همشهری آنلاین: یک مقام ارشد بهداشتی برزیل می‌گوید ویروس زیکا که با تولد نوزادان دچار جمجمه‌های به‌طور غیرطبیعی کوچک ارتباط داده شده است، احتمالاً امسال به شهرهای با جمعیت متراکم برزیل که تابه‌حال ندرتاً درگیر این ویروس بوده‌اند، گسترش خواهد یافت.

Zika

به گزارش خبرگزاری فرانسه کلادیو مایروویچ، رئیس بخش نظارت بر بیماری‌های واگیردار در وزارت بهداشت برزیل گفت، زیکا به‌خصوص در منطقه جنوب شرق و مرکزی این کشور که آب‌وهوای گرم و مرطوب دارند، شیوع یافته است و شهرهای بزرگ‌تر مانند سائوپائولو یا ریودوژانیرو عمدتاً از شیوع آن در امان مانده‌اند.

از اکتبر سال میلادی گذشته در کشور 204 میلیون نفری برزیل 463 مورد میکروسفالی مربوط به ویروس زیکا ثابت شده است، و بیش از 3800 مورد دیگر هم از لحاظ ارتباط احتمالی با ویروس زیکا در دست بررسی هستند.

با اینکه دانشمندان برای ساختن واکسنی برای زیکا در تلاش هستند- احتمال نمی‌رود این واکسن دست‌کم تا سه سال آینده آماده شود- و درحالی‌که شش ماه بیشتر به افتتاح المپیک تابستانی در ریودوژانيرو باقی نمانده است، پیکار با این ویروس بر نابود کردن ناقل آن، پشه آئدس آجیپتی، متمرکز شده است.

مایروویچ در مصاحبه‌ای گفت:‌  «نگرانی عمده برای آینده نزدیک، گسترش این ویروس به ایالت‌های با جمعیت متراکم برزیل شامل سائوپائولو، ریودوژانیرو، پارانا، میناس ژریاس و گویاس است که در سال‌های گذشته شاهد همه‌گیری‌های گسترده تب دنگی هم بوده‌اند.»

به گفته او، پشه‌ها به شیوهای بسیار عمومی عمل مي‌كنند، و می‌توانند ویروس‌های دیگر را هم منتقل کنند.

او درباره سناریوهای محتمل تا زمانی که واکسنی برای زیکا در اختیار قرار گیرد، گفت: «مهم‌ترین اقدام دولت تمرکز بر مبارزه با پشه‌ها بوده است. البته ممکن است، پس از پایان یافتن سال اول شیوع این ویروس - یعنی دوره‌ای که جمعیت برزیل برای نخستین بار در معرض ویروس زیکا قرار گرفتند، بخشی از جمعیت نسبت به ویروس ایمن شوند و پس از مدتی شمار جمعیت ایمن شده بیشتر شود، و درنتیجه گردش ویروس کاهش یابد.»

او در پاسخ به این پرسش که چه شواهدی درباره رابطه میان ویروس زیکا و میکروسفالی نوزادان وجود دارد، گفت: «ما به‌طور قطعی همراهی زمانی و مکانی شیوع ویروس زیکا و بروز میکروسفالی در نوزادان زنان باردار را ثابت کرده‌ایم. در همان مناطقی که این ویروس شیوع پیدا کرده بود، شش تا هشت ماه بعد، نوزادان دچار میکروسفالی به دنیا آمده بودند.»

«بسیاری از مادرانی که نوزادان دچار میکروسفالی به دنیا آورده بودند، دچار شدن به عفونتی با علائمی شبیه عفونت زیکا به‌صورت بروز تب ملایم و دانه‌ها و کهیرهای پوستی را به یاد داشتند. از طرف دیگر، ما این ویروس را در مایع آمنیونی و درون رحم زنان بارداری که کودک دچار میکروسفالی داشتند، پیدا کردیم. همچنین این ویروس در کودکان دچار میکروسفالی که پس از تولد در مدت کوتاهی مرده بودند، یافت شده است.»

او درباره احتمال مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس گفت: «شمار موارد مرگ ناشی از این ویروس در مقایسه با میزان کشندگی ویروس دنگی بسیار اندک است. سال گذشته حدود 700 مورد مرگ در طول یکی از بزرگ‌ترین همه‌گیری‌های دنگی در برزیل که به بیماری 1.5 میلیون نفر انجامید، رخ داد.»

این مقام وزارت بهداشت برزیل درباره پیش‌بینی‌ها بر اساس مدل‌های همه‌گیری گفت: «زیکا در سال قبل نمودار انتقالی شبیه دنگی داشت، اما انتقال این ویروس بیشتر طول کشید. شمار موارد دنگی در ماه‌های ژوئن و ژوئیه افت کرد، اما شیوع زیکا برای مدت طولانی‌تری تا ژوئیه و اوت طول کشید و بعد از آن بود که ما افت واضح شمار موارد عفونت با زیکا را مشاهده کردیم. در شروع سال میلادی جدید، با آب‌وهوای گرم‌تر (تابستان نیمکره جنوبی) ما از هم‌اکنون گزارشَ‌هایی از افزایش موارد زیکا داریم.»

کد خبر 324997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha