جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شامگاه پنجشنبه ۲۲ بهمن همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب در برج میلاد به پایان رسید و «ابد و یک روز» سعید روستایی با کسب ۷ سیمرغ بلورین بخش سودای سیمرغ و ۲ جایزه بخش نگاه نو فاتح مطلق این دوره لقب گرفت.

فیلم فجر

به گزارش همشهري، مجري مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر محمد سلوكي بود كه حدود 10روز پيش اجراي مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشت. اين مجري جوان در آغاز مراسم از حاضران در مركز همايش‌هاي برج ميلاد پرسيد «او را عضو خانواده سينما مي‌دانند يا نه؟» كه با پاسخ منفي بسياري از سينمايي‌ها مواجه شد؛ اتفاقي كه در اختتاميه تئاتر فجر هم افتاده بود. غيبت ابراهيم حاتمي‌كيا هم حاشيه مهم اختتاميه بود كه بارها از سوي برگزيدگان گوشزد شد.

  • نامه دبير و انتخاب دبير

شايد براي نخستين بار در تاريخ فيلم فجر، مراسم پاياني جشنواره بدون سخنراني‌هاي معمول برگزار شد و فقط محمد حيدري دبير جشنواره نامه‌اي 350كلمه‌اي خطاب به‌خود خواند كه در آن خود و سينماگران را به مدارا، همدلي، تعامل، دوستي، صلح و پرهيز از هر داوري دعوت كرد؛ ضمن اينكه در همين مراسم حكم دبيري دوره سي و پنجم را هم گرفت. اجراي محمد معتمدي خواننده جوان موسيقي سنتي با حضور مجازي نوازندگان از ديگر بخش‌هاي مراسم اختتاميه بود.

  • اهداي جوايز 3بخش

نخستين بخش اهداي جوايز به برگزيدگان بخش پويانمايي اختصاص داشت. جايزه ويژه ضمن تقدير از مجيد اسماعيلي براي «پادشاه آب» به حامد كاتبي براي «در مسير باران» اهدا شد و جايزه بهترين انيميشن به محمدامين همداني براي «فهرست مقدس» رسيد. در بخش هنر و تجربه تنديس‌هاي ويژه به سروش محمدزاده براي «چهارشنبه» و زنده‌ياد ايرج كريمي براي «نيمرخ‌ها» تقديم شد و مادر مرحوم كريمي با حضور روي صحنه، با چشماني اشكبار جاي فرزندش را خالي كرد.

در بخش سينماحقيقت با تقدير از تهيه‌كننده و كارگردان «زمناكو»، سيمرغ بلورين بهترين مستند را A157 به تهيه‌كنندگي بهروز نوراني‌پور از آن خود كرد و در ادامه ضمن تقدير از هادي معصومي براي «خوان بي‌خان»، سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني به مهرداد اسكويي براي «روياهاي دم صبح» تقديم شد. در بخش بهترين دستاورد فني و هنري هم ضمن تقدير از مهدي آزادي براي A157، سيمرغ بلورين به رضا تيموري براي تصويربرداري «اهالي يكطرفه» رسيد.

  • بهترين فيلم‌هاي اول

در بخش معرفي بهترين‌هاي نگاه نو، سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني به سعيد روستايي براي «ابد و يك روز» اهدا شد و محمدحسين مهدويان پس از بردن سيمرغ بلورين ويژه براي كارگرداني «ايستاده در غبار» گفت: مانند حاتمي‌كيا هر روز در سينماي ايران متولد نمي‌شوند و اميدوارم قدر بزرگان را بدانيم. حيف است او بين ما نيست و من اين جايزه را با رخصت از بزرگان به‌ويژه حاتمي‌كيا به‌خودم تقديم مي‌كنم. سيمرغ بلورين بهترين فيلم هم به تهيه‌كننده ابد و يك روز رسيد.

  • پرواز سيمرغ‌هاي سودايي

معرفي برگزيدگان سوداي سيمرغ يا مهم‌ترين بخش جشنواره فيلم فجر با اهداي جايزه بهترين جلوه‌هاي ويژه ميداني و بصري آغاز شد كه در اين بخش ايمان كرميان براي ايستاده در غبار سيمرغ بلورين جلوه‌هاي ميداني را گرفت و سيدهادي اسلامي با باديگارد جايزه جلوه‌هاي بصري را برد. او پس از دريافت جايزه خود گفت: برخلاف محمدحسين مهدويان كه سيمرغ را به‌خودش تقديم كرد، من سيمرغم را به حاتمي‌كيا تقديم مي‌كنم.

جايزه بهترين چهره‌پردازي به سعيد ملكان براي ابد و يك روز رسيد و محمدرضا شجاعي براي ايستاده در غبار جايزه بهترين طراح صحنه و لباس را برد. او هم پس از گرفتن جايزه خود از حاتمي‌كيا تشكر كرد كه الفباي طراحي صحنه و لباس را يادش داده است. تنها جايزه «لانتوري» هم در مراسم اختتاميه به سعيد بجنوردي و محمدرضا دلپاك براي بهترين صدا اهدا شد. دلپاك در سخنان كوتاه خود جايزه را به دوست فقيدش مرحوم يدالله نجفي تقديم كرد.

جايزه بهترين موسيقي متن به محمدرضا عليقلي براي «امكان مينا» و «دختر» رسيد و اين تنها جايزه امكان مينا بود كه در 9رشته نامزد دريافت جايزه شده بود. بهرام دهقاني براي ابد و يك روز جايزه بهترين تدوين را برد و جايزه بهترين فيلمبرداري به پيمان شادمانفر براي «خشم و هياهو» رسيد. شبنم مقدمي هم براي «زاپاس» و «نفس» جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن را از آن خود كرد. او پس از دريافت سيمرغ بلورين ياد پدر فقيدش را گرامي داشت.

نويد محمدزاده براي ابد و يك روز سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد مكمل را به‌دست آورد و جايزه بهترين بازيگر زن به پريناز ايزديار براي ابد و يك روز اهدا شد. او در سخناني با صداي لرزان از داوران و گروه توليد فيلم تشكر كرد. پرويز پرستويي هم پس از بردن سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد و تقديم كردن آن به حاتمي‌كيا، گفت: اين جايزه را به رسم ادب به عزت‌الله انتظامي، علي نصيريان، جمشيد مشايخي، محمدعلي كشاورز و داوود رشيدي هم اهدا مي‌كنم.

سعيد روستايي پس از گرفتن جايزه بهترين فيلمنامه براي ابد و يك روز، آن را به پيمان معادي بازيگر فيلم تقديم كرد و جايزه بهترين كارگرداني هم به سعيد روستايي براي ابد و يك روز رسيد. هيأت داوران در اين بخش يك جايزه ويژه به هومن سيدي براي خشم و هياهو اهدا كرد تا رسم جايزه بردن او در 3دوره اخير پابرجا بماند. حبيب والي‌نژاد هم پس از گرفتن سيمرغ بلورين بهترين فيلم براي ايستاده در غبار، آن را به سردار شهيد حسين همداني تقديم كرد.

  • بهترين فيلم‌ها از نگاه تماشاگران

«نفس» نرگس آبيار كه در بخش‌هاي اصلي نصيبي از جوايز نبرده بود، سيمرغ زرين بهترين فيلم با نگاه ملي را از آن خود كرد و در پايان هم ميركريمي مديرعامل خانه سينما براي معرفي برنده سيمرغ بلورين فيلم برگزيده تماشاگران روي صحنه آمد. جايزه اصلي اين بخش به ابد و يك روز رسيد و باديگارد، «باركد» مصطفي كيايي، ايستاده در غبار و «اژدها وارد مي‌شود» ماني حقيقي هم به‌ترتيب در رده‌هاي دوم تا پنجم قرار گرفتند.

  • تقدير از قهرمان ايستاده در غبار

در بخش‌هاي پاياني مراسم اختتاميه سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر، حيدري دبير جشنواره با خواندن نامه‌اي از خانواده جاويدالاثر احمد متوسليان قهرمان فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» تقدير كرد. گرچه حاضران در سالن به احترام تمام شهيدان انقلاب و دفاع‌مقدس تمام‌قد ايستادند و آنها را تشويق كردند اما خانواده متوسليان به‌دليل انتقادهايي كه به فيلم ايستاده در غبار داشتند، روي صحنه نرفتند. برادر شهيد متوسليان هم پس از پايان مراسم اختتاميه گلايه خود را به گوش رئيس سازمان سينمايي و دبير جشنواره رساند.

کد خبر 324829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha