چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

داوود هرمیداس باوند: مسئله سوریه اکنون از شکل بحرانی تنها برای یک کشور و حتی یک منطقه خارج شده است.

داوود هرمیداس باوند

جامعه جهاني اكنون در عراق و سوريه با پديده‌اي به نام داعش روبه‌روست و تروريسم بين‌المللي بسياري از كشورها را تهديد مي‌كند. به همين‌خاطر است كه در وضعيت فعلي كشورهاي جهان حل اين مسئله را در گرو به نتيجه رسيدن مذاكرات سوريه مي‌دانند.

در واقع اكنون ديگر ادامه بحران براي سوريه ادامه مشكلات و بحران براي جامعه بين‌المللي به‌حساب مي‌آيد. در وضعيت فعلي همه علاقه‌مند هستند كه مسئله سوريه به‌عنوان يك معضل جهاني حل و فصل شود و اين قصد در ميان آمريكا، روسيه و اتحاديه اروپا و ديگر طرف‌ها ديده مي‌شود. ديگر براي اكثر كشورها مسائل منطقه‌اي كه پيگيري مي‌كردند كمرنگ شده و خود مخالفان سوريه هم پذيرفته‌اند كه سوريه به‌خاطر درگيري‌ها تبديل به يك ويرانه‌‌ شده است. درصورت ادامه اين وضعيت از سوريه چيزي باقي نخواهد ماند و از سوي ديگر با بين‌المللي شدن موضوع و گرفتار شدن كشورهاي مختلف مرزها همه طرف‌ها به‌دنبال حل اين ماجرا هستند.

شايد در هر جامعه‌اي در اوايل شروع چنين بحران‌هايي براي بسياري طرف‌ها جنبه ايدئولوژيك مسئله مهم باشد اما اكنون مسئله اصلي سوريه و جان مردم اين كشور مطرح است و همه بايد به اين موضوع فكر كنند. جنگ‌هاي داخلي اسپانيا را بايد به ياد آورد كه در نهايت مردم اين كشور تنها مي‌خواستند زنده باشند و زندگي امني را بگذرانند. سوريه هم به اين مرحله رسيده است و هر گروهي با هر تفكري اهداف خود را پيگيري مي‌كرد و 5سال درگيري، ويراني، كشتار مردم وتخريب ميراث فراهنگي اين كشور را به‌دنبال داشت. سوري‌هايي كه دغدغه وطن‌شان را دارند به اين نتيجه رسيده‌اند كه اكنون وقت تنها فكركردن به كشورشان است.

عقل سليم اقتضا مي‌كند كه همه طرف‌ها به نحو مطلوبي مسير همكاري را در پيش بگيرند تا به راه‌حل قابل‌قبولي برسند و بايد اميدوار بود نمايندگان گروه‌هاي مخالف كه در اين مذاكرات شركت كرده‌اند هم به مملكت‌شان فكر كنند. تنها كساني كه ممكن است در اين روند اخلال ايجاد كنند عربستان و تركيه هستند كه هنوز نگرش‌هاي محدود خود را دارند و ممكن است بخواهند سياست تأخير در مذاكرات را در پيش بگيرند تا شايد فضاي مورد نظر آنها ايجاد شود. به غيراز اين دو كشور اما همه طرف‌ها و كشورها از زاويه منافع خودشان و بعد جهاني ماجرا، به‌دنبال حل و فصل بحران سوريه هستند. اكنون ديگر زمان آن فرا رسيده است كه همه طرف‌ها و جناح‌ها «سوريه» را در اولويت اصلي قرار دهند و با اين جهت‌گيري مي‌توان اميدار بود كه مذاكرات به نتيجه برسد.

  • تحليلگر مسائل خاورميانه
کد خبر 323810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha