همشهری آنلاین: حزب جمهوریخواهان فرانسه به عنوان مهمترین حزب راستگرای فرانسه فعالیت‌های خود را برای انتخابات درون حزبی آغاز کرده است.

دورخیز راستگرایان فرانسه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷

به گزارش ایرنا، انتخابات درون حزبی مهمترین حزب راستگرای فرانسه برای معرفی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه كه نوامبر 2016 (آبان/ آذر 1395) برگزار می شود، آْغاز شده و چهره های سرشناس این حزب فعالیت های خود را برای پیروزی در این انتخابات آغاز کرده اند.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه که هم اکنون ریاست حزب جمهوری خواهان را برعهده دارد، در ماه ها اخیر بارها در مسائل روز همچون مساله پناهجویان و آوارگان اظهار نظر کرده است و هر بار رویکرد دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند را مورد انتقاد قرار داده است.

وی در تازه ترین اظهارنظر، اتحاد حزبش را در مقابل مواضع دولت خواستار شد و اعلام کرد: با وجود مساله آوارگان و مهاجران وضعیت کشورش بدتر از گذشته است.

وی که نامزد مسلم انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان محسوب می شود، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «ت اف 1»، در پاسخ به سوالی در مورد اعلام نامزدی برای این انتخابات گفت: مساله ای نیست که بخواهم اکنون در مورد آن تصمیم گیری کنم.

وی افزود: اولویت فعلی برنامه های جمعی حزب است.

این در حالی است که «ژان فرانسوآ کوپه» رئیس سابق این حزب روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون فرانسه، رسما برای انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه اعلام نامزدی کرد.

کوپه این خبر را پس از آن اعلام کرد که قضات دادگاه رسیدگی به پرونده موسوم به «بیگمالیون» پنجشنبه گذشته وی را از روند قضائی کنار گذاشتند.

کوپه که پیشتر ریاست حزب راستگرای «اتحاد جنبش مردمی» را برعهده داشت، در پی رسوایی در مورد پرونده بیگمالیون در 15 ژوئن 2015 (25 خرداد ماه 1394) از سمت خود استعفا کرد.

دستگاه قضایی فرانسه، شرکت بیگمالیون را که توسط نزدیکان کوپه اداره می شد به صدور فاکتورهای جعلی برای مخفی کردن هزینه های فعالیت انتخاباتی سارکوزی در سال 2012 میلادی متهم شده و اعلام کرده بود در حالی که هزینه تبلیغات انتخاباتی 22 میلیون یورو عنوان می شود، هزینه تبلیغات سارکوزی 41 میلیون یورو برآورد شده است.

پس از آن که سارکوزی در انتخابات تعیین رئیس حزب اتحاد جنبش مردمی به پیروزی رسید، نام این حزب به جمهوری خواهان تغییر یافت.

کوپه در مصاحبه روز يكشنبه خود اعلام کرد: من برای انتخابات آماده ام و به تعویق انداختن اعلام نامزدی ریاکاری بیهوده ای خواهد بود، بویژه آن که روز پنجشنبه تصمیم قضات پرونده بیگمالیون اعلام شد. این در حالی است که من همواره خود را بیگناه می دانستم.

اما سارکوزی و کوپه رقیب جدی تری دارند که در نظرسنجی ها از محبوبیت مردمی بالاتری نیز برخوردار است؛ «آلن ژوپه» نخست وزیر اسبق فرانسه، نامزد دیگر و البته مهمترین آنها در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان محسوب می شود.

روز یکشنبه، «ژان پییر رافران» دیگر نخست وزیر اسبق فرانسه از حزب جمهوری خواهان در مصاحبه ای از نامزدی ژوپه برای انتخابات پیش روی این حزب حمایت کرد.

وی در این مصاحبه ژوپه را « شخصیتی قوی، قابل اعتماد و وفادار» خواند که می شود به او برای اجرای «اصلاحات ضروری» اطمینان کرد.

پیشتر نیز «ژاک شیراک» رئیس جمهوری اسبق فرانسه از نامزدی ژوپه حمایت کرده بود.

تاکنون شش نام شامل نیکلا سارکوزی، آلن ژوپه، ژان فرانسوآ کوپه، «برونو لو مر»، « ژان کریستف لاگارد» و خانم « ناتالی کوسیوزکو موریزه» به عنوان نامزدهای رسمی و بالقوه حزب جمهوری خواهان فرانسه معرفی شده اند.

تازه ترین نظرسنجی در مورد محبوبیت چهره های سیاسی فرانسه که توسط موسسه «اوپنیون وی» صورت گرفت و نتایج آن یکشنبه شب منتشر شد، از اختلاف قابل توجه میزان محبوبیت ژوپه با سایر نامزدهای این حزب حکایت دارد.

کد خبر 325231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha