با اعلام فهرست نامزدهای کسب سیمرغ بلورین بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، نخستین پرسشی که به ذهن بسیاری از سینمادوستان رسید این بود که چطور می‌شود فیلمی در بخش‌های مهم نامزد دریافت جایزه شود اما کارگردان همان فیلم شایسته نامزدی نباشد؟

سینما

 «باديگارد» ابراهيم حاتمي‌كيا كه در بخش‌هاي بازيگري، فيلمبرداري، موسيقي متن، چهره‌پردازي، جلوه‌هاي ويژه و صدا نامزد دريافت جايزه شده و بخت بردن جايزه فيلم برگزيده مردم را هم دارد، در كمال شگفتي جايي در ميان نامزدهاي بهترين فيلم و بهترين كارگردان ندارد. حاتمي‌كيا بي‌ترديد غايب بزرگ فهرست نامزدهاست و چنين به نظر مي‌رسد عوامل باديگارد بدون حضور يك كارگردان كاركشته، بهترين كار خود را ارائه داده‌اند!

برخي معتقدند انتقادهاي تند و تيز حاتمي‌كيا از روند مديريت در سينماي ايران و خطاب قرار دادن رئيس‌جمهور نخستين تاثير خود را در فهرست نامزدهاي سيمرغ بلورين نشان داده است. ضمن اينكه مضمون فيلم آرمانگرايي و نقد وضعيت امروز مسئولان است كه قطعا به مذاق عده‌اي خوش نمي‌آيد. از ميان 5فيلمي كه براي كسب سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران رقابت مي‌كنند، «باركد» مصطفي كيايي حتي در يك رشته هم نامزد دريافت سيمرغ بلورين نشده است.

نكته جالب در انتخاب‌هاي هيأت داوران بخش مسابقه سينماي ايران سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر، 9نامزدي فيلمي است كه جايي در ميان آثار مورد پسند مردم ندارد. «امكان مينا» كه در اكران برج ميلاد براي اهالي رسانه و منتقدان هم چندان مورد توجه قرار نگرفت، به لطف نگاه مهربانانه داوران، اين فرصت را براي كمال تبريزي به‌وجود آورده تا بار ديگر به روزهاي اوج خود بازگردد؛ گرچه بايد منتظر ماند و واكنش تماشاگران را در اكران عمومي به اين فيلم تماشا كرد.

«سيانور» بهروز شعيبي كه به‌دليل دير آماده شدن نتوانست بخت خود را براي كسب سيمرغ بلورين فيلم برگزيده مردم بيازمايد، در بخش مسابقه هم از چشم داوران دور ماند و مانند باركد حتي در يك رشته شايسته نامزدي تشخيص داده نشد. اين در حالي است كه هر دو فيلم با استقبال مردم و كارشناسان مواجه شده‌اند و به‌نظر مي‌رسد باركد كيايي در اكران عمومي بسيار موفق باشد. دومين تجربه شعيبي را هم بايد به صف بلند فيلم‌هاي ناكام اين دوره افزود.

کد خبر 324610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha