گروه دانش: رهبران کشورهای صنعتی جهان، روز پنجشنبه، 27 سپتامبر در واشنگتن گرد آمدند تا راه‌های مقابله با تغییرات نامطلوب جوی را بررسی کنند.

این نشست بنا به خواسته رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد و به‌نظر می‌رسد آمریکا می‌خواهد رهبری مبارزه با گرمایش زمین را به عهده بگیرد، درحالی‌که این کشور بیش‌ترین سهم را در گسترش گازهای گلخانه‌ای (مهم‌ترین عامل گرمایش زمین) به عهده دارد و در عین حال، بزرگ‌ترین مخالف پیشنهادهای طرفداران محیط زیست، برای کاهش این گازها در جهان هم محسوب می‌شود.[مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟]

وزیر خارجه آمریکا در اولین روز از نشست واشنگتن رهبران جهان را به مقابله با گرمایش زمین دریک توافق بین‌المللی فراخواند و از ادامه تلاش‌های سازمان ملل متحد، برای دست‌یابی به توافقات بین‌المللی جدید و برگزاری کنفرانس آب و هوا در اندونزی در ماه دسامبر حمایت کرد.[چطور کره زمین را نجات دهیم؟]

با این‌حال، منتقدان چندان نسبت به این موضع‌گیری‌ها خوش‌بین نیستند. آنها معتقدند حاصل این نشست‌ که در آن، هند و چین، دو کشوری که در کنار آمریکا بیشترین میزان گازهای گلخانه‌ای را وارد جو کره زمین می‌کنند هم حضور دارند، اعلام تعهدات قانونی نباشد و نهایتا فقط از شرکت کنندگان بخواهد برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تولیدی خود داوطلبانه عمل کنند.[10 نقطه خیلی سیاه روی زمین]

منتقدان می‌گویند موافقت با اقدام داوطلبانه از طرف کشورها، فقط باعث تضعیف تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق جهانی در کنفرانس آتی سازمان ملل متحد خواهد شد.

این کنفرانس قرار است دو سال دیگر برگزار شود.

در نشست 2 روز گذشته، نمایندگانی از استرالیا، بریتانیا، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی و آمریکا شرکت داشتند.

این کشورها تولید کننده بیش از 90 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان هستند. نمایندگانی از سوی اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز در این نشست شرکت داشتند.

چند روز قبل، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از رهبران جهان خواست برای مقابله با تغییرات جوی زمین به سرعت اقدام کنند.

وی به رهبران کشورهای جهان در نیویورک گفت لازم است که هر موافقت‌نامه تازه جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در چارچوب سازمان ملل مورد مذاکره قرار گیرد.

در اجلاس رهبران و نمایندگان 150 کشور جهان که دوشنبه گذشته برای بحث درباره گرمایش زمین و چگونگی مقابله با آن در نیویورک برگزار شد، جورج بوش، حضور نداشت.

بان در این اجلاس بی‌سابقه در نیویورک تأکید کرد: اگر همین حالا اقدام نکنیم، پیامد تغییرات آب و هوایی ویرانگر خواهد بود، درحالی‌که ما برای رسیدگی به این مشکل، همین حالا ، تدابیری که امکان اجرای مالی آنها وجود داشته باشد و همچنین فناوری‌های لازم را در اختیار داریم.

بان اظهار امیدواری کرد همایش نیویورک نقش نیروی محرکه برای مذاکرات گرمایش زمین که قرار است در دسامبر در بالی، اندونزی، برگزار شود را بازی کند.

آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا، که در این اجلاس شرکت داشت نیز پیشنهاد جایگزین شدن یک پیمان جدید به‌جای پیمان 1997 کیوتو را مطرح کرد.

هدف آن پیمان کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای بود و البته ایالات متحده هرگز زیر بار آن نرفت.شوارتزنگر گفت: پیامدهای تغییرات جوی در جهان چنان مشکل عاجلی است که دیگر مهم نیست چه کسی در گذشته مسئول آن بوده است؛ مهم این است که بدانیم چه کسی برای آینده پاسخگوست.

کالیفرنیا با وضع قانونی از صنایع فعال در این ایالت خواسته است تصاعد گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2020 به میزان 25 درصد کم کنند.

کد خبر 32613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز