه كساني رفت‌وآمد مي‌كند و يا چه صحبت‌هايي؟»
بر محدوده دوستي بچه‌ها دورادور نظارت و مراقبت داشته باشيد. اصلي‌ترين مراقبت، آموزش بچه‌ها در دوست‌يابي است. اين چند شاخص را به‌خود بچه‌ها از سنين حتي قبل‌تر از نوجواني ياد دهيد تا دوستان خود را با ملاك‌هاي درست انتخاب كنند:1- دوستي كه اخلاق مودبانه داشته باشد و اگر عصباني شود بتواند خودش را كنترل كند. 2- نه وقتي كه با او دوستي همه رازهايت را به او بگو كه اگر روزي با هم قهر كرديد بترسي و نه وقتي از هم ناراحت و عصباني شدي همه پل‌هاي پشت سرت را خراب كن. 3- انتخاب دوستي كه نياز به مخفي كاري داشته باشد مثلا نخواهي ديگران حرف‌هايش را بشنوند، وضعيت درسي بدش را بدانند و... انتخاب درستي نيست.

  • قوانين نظارت بر دوستي‌ها

1- به‌گونه‌اي رفتار كنيد كه فرزندتان احساس نكند كه به او اعتماد نداريد. مثلا چك كردن موبايل و... به جايش قانون بگذاريد كه «موبايل تو» براي استفاده همه خانواده است.
2- فرزندتان را نه از هر خطايي مبرا بدانيد و نه مثل پليس به‌دنبال خطاهايش بگرديد.
3- خودتان را در مهارت‌هايي مثل كار كردن با تبلت، كامپيوتر و...كه ابزار دوستي بين فرزندتان و ديگران است تقويت كنيد.
4- پدر و مادر هرچه در قانونگذاري و مراقبت از فرزندشان با هم هماهنگ‌تر باشند و روش منطقي و اخلاق مدار را پيش بگيرند بچه‌ها در غياب آنها بيشتر خود را ملزم به رعايت قانون خانواده مي‌دانند.
5- روز و ساعت رفت‌وآمد با دوستان را به كمك خود بچه‌ها تعيين كنيد تا بيشتر تابع شوند.
6- يك تشويق جذاب براي پيروي از قانون دوستي، تفريح خانوادگي با دوستان فرزندتان است.

کد خبر 324266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha