همشهری آنلاین: آمریکا در آخرین لحظات اجلاس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی در بالی اعلام کرد که مخالفتی با تفاهم‌نامه پایانی ندارد و تفاهم‌نامه اجلاس منتشر شد.

این توافق پس از آن به دست آمد که نمایندگان آمریکا پس از تغییر موضعی کامل اعلام کردند با پیش‌نویس ارائه شده توسط تعدادی از کشورهای در حال توسعه به رهبری هند مخالفتی ندارند.

به گزارش بی.بی.سی تفاهم‌نامه این نشست «نقشه راه بالی» نام گرفته و قرار است فرصتی دو ساله برای مذاکره به اعضا بدهد تا بتوانند در این زمان اهداف جدیدی برای میزان کاهش گازهای گلخانه‌ای تعیین کنند. این اهداف جانشین اهداف تعیین شده در پروتکل کیوتو می‌شوند.

آمریکایی‌ها خواهان آن بودند که در این توافقنامه تعهدات بیشتری از کشورهای در حال توسعه خواسته شود و از فشاری که قرار است بر کشورهای صنعتی برای محدود کردن تولید گاز دی‌اکسید کربن وارد شود، کم کنند.

یک روز مانده به پایان اجلاس نمایندگان سازمان ملل حاضر در اجلاس به آمریکا هشدار دادند که اگر برای تفاهم قدمی بر ندارد اجلاس این کشور را تحریم می‌کنند.

ال‌گور، برنده آمریکایی جایزه صلح نوبل، که به خاطر تلاش‌هایش برای کاهش گرمایش جهانی این جایزه را به دست آورده، در پیامی به اجلاس اعلام کرده بود که نمایندگان اجلاس به موضع آمریکا توجهی نکنند و تفاهم‌نامه را تدوین کنند.

نمایندگان آمریکا چند دقیقه قبل از اعلام پذیرش این توافقنامه، اعلام کرده بودند که با این توافق مخالفت خواهند کرد. اما زمانی که رئیس تیم نمایندگی آمریکا در حال اعلام این خبر بود، نمایندگان کشورهای دیگر او را شدیدا هو کردند.

موافقت آمریکا با این پیش نویس بعد از آن اتفاق افتاد که اتحادیه اروپا نیز از این پیشنهاد حمایت کرد و آمریکا عملا در مخالفت تنها ماند. اعلام موافقت آمریکا با فریادهای شادی نمایندگان دیگر کشورها همراه بود.

کشورهای اروپایی در ابتدا می‌خواستند میزان گازهای گلخانه‌ای جو بین ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش یابد، اما هیأت آمریکایی در کنفرانس بالی با تعیین هرگونه هدف دقیق و اجباری جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای که به گرمایش زمین منجر می‌شوند، مخالفت کرد و کشورهای اروپایی نیز در نهایت با این خواسته آمریکا کنار آمدند.

گروه‌های طرفدار محیط زیست به شدت با این اقدام که به اصرار آمریکا انجام شده مخالف هستند و آن را اقدامی برای تضعیف مذاکرات می‌دانند.

کد خبر 39200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز