شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

هجـدهمین تجــربـه کـارگـردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، شامگاه جمعه، ۱۶بهمن در برج میلاد به نمایش درآمد و سرانجام چشم اهالی رسانه و منتقدان به جمال «بادیگارد» روشن شد.

سینما

اين فيلم كه با توجه به نمايش در سينماهاي مردمي به جدول 5فيلم برگزيده مردم راه يافته، نظر كارشناسان را هم جلب كرد و يادآور روزهاي اوج فيلمساز شاخص دفاع‌مقدس بود؛ هر چند برخي به كند شدن ضرباهنگ آن در ميانه‌هاي داستان انتقاد دارند.

  • خجالت مي‌كشم جاي سوريه در جشنواره هستم

حاتمي‌كيا درباره حس و حال خود از حضور در جشنواره گفت: درست حس و حال سال 65 را دارم كه مصادف با عمليات كربلاي۵ بود. من خجالت مي‌كشيدم از اينكه در جشنواره هستم و بچه‌هاي روايت فتح به منطقه رفته‌اند. امروز هم مي‌بينيم كه خيلي از مستندسازها در مناطق آزادشده سوريه فيلم مي‌‌سازند اما من بايد اينجا باشم. عمدا از المان‌هاي «آژانس شيشه‌اي» استفاده كردم و دوست داشتم اين نسبت‌ها ايجاد بشود. پرستويي هم كه من او را سردار مي‌دانم بسيار به من كمك كرد.

  • ظرفيت انتقاد

در اين نشست پرستويي و مريلا زارعي بازيگران و كارن همايونفر آهنگساز باديگارد، درباره همكاري در توليد فيلم صحبت كردند و در ادامه حاتمي‌كيا درباره اينكه آيا باديگارد در نقد دولت تدبير و اميد است، گفت: واقعيت اين است كه من يك بحث كلي پيرامون فيلم داشتم كه شايد اين تعبير هم در كنار آن به‌وجود بيايد اما معتقدم ظرفيت‌ها آنقدر بالاست كه به ماجرا چنين نگاه نشود. من نقد سياسي خودم را مطرح مي‌كنم ولي اين مسئله جدي ربطي به اين دولت و آن دولت ندارد.

كارگردان باديگارد پس از پايان نشست رسانه‌اي خود در برج ميلاد، با حضور در جمع خبرنگاران فضا را به سمت موضوع سوريه برد و بااشاره به اينكه بايد در سينما حرف روز را زد، گفت: از مهم‌ترين حرف‌هاي امروز در ايران موضوع كشور سوريه است كه اميدوارم فيلمسازان ما آثار خود را متوجه وضعيت خاص آن كنند. متأسفانه مي‌شنويم فيلم‌هايي كه درباره سوريه ساخته شده به جشنواره نيامده و اين بي‌توجهي به بچه‌هاي رزمنده، ظلم بزرگي است.

  • جنگ در جنوب است مسئولان در شمال

حاتمي‌كيا مخاطب سخن خود را حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهور دانست و گفت: چطور مي‌شود فيلم‌هايي با موضوع سوريه وارد بخش مسابقه نمي‌شوند ‌حتي اگر ضعيف باشند. چه كنيم كه هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال مي‌ايستند، درحالي‌كه جنگ در جنوب است. خطر پشت مرزهاي ماست و دوستان متوجه نيستند. والله من مي‌خواستم براي فيلمسازي به سوريه بروم و امروز مي‌خواستم تهران نباشم اما نشد.

وي با اعلام اينكه فعلا برنامه‌اي براي ساختن فيلم درباره مدافعان حرم ندارد، گفت: ‌اي كاش براي دوستان فيلمساز تور بگذارند تا با فضاي سوريه از نزديك آشنا شوند. البته مي‌دانم بسيار سخت است اما كاش امثال قاسم سليماني‌ها شرايطي فراهم مي‌كردند تا چنين اتفاقي بيفتد. برخي مي‌گويند از فيلم‌هاي مربوط به سوريه حمايت كافي نمي‌شود كه به‌نظرم بهانه است. هركس مي‌خواهد در اين رابطه فيلم بسازد بايد بجنگد و براي فيلم خود تلاش كند،‌ حتي اگر پسر من باشد.

  • خودداري عوامل فيلم باديگارد از حضور در مراسم فرش قرمز

حاتمي‌كيا كه همراه پرويز پرستويي و ديگر عوامل باديگارد از حضور روي فرش قرمز كاخ جشنواره خودداري كرده بود، صبح روز گذشته در نشست رسانه‌اي فيلم خود درباره اين اقدام گفت: من نه حال اين فضا را دارم و نه اين ماجرا را مي‌فهمم و مطمئنم پرستويي هم همين حال را دارد. به همين‌خاطر از دوستان اجازه گرفتم در مراسم فرش قرمز حضور پيدا نكنم.

راستش را بخواهيد اين مراسم لااقل براي من نيست و اصولا حضور در چنين فضاهايي براي من حرام است.پرستويي هم در ادامه حرف‌هاي حاتمي‌كيا گفت: روحيه من اينگونه است كه وقتي كت و شلوار مي‌پوشم يك ذره نامتعادل مي‌شوم و وقتي به اين مراسم پا مي‌گذارم تعادل خودم را از دست مي‌دهم. من حسن‌نيت برگزاركنندگان مراسم فرش قرمز را مي‌فهمم كه مي‌خواهند فضا را كمي دلنشين كنند ولي ماجرا اين است كه من تمايلي به اين كار ندارم. اگر در موقعيت قرار مي‌گرفتم، در مراسم حضور پيدا مي‌كردم اما به‌طور كلي اين مراسم را دوست ندارم.

کد خبر 324208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha