همشهری آنلاین: ششمین شماره ماهنامه دیده‌بان فناوری با گزارش‌ها، پرونده‌ها و گفتگوهای گوناگون مرتبط با بانکداری الکترونیکی، اخلاق در فناوری اطلاعات و پیام‌رسان‌ها در حوزه شبکه اجتماعی منتشر شد.

ششمین شماره ماهنامه دیده‌بان فناوری منتشر شد

ماهنامه دیده‌بان فناوری شماره جدید خود را با سرمقاله‌ای تحت عنوان وقتی از اخلاق حرف می‌زنیم از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ آغاز کرده است.

فراصنعت فاوا به «پرونده اخلاق در فناوری اطلاعات» پرداخته است و طی آن پرسشی تحت عنوان «اخلاق سازمانی مفهومی فراموش‌شده یا اصلی ضروری؟» مطرح کرده است و در مطلبی دیگر به «معرفی برترین سازمان‌های اخلاق‌مدار در سال 2015» پرداخته است. همچنین در «پله‌پله تا نوشتن یک مرام‌نامه اخلاقی سازمانی» می‌گوید که ارمغان این مرام‌نامه برای سازمان چه خواهد بود.

این پرونده در این شماره همچنین کتاب «مدیریت اخلاق حرفه‌ای در سازمان به شیوه جوانمردان» به قلم غلامرضا خاکی را نیز معرفی کرده است که از دیدگاه نویسنده آن، «شبکه‌های اجتماعی ظرف ظهور اخلاق انسانی است». دکتر علیرضا ثقه‌الاسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نیز در گفت‌وگویی تاکید می‌کند که «جامعه باید نسبت به مسائل اخلاقی مطرح در شبکه‌های اجتماعی حساس شود». در گفت‌وگویی دیگری که این پرونده در خود جای داده است از نگاه رحیم فرضی‌پور، بنیان‌گذار موسسه آموزش عالی بهار، «مدرک‌گرایی، ضد کارآمدی و البته غیراخلاقی» معرفی می‌شود.

پرونده بانکداری الکترونیکی در این شماره، نگاهی دارد به «بانکداری الکترونیکی و نگرانی از رقابت فزاینده» و گفت‌وگویی داشته است با سیاوش محمدی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر که معتقد است «قدرت ما در نوآوری است» و نیز در مطلبی با عنوان «بانک‌ها به‌طور فزاینده‌ای با رقابت بیرون از صنعت بانکداری روبه‌رو هستند» بیان می‌کند که بیش از 90 درصد مدیران و کارمندان بانکی نگران رقابت غیربانکی هستند. مطلب دیگری نیز در پی یافتن پاسخ این پرسش است که «آیا همه بانک‌ها به امنیت سایبری توجه دارند؟»

این شماره در پرونده امنیت اطلاعات خود، «هوش امنیتی در دنیای سایبری» را در مطلبی تحت عنوان «چه کسی و چگونه از اطلاعات تهدیدهای امنیتی استفاده می‌کند؟» مورد کاوش قرار می‌دهد.

ماهنامه دیده‌بان فناوری در شماره جدید خود، پرونده‌ «اقتصاد و مدیریت» را به «شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسا‌ن‌ها» اختصاص داده است که در مطلبی «شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان» را تشریح کرده است. این پرونده گفت‌وگویی دارد با دکتر اسماعیل قدیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی که دغدغه‌اش این است: «اطلاعات مردم از محرمانگی در دنیای مجازی اندک است». در یادداشت دیگری نیز مطرح می‌کند که در نرم‌افزارهای ارتباطی «رفتار کاربران درآمد می‌افزاید». گفت‌وگو با دکتر حمیدرضا عظیمی، مشاور بازاریابی، نیز «توسعه کسب‌وکار با کاربرد بهینه شبکه‌های پیام‌رسان» را بررسی می‌کند. امید علیزاده نیز به نمایندگی از ابرکی‌ها از عدم حمایت مسئولان ایرانی گله می‌کند و می‌گوید که «پیام‌رسان‌های بومی حمایت نمی‌شوند». بازاریابی اجتماعی هم‌اکنون فعالیت مهم اقتصادی به شمار می‌آید و از این رو این پرونده در مطلبی تفصیلی نگاهی می‌اندازد به اینکه «نرخ بازگشت سرمایه در شبکه‌های اجتماعی چقدر است».

گزیده‌ای از اخبار دنیای امنیت اطلاعات، گزارشی«از آنچه در الکامپ بیست‌ویکم گذشت» و نیز گزارشی از پنجمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت تحت عنوان «بررسی بانکداری الکترونیکی، فرصت‌ها و چالش‌های پساتحریم» در این شماره ماهنامه دیده‌بان فناوری پیش روی خوانندگان نهاده شده است.

این نشریه که قصد دارد با همکاری جمعی از مدیران، اقتصاددانان، فناوران و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف اعم از فناوری اطلاعات، اقتصاد، بانک و بانکداری الکترونیکی، صنعت و مدیریت؛ بسترساز ارتقای جایگاه فاوا در حد یک فراصنعت تأثیرگذار در کشور باشد به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علیرضا صالحی و در هلدینگ رسانه‌ای دیده‌بان آماده‌سازی و انتشار می‌یابد که شماره پنجم آن در ۹۲ صفحه و با بهای ۱۲هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. جهت تهيه اين ماهنامه به این نشانی مراجعه كنيد.

گفتنی است که این نشریه از دیدگاه‌های همه علاقه‌مندان استقبال کرده و با تلفن ۸۸۷۴۹۴۱۲ و ایمیل info@dfe.ir آماده شنیدن نقدها و اظهارنظرهای نخبگان و کارشناسان است.

کد خبر 324470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha