ایرانگردی > عکس و متن: شیوا حریری: خانه‌ی طباطبایی، خانه‌ی عباسیان، خانه‌ی عامری، خانه‌ی منوچهری، خانه‌ی احسان، خانه‌ی بروجردی، خانه‌ی...

دوچرخه شماره ۸۵۰

در خيابان اين شهر كه راه مي‌روم، سر هر‌كوچه‌اي و در هر‌خياباني، تابلويي مرا به خانه‌اي مي‌كشاند؛ به خانه‌اي قديمي. اين‌همه‌ خانه‌ي قديمي! چه شهر عجيبي است كاشان كه اين‌همه خانه‌ و اين‌همه تاريخ در آن از تخريب و ويراني جان سالم به دربرده‌اند!

كاربرد بسياري از اين خانه‌ها امروز تغيير كرده است؛ موزه شده‌اند يا مسافرخانه يا قهوه‌خانه و غذاخوري يا اداره. مثل اين‌جا كه اداره‌ي ميراث فرهنگي كاشان است؛ خانه‌ي بروجردي، خانه‌اي بازمانده از روزگار قاجار در محله‌ي ميرسلطان.

صاحب خانه، سيدحسن نطنزي است و به دليل ارتباط و تجارت با بروجرد به بروجردي مشهور بوده است. او به دختر سيد جعفر طباطبايي (صاحب‌ خانه‌ي طباطبايي كاشان) دل مي‌بندد و شرط ازدواج ساختن خانه‌اي بزرگ و زيبا است؛ يعني همين خانه كه معمارش استاد علي مريم‌كاشاني است.

مثل بسياري از خانه‌هاي قديمي اين خانه هم اندروني و بيروني دارد و سه‌دري و پنج‌دري و ارسي، شاه‌نشين دارد و زمستان‌نشين و تابستان‌نشين، ايوان و هشتي و سرداب،‌ باغ و حوض و درخت، اما خانه‌ي بروجردي را بادگيرهايش منحصربه‌فرد مي‌كند؛ بادگيرهاي هلالي و قرينه‌اش و البته گچ‌بري‌ها و نقاشي‌هايش.

* * *

نيمه‌شب است. سفر تمام شده. هنوز چشم‌هايم پر از تصوير خانه‌هاست. پر از شعاع‌هاي نور است و پر از نقش‌هاي گل‌وبته در گچ‌بري‌ها. هي با خودم فكر مي‌كنم كاش آن خانه‌ها... كاش آن خانه‌هاي كاشان... كاش آن خانه‌هاي ايران...

 

دوچرخه شماره ۸۵۰

دوچرخه شماره ۸۵۰

دوچرخه شماره ۸۵۰

کد خبر 350205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha