درحالی‌که قرار است براساس توافق آمریکا و روسیه و موافقت دولت سوریه، از روز شنبه برای نخستین بار در جنگ سوریه آتش‌بسی موقت میان همه طرف‌های درگیر غیر از داعش و جبهه نصره برقرار شود، رایزنی‌ها، تماس‌ها و اظهارنظرات مقامات سیاسی و نظامی این سه کشور با یکدیگر و با قدرت‌های منطقه‌ای شدت گرفته‌ است.

سوریه

ديروز ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه با بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه از يك سو و با سلمان شاه عربستان از سوي ديگر تلفني گفت‌وگو كرد. موضوع مكالمه تلفني پوتين با اسد هماهنگي درباره چگونگي اجراي آتش‌بس از روز شنبه بود.
رسانه‌هاي سوريه خبر دادند كه در اين مكالمه تلفني، اسد به پوتين درباره پايبندي به آتش‌بس اطمينان داده‌ است. اين اطمينان از آن جهت اهميت دارد كه پيش از اين رئيس‌جمهور سوريه برقراري آتش‌بس را فرصتي براي تجهيز تروريست‌ها خوانده ‌بود اما با رايزني مسكو با اين آتش‌بس موافقت كرده‌ است.

براساس توافق صورت‌گرفته ميان آمريكا و روسيه بعد از روزها گفت‌وگوي وزراي خارجه و دفاع 2 كشور، قرار است از روز شنبه حملات روسيه و ارتش سوريه به همه گروه‌هاي مسلح مخالف در نقاط مختلف سوريه به غير از داعش و جبهه نصره متوقف شود. البته دولت سوريه براي اين آتش‌بس شروطي تعيين كرده كه ازجمله آنها عدم‌تحركات كشورهاي منطقه در حمايت از گروه‌هاي مسلح مخالف است. باتوجه به اينكه ارتش سوريه با پشتيباني هوايي روسيه طي هفته‌هاي اخير به پيشروي‌هاي گسترده‌اي به‌ويژه در مناطق شمالي و در مرز با تركيه دست يافته‌بود، فشارها براي برقراري آتش‌بس از سوي تركيه و عربستان و آمريكا بالا گرفت. روسيه هم براي اينكه فرصت مذاكرات سياسي فراهم شود و بهانه گروه‌هاي مسلح و حاميان منطقه‌اي آنها گرفته شود، با اين آتش‌بس موقت موافقت كرده‌است.

همزمان روسيه مشغول رايزني براي ازسرگيري مذاكرات سياسي ميان مخالفان و دولت سوريه است. گفت‌وگوي تلفني ديروز پوتين و سلمان در چارچوب همين تلاش‌ها صورت گرفته‌است. قرار است در روزهاي آينده گروه‌هاي مخالف سوريه در عربستان نشستي برگزار كنند.

اما همزمان، جان كري وزيرخارجه آمريكا سه‌شنبه شب در سخناني در سناي اين كشور در توضيح موضع واشنگتن درباره سوريه باتوجه به توافق آتش‌بس گفت: دستيابي به اين آتش‌بس كار دشواري بود اما حفظ آن دشوارتر است. او گفت كه آمريكا، روسيه، ايران و ديگر كشورها اميدوارند فرايند صلح به نقطه‌اي ختم شود كه ملت سوريه به‌صورت مستقل و آزاد سرنوشت كشورشان را رقم بزنند. او گفت كه بدون همكاري روسيه توافقي به‌دست نمي‌آيد و حتي اين آتش‌بس هم ممكن نبود. اما كري در بخش ديگري از سخنانش كه نوعي خط و نشان و البته تحت فشار سناتورهاي منتقد دولت آمريكا به‌حساب مي‌آيد گفت كه اگر اين آتش‌بس اجرا نشود و دوام نياورد آمريكا طرح جايگزيني براي آن خواهد داشت.

او به اينكه اين طرح جايگزين چيست اشاره‌اي نكرد و تنها گفت كه افزايش حمايت از مخالفان مسلح سوريه مي‌تواند يكي از گزينه‌ها باشد. يك مقام وزارت خارجه روسيه در واكنش به سخنان كري گفت اجراي عملي توافق ميان مسكو و واشنگتن آغاز شده اما روسيه اطلاعي از طرح جايگزين آمريكا ندارد.

در همين حال روزنامه وال‌استريت ژورنال ديروز در گزارشي به نقل از منابع محرمانه خبري خود نوشت، مشاوران ارشد نظامي اطلاعاتي به اوباما گفته‌اند اگر روسيه به آتش‌بس در سوريه پايبند نباشد بايد با اجراي طرح‌هاي جديد و مداخله نظامي بيشتر آمريكا در سوريه، مسكو را تحت فشار گذاشت.

کد خبر 326256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha