همشهری‌آنلاین: اتحادیه اروپا اواخر ماه جاری میلادی قطعنامه‌ تحریم فروش سلاح به عربستان و همچنین انتقاد از انگلیس به خاطر تداوم فروش سلاح به این کشور را به رای می‌گذارد.

saudiarabia

در قطعنامه پارلمان اروپا که در 25 فوریه(6 اسفند) به رای گذاشته می‌شود، انگلیس به خاطر دخالت در بمباران یمن و ارسال سلاح برای عربستان محکوم شده است.

در این قطعنامه همچنین آمده است پارلمان اروپا به شدت تجارت سلاح از سوی کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار تعلیق سریع روند انتقال سلاح و پشتیبانی نظامی از عربستان و شرکای ریاض در ائتلاف علیه یمن شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: عربستان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سلاح‌های انگلیس است و انگلیس بزرگ‌ترین تامین‌کننده سلاح برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نوشته روزنامه گاردین، در متنی ضميمه این قطعنامه،  خواسته شده تا تحریم تسلیحاتی گسترده از سوی اتحادیه اروپا علیه عربستان اعمال شود.

اوایل ماه جاری میلادی کمیته توسعه و تحقیق بین‌الملل در مجلس عوام انگلیس خواستار تعلیق سریع فروش سلاح این کشور به عربستان و بررسی مستقل بین‌المللی درباره فعالیت‌های کمپین نظامی عربستان در یمن شده بود.

دولت لندن مجوزهایی برای صادرات سلاح به مبلغ سه میلیارد دلار به عربستان در سال گذشته میلادی صادر کرده و به همکاری با ائتلاف تحت رهبری ریاض در حمله به یمن نیز متهم شده است.

عربستان در مارس 2015 بمباران یمن را با هدف عقب راندن حوثی‌ها آغاز کرده است.

اوایل ماه جاری میلادی نیز بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در یک مداخله غیرمنتظره از برخی از کشورها مانند انگلیس خواست تا وظیفه توقف ارسال سلاح به نیروهای تحت امر ریاض را برعهده بگیرند.

انگلیس اتهام‌هاي مربوط به همکاری در بمباران هوایی یمن توسط عربستان و آموزش برخی از خلبانان این تجاوز را رد کرده است.

کد خبر 325051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha