همشهری آنلاین: کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا اعلام کردند: درباره شیوع ویروس زیکا، تنها عارضه مادرزادی میکروسفالی، نگران کننده نیست، ارتباط ویروس زیکا با سندروم گیلن، نگران کننده‌تر است.

ویروس زیکا

به گزارش ایسنا، این مرکز تخصصی در آمریکا در بررسی خود تایید کرده در دو نفر از افرادی که پیش از این به ویروس زیکا آلوده شده بودند، اختلال عصب شناختی «گیلن باره» مشاهده شده که می‌تواند موجب معلولیت شود.

اگرچه پیش از این در مورد ارتباط ویروس زیکا با سندرم گیلن باره شواهدی به دست آمده بود اما این اولین بار است که در آمریکا این ارتباط، مشاهده شده است.

دکتر «تام فریدن»، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا گفت: ارتباط بین ویروس زیکا با سندرم گیلن باره، قوی است و نباید تعجب‌آور باشد.

سندرم گیلن باره یک اختلال خود ایمنی است که سیستم عصبی پیرامونی که توانایی برای حرکت و احساس کردن را کنترل می‌کند، مورد هدف قرار می دهد.

آسیب‌های ناشی از این بیماری موجب ضعیف شدن ماهیچه‌ها، بروز احساس گزگزی در پاها و حتی معلولیت موقت می‌شود. همچنین در نادرترین و شدیدترین نوع این معلولیت، سندرم فوق بر سیستم گردش خون و تنفسی فرد تاثیر گذاشته و حتی می‌تواند جان بیمار را به خطر اندازد.

به گزارش مدیکال دیلی، علاوه بر این در حالیکه بیشتر مبتلایان به این سندرم به طور معمول بهبود می‌یابند،‌ 30 درصد از آنان پس از گذشت سه سال احساس ضعف و ناتوانی خواهند داشت. همچنین برخلاف بیماری میکروسفالی ،سندرم گیلن باره می‌تواند در هر سنی در فرد آلوده به زیکا ظاهر شود.

کد خبر 326015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha