همشهری آنلاین: روسیه نخستین مورد و چین دومین مورد عفونت با ویروس زیکا در این کشورها را که در هر دو مورد در مسافران بازگشته از آمریکای لاتین شناسایی شده است، گزارش می‌کنند.

َAedes

به گزارش خبرگزاری‌ها ورونیکا اسکورتسووا، وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد نخستین مورد عفونت با ویروس زیکا در این کشور در توریستی که در سفر به جمهوری دومینیکن به این بیماری مبتلا شده بود، ثبت شده است.

اسکورتسووا روز دوشنبه 15 فوریه (26 بهمن) در یک جلسه خبری در سازمان ملل خبرنگاران گفت: «نخستین مورد عفونت زیکا در روسیه ثبت شده است. عفونت در یک زن 36 ساله روس اتفاق افتاده است که به جمهوری دومینیکن رفته بود و در ماه فوریه به فدراسیون روسیه بازگشته است.»

اسکورتسوا گفت که خانواده این زن نامبرده نشده سالم هستند و از لحاظ ویروس زیکا مثبت نشده‌اند.

اسکورتسووا گفت افراد روسی که به کشورهای با شیوع زیکا سفر می‌کنند، پیش از ورود به روسیه از لحاظ ویروس زیکا آزمایش می‌شوند.

او گفت: «ما بسیار محتاط هستیم. متخصصان ما پروتکل‌های روشمند عالی برای تشخیص فوری زیکا و نیز سایر اقدامات پیشگیری را به کار می‌برند.

چین نیز روز دوشنبه یک روز پس‌ازاین که نخستین بیمار مبتلا به زیکا در این کشور از بیمارستان مرخص شد، دومین مورد عفونت با ویروس زیکا واردشده به این کشور را گزارش کرد.

پکن نخستین مورد بیمار مبتلا به زیکای واردشده به این کشور را در 9 فوریه گزارش کرده بود. مقامات چینی گفته بودند که این مرد 34 ساله در 28 ژانویه از ونزوئلا بازگشته و بعد دچار تب، سردرد و سیاهی رفتن چشم‌ها شده بود. او در بیمارستانی در ایالت جیانگ‌زی معالجه شده و به‌طور کامل بهبود یافته و روز یکشنبه از بیمارستان مرخص شده بود.

خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا روز دوشنبه از قول مقامات دولتی ثابت شدن مورد دومی از عفونت زیکا در یک شخص واردشده به این کشور را گزارش کرد، اما جزئیاتی درباره این مورد اعلام نکرد.

چند مورد از این بیماری منتقل‌شونده به‌وشيله پشه از سایر کشورهای آسیایی هم گزارش شده است.

تا به حال، سرایت محلی ویروس زیکا که در با بروز نقایص مغز جنین مربوط شده است، در بیش از 30 کشور در قاره آمریکا گزارش شده است. سازمان جهانی بهداشت در اوایل این ماه انتشار این بیماری را وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام کرد.

کد خبر 325282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha