پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل در جامع‌ترین بررسی خود بر روی محیط زیست کره زمین را پنج‌شنبه 25 اکتبر (3 آبان) منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گزارش هشدار می‌دهد که انسان‌ها به قدری سریع در حال تغییردادن کره زمین هستند و  آنقدر به طور سیری‌ناپذیری منابع زمین را می‌بلعند که ممکن است سیاره‌ای نابودشده را برای نسل‌های بعدی به ارث بگذارند.  چهارمین چشم‌انداز زیست‌محیطی جهانی که به  GEO - 4 موسوم است بوسیله "برنامه زیست‌محیطی سازمام ملل (UNEP) منتشر شده است حاصل مشاهدات،بررسی‌ها و جمع‌آوری داده‌ها بوسیله 390 کارشناس است. [Full Report - Large file: 22.5 MB]

The fourth Global Environment Outlook: environment for development (GEO-4)

این گزارش 570 صفحه‌ای می‌گوید رهبران جهان باید مسئله محیط زیست را "در محور تصمیم‌گیری‌ها"  قرار دهند تا به این بحران  مدواما در حال تشدید مقابله شود.

The fourth Global Environment Outlook: environment for development (GEO-4)

گزارش UNEP‍ گسترده‌ترین و مشروح‌ترین توصیف از تغییرات زیست‌محیطی از زمان " گزارش برانتلاند" (Brundtland Report) با نام "آینده مشترک ما" است که در سال 1987 منتشر شد و مسئله محیط زیست را در  نقشه سیاسی جهان قرار داد.

به گفته آکیم استاینر مدبر احرایی UNEP تخریب منظم منابع طبیعی و مبنی بر طبیعت در کره زمین به حدی رسیده است که حیات اقتصادی  کشورها را در معرض تهدید قرار داده است - و  ممکن است کودکان ما مجبور باشند تاوانی عظیم را به این خطر بپردازند.

بر اساس گزارش GEO-4  زمین چهار انقراض وسیع گونه‌های حیاتی را در طول 450 میلیون سال تجربه کرده است که آخرین آنها در 65 میلیون سال پیش رخ داد.

این گزارش می‌گوید: "انقراض ششمی در راه است و این بار ناشی از رفتار انسان‌هاست."

کد خبر 34929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز