یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه شهری: آمارهای 33 ساله هواشناسی حکایت از گرم شدن تدریجی هوا در دامنه‌های قله دماوند دارند که ادامه این روند می‌تواند به عقب‌نشینی تدریجی برف مرز این قله و حتی محو کاکل برفی دائم آن منجر شود.

دکتر محمدحسین لباسچی رئیس ایستگاه تحقیقاتی هومندآبسرد دماوند در گردهمایی علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور اعلام کرد ستاده‌های حاصل از داده‌های 33 ساله ایستگاه هواشناسی نشان می‌دهد میانگین حرارت منطقه با بیش از 6/2 درجه افزایش از 2/9 درجه در سال 1352 به 8/11 درجه در سال 85 رسیده است.

وی اضافه کرد همچنین بررسی‌های 44 ساله آمار بارندگی ایستگاه نشان می‌دهد که هرچند قدرمطلق میانگین بارندگی ایستگاه اندکی افزایش یافته، اما سهم بارندگی فصل بهار، که بسیار حائز اهمیت است، در طول این مدت مرتباً کاهش یافته است. در یک دوره بیست ساله همچنین ژرفای دسترسی به آب نیز فروتر رفته و از 130 متر به 164 متر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری مهار بیابان‌زایی در یک مورد مشابه، طی سی سال گذشته قله کلیمانجارو به خاطر تغییر تدریجی اقلیم در منطقه پیرامون، کلاهک برفی دائم خود را از دست داده و اکنون حتی یخچالهای بلندترین نقطه این قله نیز در اواخر تابستان کاملاً آب می‌شود.

از نظر ارتفاع و شرایط اقلیمی و ژئومورفولوژیکی مشابهات بسیاری مابین دماوند و کلیمانجارو وجود دارد.

کد خبر 28289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز