چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

عکس و متن:شیوا حریری یک روز نیلی است، یک روز لاجوردی، یک روز سبز است، یک روز آسمانی. یک روز در نور آفتاب نقره‌ای است، روز دیگر خشمگین است و خاکستری. آن روز که ما در قایقمان شناور بودیم در این دریا، آرام بود و خیلی آبی.

دوچرخه شماره ۸۲۲

از بالا كه نگاه كني، انگار نهنگي است شناور در اين همه آبي. اين‌جا قشم است؛ بزرگ‌ترين جزيره‌ي خليج فارس. اين‌جا قشم است در استان هرمزگان.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

قشم را با جنگل حرا مي‌شناسند و با جزيره‌هايش؛ هرمز و لارك و هنگام و... با بندرهايش؛ لافت و درگهان و... با لاك‌پشت‌هايي كه هر سال اين‌جا تخم‌گذاري مي‌كنند، با دلفين‌ها، با پرنده‌هاي بومي و  مهاجر، با بازارها و مراكز تجاري پرهياهو، ‌با ساحل‌هاي مرجاني و ماسه‌اي و صخره‌اي، با غارهاي اسرارآميز و تپه و ماهورها...

‌سفر به قشم، سفر به رنگ‌ها و بوها و طعم‌هاي شگفت‌انگيز است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

ماهي مقوا در دست‌هاي مرد ماهي‌گير. ماهي‌گيري از مشاغل اصلي مردمان جنوب است و ماهي و ميگو  از غذاهاي اصلي‌شان.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

گَرگور قفس سيمي است براي صيد ماهي‌هاي كف‌زي؛ يعني ماهي‌هايي كه  در آب‌هاي عميق زندگي مي‌كنند.

روش ديگر ماهي‌گيري با مُشتاست. مشتا را با شاخه‌هاي نخل مي‌سازند و با آن ماهي‌هاي كوچك نزديك ساحل را صيد مي‌كنند. ماهي‌ها هنگام مد دريا در مشتا مي‌افتند و صياد آ‌ن‌ها را هنگام جزر جمع مي‌كند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

انگار باغچه‌‌اي است در دستانت!

براي زنان قشم حنا شگون دارد. شاد است. شادي‌بخش است. آن‌ها در عروسي‌ها و جشن‌ها دست‌ و پايشان را حنا مي‌بندند.  

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

لنج قايق بزرگي است كه به جاي بادبان موتور دارد. روزگاري لنج‌ مهم‌‌ترين وسيله‌‌ي رفت‌وآمد در درياي جنوب بود و لنج‌سازي از پيشه‌هاي مهم مردم. در گذشته لنج‌ را با چوب درختان مقاوم در برابر آب مي‌ساختند، اما امروزه فايبرگلاس جاي چوب را در لنج‌هاي سنتي را گرفته است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

انگار ستاره‌اي افتاده باشد اين‌جا و از انفجارش اين دره پديد آمده  باشد. براي همين هم نامش در گويش محلي اِستاره كُفته است.

دره‌ي ستاره‌ها در روستاي بركه‌خلف است و تنديس‌ها و ستون‌ها و تپه‌هاي عجيب‌ و غريبش در اثر فرسايش خاك و سنگ و ماسه ناشي از باد و باران به‌وجود  آمده  است. اين‌جا به‌دليل ويژگي‌هاي خاص زمين‌شناسي بخشي از ژئوپارك قشم است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

صدف‌هاي درياي جنوب رنگارنگ و متنوع‌اند. بعضي از آن‌ها خوراكي‌اند و بعضي ديگر مرواريدسازند و بعضي‌ها هم هيچ‌كدام از اين‌ها، اما همه‌شان زيبايند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

گل‌و بوته‌هاي رنگارنگ دوخته شده بر اين لباس‌ها هنر دست‌هاي زنان قشم است. سوزن‌دوزي، سُك‌بافي، گلابتون‌‌دوزي و خوس‌دوزي از هنرهاي دستي قشم است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

هنگام مد دريا، جنگلي است شناور در آب. ما به زمان جزر رسيديم، وقتي درخت‌ها از آب بيرون مانده بودند.

 اين‌جا جنگل حراست و اين درخت‌هاي شورزي‌اند، يعني مي‌توانند در آب شور دريا زندگي كنند و آن را شيرين كنند. جنگل حرا زيستگاه امني است براي پرندگان و ماهي‌ها.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

دوچرخه شماره ۸۲۲

اين‌جا بندر لافت است؛ با چشم‌اندازي از دريا و جنگل حرا. روستايي  كه ويژگي‌اش خانه‌هايي است در  ميان نخلستا‌ن‌ها و باغ‌ها با بادگيرهاي كوچك و بزرگ و  كوچه‌هاي باريك.

کد خبر 326217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha