یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: خاطره‌های خوب گذشته، حس افراد را نسبت به‌خودشان بهتر و امید به زندگی‌شان را بیشتر می‌کند و شانس موفقیت تحصیلی بالاتر، زندگی کاری و خانوادگی منطقی‌تری ایجاد می‌کند و آدم‌های شادتری می‌سازد.

خانواده

شما به‌عنوان پدر يا مادر بايد ياد بگيريد براي فرزندانتان خاطره‌هاي جذاب بسازيد.

  • چطور اتفاق‌ها را به خاطره تبديل كنيد؟

تعريف افراد مختلف از خاطره خوب فرق دارد. خاطره‌هاي خوب بيشتر زماني اتفاق مي‌افتند كه باعث شوند بچه‌ها حس شادي، احساس مورد محبت بودن، اعتماد پيداكردن به يك تكيه گاه آرامش‌بخش يا ديده‌شدن را تجربه كنند. بين همه ويژگي‌هايي كه زيربناي ساختن يك خاطره خوب هستند، تكرار آن خاطره مهم‌ترين كار است. كاري كه تكرار براي خاطره‌سازي‌ مي‌كند نقش ماندگار كردن آن است. گاهي خاطره خوبي كه يك‌بار اتفاق بيفتد به اندازه خاطره‌اي كه سالي يك‌بار اما هميشه پيش مي‌آيد عزيز و ماندگار نمي‌شود. شرايط سني فرزندانتان هم در خاطره‌سازي‌ مهم است؛ مثلا بچه‌هاي زير 7 سال به بازي با والدين، نوازش‌هاي لمسي و انواع كنجكاوي‌ها خيلي علاقه‌مندند و اين كارها به خاطره‌سازي‌ كمك مي‌كند اما اگر همين روش‌ها را براي يك نوجوان به‌كار ببريد به اندازه تفريحات هيجاني مثل كوهنوردي، مسابقه قدرت با والدين و...اثر ندارد.

  • بيشتر از پول، به سليقه نياز داريد

ممكن است پدر و مادري گله كنند كه فرزند ما سخت‌پسند است، همه‌‌چيز زود برايش عادي مي‌شود و... در جواب بايد گفت كه البته خاطره‌سازي‌ براي اين بچه‌ها سخت‌تر است اما چند نكته را به ياد داشته باشيد: 1- بچه‌ها اغلب خاطره‌هاي زير 3 سالگي را سخت‌تر به ياد مي‌آورند پس هزينه‌هاي مادي را براي سال‌‌هاي بعد او ذخيره كنيد و خودتان او را به سمت پرتوقع‌شدن هدايت نكنيد 2- فايده‌هاي خاطره ساختن آنقدر زياد است كه هيچ پولي به تنهايي نمي‌تواند هزينه آن را بپردازد، پس به جاي آن بيشتر با فرزندانتان باشيد. 3- سليقه والدين و خلاقيت شما مي‌تواند كاري مثل تغيير ظاهر غذا براي بچه‌هاي بدغذا را انجام دهد؛ مثلا اگر فرزندتان علاقه‌اي به موزه ندارد اما به جاي آن اهل شعر، بحث، نقاشي يا هرچيز ديگري است، مي‌توانيد هميشه يكي از برنامه‌هاي مشتركتان را در موزه‌ها و اماكن باستاني انجام بدهيد.

  • پيشنهادهاي خاطره ساز

با هم درخت بكاريد: اغلب بچه‌ها از كنار پيشنهاد كاشت درخت نمي‌گذرند. مي‌توانيد در اين روزها كه ايام درختكاري است با فرزندتان قرار بگذاريد كه ليست كارهايي كه بايد انجام دهيد را تهيه كند؛ مثلا چه نهالي بخريد، كجا مي‌توانيد يك باغبان پيدا كنيد تا از او مشورت بگيريد، كجا بكاريد، وسايل كاشت بايد آماده شود و... . براي تبديل كاشت يك درخت به خاطره، از چندين روز قبل از زمان درختكاري دائم با او در اين‌باره حرف بزنيد و اجازه دهيد فرزندتان همه‌كاره باشد و شما فقط راهنما باشيد.

عيدي‌هاي خاطره‌ساز بدهيد: از روزها قبل از سال نو مي‌توانيد با قصه‌هايي كه در آن از شخصيت عمو نوروز، ماجراهاي عيدي‌گرفتن، تعريف خاطرات عيدي‌گرفتن كودكي خود و... است فضاي انتظاري شاد را ايجاد كنيد. عيدي‌هاي غيرمادي اما مورد علاقه بچه‌ها برايشان خيلي جذاب است. مي‌توانيد پنهاني به فرزند بزرگتان هديه مختصري بدهيد تا به‌عنوان بزرگ‌‌تر به فرزند كوچك‌تر از خودش بدهد.

کد خبر 327320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha