مناطق مختلفی در سوریه توسط گروه‌های تروریستی محاصره شده و طی سال‌های گذشته دسترسی به آنها و ارسال کمک‌های امدادی به آنها غیرممکن بوده است.

سوریه

شهرك‌هاي شيعه‌نشين «نبل» و «الزهرا» كه روز گذشته ارتش سوريه بعد از 4سال موفق به شكستن محاصره آنها شد، شايد يكي از طولاني‌ترين محاصره‌هاي جهان را تجربه كرده‌اند. 2شهرك نبل والزهرا در حومه منطقه اعزاز در شمال استان حلب و شمال غرب سوريه و در 20كيلومتري جاده بين‌المللي غازي عنتب قرار دارند.

جمعيت‌ اين دو شهرك در فاصله 5كيلومتر از هم روي هم رفته بين 50تا 70هزار نفر تخمين زده مي‌شود و از جولاي سال 2012به محاصره گروه‌هاي تروريستي در آمدند. ارتش سوريه در ادامه پيشروي‌هاي خود در حلب سرانجام با تلاش گسترده توانست ساكنان اين دو شهرك را نجات دهد و شيعيان آنها با پشت سرگذاشتن 1500روز محاصره به نماد مقاومت ملي در سوريه تبديل شده‌اند.

نيروهاي سوري پس از درگيري‌هاي شديد با تروريست‌ها كنترل روستاهاي «حردتنين»، «تل جبين»، «ريتان» و «دوير الزيتون» را در حومه حلب در نزديكي مرزهاي تركيه به‌دست گرفتند و با شكستن محاصره «نبل» و «الزهرا» خطوط امدادرساني به تروريست‌ها را بستند. شهرك‌هاي «نبل» و «الزهرا» كه روز گذشته آزاد شدند به‌خاطر اهميت راهبردي‌شان مورد حمله و محاصره گروه‌هاي مختلف تروريستي سوريه بوده‌اند. در ابتدا در سال2012 گروه موسوم به ارتش‌آزاد سوريه اين دو شهرك را تحت محاصره قرار داد.

شيعيان اين دو شهرك اما توسط گروه‌هاي تروريستي مختلف حاضر در منطقه هدف حمله قرار گرفته، كشته و ربوده شده‌اند. در فوريه 2014 جبهه النصره (وابسته به القاعده) به همراه گروه موسوم به جبهه اسلامي اين دو شهرك را هدف حمله گسترده قرار دادند و بخش‌هايي از آن را تصرف كردند. اما شيعيان اين دو شهر براي مقابله با تروريست‌ها گروه‌هاي مقاومت مردمي تشكيل دادند. بهاي اين مقاومت و تسليم نشدن، شهادت صدها نفر از جوانان اين دو شهرك بوده است. گروه‌هاي تروريستي طي 4سال گذشته با قطع برق و آب و ممانعت از رسيدن مايحتاج عمومي و دارو تلاش كردند تا شيعيان را وادار به تسليم كنند اما در اين مسير شكست سختي را تجربه كردند.

کد خبر 323944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha