همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) اعلام کرد شواهد فزاینده‌ای درباره رابطه میان ویروس زیکا و نقایص احتمالی جنینی در نوزادان دازد گزد می‌أید.

zika

به گزارش رویترز دکتر بروس آیلوارد، مدیر بخش شیوع‌ها و اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت گفت که پزشکان در کالبدشکافی‌ها در برزیل شواهدی از وجود ویروس زیکا در مغزهای نوزادان متولدشده با نقصان عصب‌شناختی میکروسفالی به دست آورده‌اند.

او در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «این شواهد رابطه علی میان این دو را ثابت نمی‌کند.. اما شواهد فزاینده‌ای از لحاظ همراهی زمانی- مکانی شیوع ویروس و پیامدهای مایه نگرانی ما گرد آمده است.. «

سازمان جهانی بهداشت روز اول فوریه شیوع زیکا را که به حدود ۳۰ کشور و قلمرو گسترش یافته است، وضعیت اضطراری بهداشتی بین‌المللی اعلام کرد.

برزیل می‌گوید تابه‌حال بیش از ۵۰۰ مورد میکروسفالی را تأیید کرده است و اغلب آن‌ها را مرتبط با عفونت مادران با ویروس زیکا می‌شمارد. مقامات بهداشتی در این کشور در حال بررسی بیش از ۳۹۰۰ مورد احتمالی دیگر میکروسفالی هستند.

به گفته آیلوارد، موارد ثابت‌شده عفونت ویروس زیکا در زنان باردار در کلمبیا که در ماه‌های آینده نوزادانشان را به دنیا می‌آورند، فرصتی برای گردآوری شواهد بیشتر است.

او گفت: «احتمالاً حدود ۴ تا ۵ ما دیگر طول خواهد کشید تا بتوانیم در این مورد رابطه با قطعیت اظهار نظر کنیم.»

یک گروه از پژوهشگران که نتایج بررسی‌شان در ژورنال «لنست بیماری‌های عفونی» منتشر شده است، روز چهارشنبه گفته بودند که ویروس زیکا را در مایع آمنیونی دو زن باردار یافته‌اند که جنین‌هایشان دچار میکروسفالی تشخیص داده شده بودند.

دکتر آنا دو فیلیپیس سرپرست این بررسی از انستیتوی اسوالدو کروز در ریودوژانیرو در برزیل و همکارانش می‌گویند یافته‌های آنان نشان می‌دهد که ویروس زیکا می‌تواند از سد جفتی عبور کند، اما باز ثابت نمی‌کند که این ویروس علت میکروسفالی نوزادان است و پژوهش بیشتری دراین‌باره موردنیاز است.

گروه فیلیپیس به بررسی دو زن ۲۷ و ۳۵ ساله از ایالت پارائیبا در شمال شرق برزیل پرداختند.

این زنان در سه ماه اول بارداری علائم عفونت زیکا- تب خفیف، درد عضلانی و بثورات پوستی را داشتند. سونوگرافی در هفته ۲۲ بارداری این دو زن ابتلایشان به میکروسفالی را ثابت کرد.

پژوهشگران نمونه‌های مایع آمنیونی را در هفته ۲۸ بارداری گرفتند و آنالیز کردند. گرچه آزمایش خون و ادرار این زنان از لحاظ زیکا منفی بود، آزمایش مایع آمنیونی از لحاظ ژنوم ویروس زیکا و پادتن‌های ضد آن مثبت بود.

دو فیلیپس گفت: «شناسایی مستقیم اجزای ویروس زیکا در مایع آمنیونی این زنان بیانگر این است که ویروس می‌تواند از سد جفتی بگذرد و بالقوه جنین را آلوده کند.»

کد خبر 325633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha