دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که برای اجرا در ۲ ساعت برنامه‌ریزی شده بود، پس از حدود ۲۰۰ دقیقه با معرفی برندگان بخش مسابقه تبلیغات و اطلاع‌رسانی، مشخص‌شدن سریال محبوب وزیر ارشاد، رفت‌وآمد دائمی فاطمه معتمدآریا روی صحنه و مهم‌تر از همه تقدیر ۴ بانوی هنرمند از همسر شهید فرهنگی مدافع حرم در تالار وحدت به پایان رسید.

سینما

به گزارش همشهري، اجراي اين مراسم را احسان كرمي بر عهده داشت كه در فواصل مختلف مهناز افشار و بهرام رادان او را همراهي كردند. عوامل فيلم‌هاي حاضر در بخش‌هاي سوداي سيمرغ، نگاه نو، سينما حقيقت و هنر و تجربه در جايگاه‌هاي مشخص نشستند و البته پرشدن ظرفيت باعث شد برخي جايي براي نشستن پيدا نكنند و به نشانه قهر از تالار وحدت بيرون بروند. براي انيميشن‌سازان هم اساسا جايي درنظر گرفته نشده و از آنها دعوت نشده بود.

پس از سخنراني دبير جشنواره، نخستين جوايز اين دوره اهدا شد و سيمرغ بلورين بهترين عكس ضمن تقدير از جلال حميدي براي «ارغوان»، به محمد بدرلو براي «اعترافات ذهن خطرناك من» رسيد. سيمرغ بلورين بهترين آنونس و تيزر با تقدير از معين كريم‌الديني براي «آتلان»، به محسن اميريوسفي براي «خواب تلخ» اهدا شد و علي باقري با لباس محلي، سيمرغ بلورين بهترين پوستر را براي «من مي‌خوام شاه بشم» برد. در اين بخش از طه ذاكر براي «خواب تلخ» تقدير شد.

بخش ويژه مراسم افتتاحيه به تقدير از خانواده شهيد سعيد سياح طاهري اختصاص داشت كه با حضور سيده زهرا‌ حسيني، راوي كتاب «دا»، رخشان بني‌اعتماد، فاطمه معتمدآريا و مهتاب كرامتي برگزار شد و هر يك چند جمله در وصف اين شهيد فرهنگي مدافع حرم سخن گفتند. كرامتي شهيد طاهري را مردي توصيف كرد كه «نشان داد مي‌شود صبور بود، سكوت كرد و كار كرد» و بني‌اعتماد هم گفت: «رفتن بعضي‌ها با هيچ‌چيز جبران نمي‌شود و شهيد طاهري يكي از اين عزيزان بود.»

پس از اهداي لوح تقدير به همسر شهيد سياح طاهري، نوبت به بخش 4بزرگداشت سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر رسيد. در اين بخش ابتدا وزير ارشاد همراه مريلا زارعي براي تقدير از مهدي فخيم‌زاده روي صحنه آمد. علي جنتي «خواب و بيدار» را سريال محبوب خود معرفي كرد و فخيم‌زاده هم گفت كه هر سال سبزي خوردن جشنواره فيلم فجر بوده و امسال به چلوكباب سفره سينماي ايران تبديل شده است!

دومين مراسم نكوداشت مربوط به محمدمهدي دادگو بود كه با حضور معتمدآريا و ايوبي برگزار شد. دادگو از اينكه آيين نكوداشت جشنواره فيلم فجر با نام نوه‌اش «آيين» برگزار مي‌شود، ابراز خرسندي كرد و بعد نوبت به سخنراني مبسوط وزير ارشاد رسيد كه در آن به تمام بخش‌هاي سينماي ايران به‌ويژه در دوران پسابرجام اشاره كرد؛ گرچه جنتي پس از سخنان طولاني خود قول داد در مراسم اختتاميه قيد سخنراني را بزند.

بخش بزرگداشت رضا كيانيان با دعوت رادان براي تماشاي يك نماهنگ آغاز شد و در اين بخش داوود كيانيان روي صحنه آمد و درباره 9سال اختلاف سني خود با رضا و لگدپراكني‌هاي برادرش در دوران جنيني سخن گفت. پس از صحبت‌هاي علي ربيعي، وزير كار و رونمايي از كتاب سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر، نوبت به بزرگداشت‌رؤيا تيموريان در حضور همسرش مسعود رايگان رسيد. ويشكا آسايش و محمد حيدري در اين بخش روي صحنه آمدند.

  • گلايه انيميشن‌سازان

سازندگان 8انيميشن متقاضي حضور در جشنواره فيلم فجر با نوشتن نامه‌اي سرگشاده نسبت به بي‌مهري متوليان جشنواره به‌خود گلايه كردند. در بخشي از اين نامه آمده است: اين است توجه ويژه به صنعتي كه چند‌ماه از اعاده حيثيت سالن‌هاي سردش با فروش 4ميلياردي «شاهزاده روم» مي‌گذرد. اهالي 8انيميشن حاضر در جشنواره حتي در افتتاحيه سهمي نداشتند! سؤال اينجاست كه آيا در اختتاميه‌ براي ما صندلي خالي داريد؟ آيا انيميشن برادرخوانده سينماست كه مستحق چنين بي‌حرمتي است؟

کد خبر 323669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha