چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که برای مردان و زنان چاق کاهش وزن حتی در حد ۵ درصد وزن بدن عوامل خطرساز برای دیابت و بیماری کورنری قلب را کاهش می‌دهد.

obesity

به گزارش رویترز به گفته این پژوهشگران اغلب دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که افراد پنج تا ۱۰ درصد وزن بدن را کاهش دهند.

دکتر ساموئل کلاین از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن درست ‌لوئیس میسوری و سرپرست این پژوهش گفت: «کاهش پنج‌درصدی وزن واقعاً هدف بسیار معقولی برای بیماران دچار چاقی است. و از کاهش ۱۰ درصد بسیار ساده‌تر است.»

او افزود، برخی از افراد وقتی هدف کاهش وزن «پنج تا ۱۰ درصد» را می‌شنوند، گمان می‌کنند باید حتماً به هدف ۱۰ درصد برسند و هنگامی‌که نمی‌توانند موفق شوند، ناامید می‌شوند.

او گفت: «اگر شما بتوانید ۵ درصد از وزنتان را کم کنید، به موفقیت بزرگی رسیده‌اید.»

این پژوهشگران به‌طور اتفاقی ۴۰ فرد بزرگ‌سال را بر روی دو برنامه حفظ وزن یا کاهش وزن با رژیم کاهش وزن گذاشتند.

 از ۲۰ نفری که در گروه کاهش وزن قرار داشتند، ۱۹ نفر ۵ درصد کاهش وزن پیدا کردند، ازجمله ۹ نفر که در ادامه به هدف کاهش وزن ۱۰ و ۱۵ درصد هم رسیدند.

گروه کاهش وزن به‌طور میانگین با وزن ۱۰۶ کیلوگرم شروع کردند. کاهش ۵ درصدی میانگین وزن آنان را به ۱۰۰.۸ کیلوگرم رساند.

این پژوهشگران سلامت متابولیک و عوامل خطرساز دیابت و بیماری قلبی را در گروه حفظ وزن را پس از شش هفته و در گروه کاهش وزن پس از کاهش ۵ درصدی وزن (حدود ۴ ماه)‌ اندازه گرفتند.

در افرادی که ۵ درصد وزن بدنشان را کاهش داده بودند، توده کلی چربی بدن کاهش یافت، حساسیت کبد و عضلات به هورمون انسولین بهبود پیدا کرد و بهبود کارکرد سلول‌های بتای تولیدکننده انسولین در لوزالمعده رخ داد.

این پژوهشگران که نتایج کارشان را در ژورنال Cell Metabolism منتشر کرده‌اند، می‌گویند کاهش وزن بیشتر باعث بهبود بیشتر این عوامل شد.

کلاین گفت:‌ » به نظر من، به‌طورکلی این نتایج اخبار خوبی برای افراد چاق است. یافته‌های ما نشان‌دهنده بهبودی وضعیت چندین اندام بدن است.»

به گفته کلاینِ، اینکه با ۵ درصد کاهش وزن این سودمندی‌های متابولیک را شاهد باشیم، بسیار جالب‌توجه است و ممکن است حتی با کاهش وزن در حد بسیار کم ۲ تا ۳ درصد هم سودمندی‌هایی به دست آید.

او گفت که هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان در این بررسی دیابت نداشتند، بنابراین تغییرات متابولیک در افراد مبتلا به دیابت ممکن است مشابه تغییرات مشاهده‌شده در افراد موردمطالعه نباشد.

از طرف دیگر، در این بررسی «هدف‌های نهایی ملموس» مانند حمله قلبی یا تشخیص دیابت موردنظر نبود. این بررسی فقط به عوامل خطرساز پرداخته بود.

به گفته کلاین، موفق‌ترین موارد کاهش وزن منوط به تغییرات ساختاری سبک زندگی است که ازجمله بر رژیم غذایی متمرکز است، شامل کاهش اندازه وعده غذایی و توجه به اینکه در چه هنگامی غذا بخوریم و چه غذایی بخوریم.

کد خبر 326156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha